کد مطلب: ۷۰۶۲۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت دوباره درآمد کارگزاری‌ها

افت دوباره درآمد کارگزاری‌ها

در شش ماهه نخست امسال بورس عملکرد ضعیفی داشت و نقدینگی زیادی از بازار سرمایه خارج شد و به واسطه همین عملکرد انتظار می‌رود که درآمد کارگزاری‌ها کاهش یابد. درآمد شش ماهه نخست سال کارگزاری‌ها چقدر شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس امسال برخلاف وعده‌های دولتی روی مدار نزول بود و می‌توان در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ بورس روی خوش به خود ندید. برای نمونه میزان فروش سهامداران در شش ماه اخیر ۲۶ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان شد و به نوعی در ۱۴ ماه اخیر بازار تنها شاهد خروج سرمایه بوده است.

در شهریور ماه نیز خروج نقدینگی از بازار بسیار قوی بود و درآمد کارگزاری‌ها در این ماه به ۱۸۴ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با یکسال گذشته نصف شده است.

بر اساس آمار فردای اقتصاد، میزان معاملات کارگزاری‌های فعال در بازار به ۱۸۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۱۰۸ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان یعنی ۸۵ درصد آن توسط معاملات آنلاین انجام شده است. همچنین ۷۴ هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان نیز به صورت عادی بوده است.

بر اساس روال‌های اخیر، ‌درصد بالایی از معاملات تنها در انحصار چند کارگزاری بود، به‌طوری‌که نیمی از معاملات این‌ماه تنها از کانال ۱۰ کارگزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها نیز همچنان کارگزاری مفید به‌عنوان برترین واسطه‌ بورسی قرار دارد، به‌طوری‌که ارزش دادوستدهای ثبت شده در کارگزاری مفید در ‌ماه گذشته به حدود ۲۴ ‌هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان رسید تا این کارگزاری به تنهایی ۱۳.۴ ‌درصد از کل معاملات را در شهریور داشت.

کارگزاری پاسارگاد با پشت سر گذاشتن رقبایش توانستن از رتبه ششم در مردادماه به رده دوم کارگزاری‌ها با بالاترین ارزش دادوستدهای ثبت شده در آخرین ماه تابستان برسد. این واسطه بورسی در آخرین ماه تابستان توانست بیش از ۸ درصد از کل معاملات کارگزاری‌ها را به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خرید و فروشی بیش از ۱۴هزار و ۷۷ میلیارد تومانی بود. کارگزاری آگاه نیز در ماه گذشته دادوستد ۱۳ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومانی را تجربه کرد و در رتبه سومین کارگزاری برتر شهریورماه قرار گرفت. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به ۷.۳ درصد رسید.

با وجود این تغییرات درآمدی کارشناسان و مدیران کارگزاری‌ها عقیده دارند که اگر مولفه‌های تاثیرگذار روی بازار تغییر نکند وضعیت درآمدی‌ها بدتر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.