کد مطلب: ۳۱۰۸۳۸

درخواست ضمانت بانکی یورو توسط ایران از هند برای بندر چابهار

درخواست ضمانت بانکی یورو توسط ایران از هند برای بندر چابهار

ایران اصرار دارد که هند یک ضمانت بانکی به یورو فراهم کند تا پروژه توسعه بندر چابهار عملیاتی شود.

ایران اصرار دارد که هند یک ضمانت بانکی به یورو فراهم کند تا پروژه توسعه بندر چابهار عملیاتی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از بیزینس ویک؛ مشکلات جدید به وجود آمده واگذاری دو ترمینال بندر چابهار را به هند توسط ایران به تاخیر انداخته است. ایران اصرار دارد که هند یک ضمانت بانکی به یورو فراهم کند تا پروژه عملیاتی شود.

با بسته شدن کانال‌های بانکی بین‌المللی به روی ایران، مذاکره بر سر عملیات‌های تجاری مربوط به این بندر به چالشی برای هند تبدیل شده است. در اوایل ماه سپتامبر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که واگذاری این بندر طی یک ماه انجام می‌شود. چابهار اولین سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز هند در راه‌اندازی یک بندر خارجی است و از سال 2012 تا حالا در حال اجراست. هفته گذشته IOCL و MRPL برای خرید 9 میلیون بشکه نفت خام از ایران سفارش دادند، به این شرط که پرداخت‌ها به روپیه باشد. ارائه خدمات بانکی به یورو برای هند غیر ممکن است چون باید از طریق یک بانک خارجی انجام شود و با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران و محکم‌تر شدن آنها هیچ بانکی چنین تضمینی را نمی دهد، چون دسترسی به بازار آمریکا را از دست می‌دهد.

در مورد واردات نفت خام از تهران از ماه نوامبر، هند انتظار دارد از پس مشکلات پرداخت آن برآید، در صورتی‌که معامله با روپیه انجام شود. بانک UCOو IPPL که هیچ دسترسی به بازار آمریکا ندارند، به عنوان کانال پرداخت انتخاب شده اند. پرادهان، وزیر نفت هند گفت که هند دارد روی یک سیستم پرداخت دیگر کار می‌کند.

اصرار بر ضمانت ارزی یورو بازگشتی است به مذاکرات 2014، زمانی که تهران از دهلی خواست دیگر پرداختی با روپیه نداشته باشد، گرچه روپیه ارزی بود برای دور زدن تحریم‌ها.

چالش دیگر بر سر راه عملیاتی کردن چابهار دسترسی به تجهیزات ویژه کارهای سنگین برای مجهز کردن بنادر بود. شرکت پیمانگار هندی باید آنها را از فروشندگانی بخرد که همه شرکت‌های خارجی هستند و هیچ کدام به خاطر تحریم‌ها علاقه‌ای به فرستادن تجهیزات به یک مقصد ایرانی ندارند.

ایران پیشنهاد داد ترمینال‌ها را با برخی از تجهیزات خودش تجهیز کند ولی این کار هم برای عملیاتی کردن این بندر کافی نیست.

یکی از جاذبه‌های چابهار قرار داشتن آن در دریای عمان است. زمان برای عملیاتی کردن این بندر می‌گذرد. هند فقط یک قرارداد 10 ساله برای این کار دارد که طبق قرار با ایران از 2015 آغاز شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.