کد مطلب: ۷۱۱۸۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روایتی جدید از درگیری نفتی عربستان و آمریکا

روایتی جدید از درگیری نفتی عربستان و آمریکا

پس از اینکه ائتلاف اوپک پلاس تصمیم گرفت که تولید نفت خود را کاهش دهد، آمریکا در صدد تنبیه عربستان سعودی برای تن دادن به چنین تصمیمی برآمد و برای شروع، فروش سلاح به عربستان را به مدت یک سال ممنوع کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جو بایدن ریاست جمهوری آمریکا روز گذشته تضمین داد که کاهش تولیدات اوپک پلاس برخلاف اعتراضات این کشور، برای روابط آمریکا و عربستان سعودی نتایج خوبی را به دنبال نخواهد داشت. این اظهارات بایدن یک روز پس از اینکه باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا باید فوراً تمامی همکاری‌های خود با عربستان سعودی از جمله فروش سلاح را متوقف کند، صورت گرفت.

بایدن در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان در خصوص گزینه‌هایی که در نظر دارد سخنی به میان نیاورد. کارین جین-پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت که بازبینی سیاست‌ها انجام خواهد شد اما در خصوص زمان‌بندی اقدامات یا در مورد اینکه چه کسی این بازبینی را نظارت خواهد کرد اطلاعاتی نداد. او گفت ایالات متحده در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده به دقت وضعیت را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پس از هفته‌ها لابی کردن توسط مقامات آمریکا، ائتلاف اوپک پلاس هفته گذشته برنامه خود را مبنی بر کاهش تولیدات نفت اعلام کرد. ایالات متحده عربستان سعودی را متهم به تعظیم در برابر روسیه کرد که با سقف قیمتی که غرب می‌خواست بر نفت روسیه اعمال کند تقابل دارد. مقامات آمریکایی تلاش کردند تا شریک بزرگ عربی خود را متقاعد کنند که با ایده کاهش تولیدات نفت مخالفت کند اما شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این تصمیم را نپذیرفت. روابط بن سلمان و بایدن از سال ۲۰۱۸ یعنی از زمان مرگ خبرنگار واشنگتن پست، جمال خاشقچی، اختلافاتی دارند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که بایدن برای تصمیم‌گیری در خصوص اینکه روابط با عربستان در آینده به چه شکلی درخواهد آمد با کنگره همکاری خواهد کرد. وی افزود: «فکر می‌کنم که او می‌خواهد فوراً در این خصوص اقدام کند. در حقیقت این مساله‌ای نیست که بیش از این بتوان برای حل آن تعلل کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت که دولت بایدن در بازنگری خود از ایران به عنوان دشمن آمریکا و رقیب منطقه‌ای عربستان سعودی غفلت نخواهد کرد.

فروش سلاح به عربستان سعودی متوقف شد؟

ند پرایس ادعا می‌کند که بخش عمده‌ای از فروش تسلیحات آمریکا به عربستان با انگیزه وجود تهدیدات ایران در منطقه انجام شده است. او گفت: «چالش‌های امنیتی وجود دارند که برخی از آنها از ایران نشات می‌گیرند. قطعا ما از تهدیدی که ایران نه تنها برای منطقه بلکه به نحوی فراتر از آن دارد غفلت نمی‌کنیم». اوپک و متحدانش از تصمیم خود برای کاهش تولید نفت با این استدلال دفاع کرده‌اند که تلاش می‌کنند برای یک رکود اقتصادی بالقوه که به تقاضای انرژی آسیب می‌زند، آماده شوند.

سناتور دموکرات، ریچارد بلومنتال از افرادی است که به تنبیه کردن عربستان اصرار دارد. او در مصاحبه‌ای تلفنی با سی‌ان‌ان گفت که عربستان در حال ایجاد رکود در کشور ماست و ضربه بزرگی به آمریکا وارد کرده است. کاهش تولید اوپک پلاس بلافاصله قیمت نفت را افزایش داد و بنزین را در جایگاه‌ها گران‌تر کرد. قیمت‌های بالاتر انرژی تنها بر فشارهای تورمی می‌افزاید و خطر ایجاد رکود اقتصادی را افزایش می‌دهد. بلومنتال و نماینده دموکرات‌های آمریکا روز پنج‌شنبه قانون ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی را به مدت یک سال تصویب کردند. این توقف فروش شامل منابع نظامی، فروش سلاح و دیگر کمک‌های تسلیحاتی است.

بلومنتال با خیانت خواندن اقدام عربستان، گفت: «آنها هم‌راستا شدن با روسیه و افزایش منافع روسیه را در شرایطی انتخاب کرده‌اند که روسیه به پول بیشتری نیاز دارد». و اضافه کرد که در واشنگتن تمایل زیادی برای ضربه متقابل به عربستان وجود دارد که در بهترین حالت یک شریک بسیار نامطمئن است. او ابراز امیدواری کرد که این قانون به برقراری توازن مجدد در روابط یک جانبه بین آمریکا و عربستان سعودی منجر شود.

به عقیده او عربستان نمی‌تواند هم پول نفت را بگیرد هم از آمریکا سلاح بخرد و بعد هم به ما پشت کند. او می‌گوید هنوز هم دیر نیست و هدف این است که از ماه آینده اوپک پلاس تصمیم خود در مورد کاهش تولید نفت را تغییر دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.