کد مطلب: ۶۶۶۸۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درآمد ۱۰۰ میلیاردی روسیه از فروش نفت!

درآمد ۱۰۰ میلیاردی روسیه از فروش نفت!

درآمدهای روسیه از صادرات نفت و گاز از زمان شروع جنگ نه تنها کاهش چندانی نداشته است، بلکه توانسته به خوبی پاسخگوی مخارج جنگ در اوکراین باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روسیه در ۱۰۰ روز ابتدایی جنگ اوکراین حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت و گاز داشت. از آنجا که بسیاری از کشورها خرید منابع نفت روسیه را از ماه مارس متوقف کردند، درآمدهای این کشور مقداری کاهش یافتند اما همچنان در حد بالایی هستند.

به نقل از بی‌بی‌سی ، در مسیر توقف واردات از روسیه، موانعی وجود دارد که باعث می‌شود این کشور همچنان به کسب درآمد از صادرات خود ادامه دهد. اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در میان کشورهایی هستند که وعده داده‌اند واردات خود را از روسیه کاهش دهند. اما یافته‌ها حاکی از آن است که از روز ۲۴ فوریه، یعنی روز آغاز جنگ تا روز سوم ژوئن یعنی تا صدمین روز آن، درآمد روسیه از فروش سوخت‌های فسیلی، ۹۷ میلیارد دلار بوده است.

کاهش درآمدهای روسیه

اتحادیه اروپا، علیرغم بیانیه‌های مختلف مبنی بر تحریم نفت روسیه ، حدود ۶۱ درصد از سهم این واردات یعنی تقریبا ۵۹ میلیارد دلار را از آن خود کرد. به طور کلی درآمدهای روسیه از زمان اوج خود در ماه مارس، یعنی از درآمد روزانه بیش از یک میلیارد دلار، مقداری کاهش یافته است. اما این درآمد همچنان می‌تواند به خوبی پاسخگوی مخارج جنگ باشد. روسیه تقریبا در هر روز ۸۷۶ میلیون دلار برای ادامه جنگ هزینه می‌کند.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲، نفتی را که از طریق دریا از این کشور وارد می‌شود، متوقف کند. با این کار دو سوم از واردات کاهش پیدا می‌کند. همچنین اتحادیه اروپا در ماه مارس تعهد داد که دو سوم از واردات گاز خود را در عرض یک سال کاهش دهد. با این حال، تا کنون نتوانسته است در مورد توقف کامل واردات به توافق برسد.

در این میان، آمریکا ممنوعیت کامل واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه را اعلام کرد. انگلستان هم قرار است تا پایان سال واردات نفت از این کشور را متوقف کند. تحریم نفتی برنامه‌ریزی شده اتحادیه اروپا، تاثیر قابل توجهی بر درآمد نفتی روسیه خواهد داشت.

موانع تحریم روسیه کدام‌اند؟

در حال حاضر مقادیر زیادی از نفت خام روسیه به هند می‌رود که باعث شد سهم واردات نفت روسیه از هند به ۱۸ درصد افزایش یابد. پیش از شروع جنگ، سهم واردات نفت خام هند از این کشور یک درصد بود.

تحریم نفتکش‌ها نیز می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در کاهش صادرات نفت روسیه داشته باشد. با وجود اینکه روسیه در حال یافتن بازارهای هدف جدید برای نفت خود است، هنوز هم بخش زیادی از نفت این کشور توسط نفتکش‌هایی حمل می‌شود که اکثراً متعلق به شرکت‌های اروپایی و آمریکایی هستند.

علاوه بر هند، کشورهای دیگری نیز از جمله فرانسه، چین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، واردات نفت روسیه را افزایش داده‌اند. فروش انرژی، بودجه جنگ روسیه را در اوکراین تامین می‌کند. از طرفی نیز قیمت‌های بالای نفت باعث می‌شود تا کاهش تقاضا جبران شود. اما صادرات گاز این کشور تا حد زیادی کاهش یافته است و نمی‌توان گفت که فشارها بر مسکو تاثیری ندارد.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، حجم صادرات نفت روسیه به هند مدام در حال افزایش است. این نفت پس از پالایش، مجدداً به بازارهای اروپایی بازمی‌گردد. از آنجایی که تولیدات پالایشی در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند، این مساله یکی از موانع تحریم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماسالا,روسیاه