کد مطلب: ۸۱۴۵۳۶

وقوع درگیری نظامی میان مرزبانان ایرانی و طالبان + فیلم

وقوع درگیری نظامی میان مرزبانان ایرانی و طالبان + فیلم

نیروی انتظامی شهادت یکی از نیروهای خود را در درگیری با طالبان تایید کرد. مرزداران ایرانی و طالبان پیش از ظهر امروز شنبه 6 خرداد با یکدیگر درگیر شدند. دو طرف توافق کردند که کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهند. هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پی درگیری مرزی امروز میان مرزداران ایرانی و طالبان، مقامات دو طرف تفاهم کردند، هیئت حقیقت‌یاب مشترکی فردا به منطقه اعزام شود (ایسنا).

ساعاتی پیش، نیروی انتظامی شهادت یک مرزبان را تایید کرد. مرکز اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی فراجا اعلام کرد: در درگیری طالبان با نیروهای مرزبانی ایران در مرز نیمروز یکی از مأموران مرزبانی به نام «محمدمهدی احمدی» به شهادت رسید و ۳ مأمور دیگر مجروح شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

فرماندهی مرزبانی فراجا هم اعلام کرده که درگیری با آتش پرحجم مرزبانان ایرانی همراه بود و تلفات شدیدی به طالبان وارد شده است (ایسنا).

سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در مورد این درگیری تاکید کرده است که نیروهای طالبان بدون رعایت حسن همجواری اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند‌. در مقابل، عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت کشور طالبان در توئیتی ادعا کرد که امروز در مربوطات ولایت نیمروز نیرو‌های سرحدی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند.

در روزهای گذشته، تنش‌های کلامی میان مسئولان ایرانی و طالبان بر اثر مساله آب هیرمند و حقابه ایران وجود داشت.

اوضاع در مرز تحت کنترل است

دقایقی پیش، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به درگیری مرزی روز شنبه در مرز ایران و افغانستان گفت: اوضاع در مرز دو کشور تحت کنترل نیروهای مستقر در مرز و آرام است.

علیرضا مرحمتی در رابطه با آخرین وضعیت مرز ایران و افغانستان افزود: گفت‌ وگوهای مرزی بین مقامات محلی ایران و افغانستان انجام شد و دو طرف درباره ادامه گفت‌وگوها برای روشن شدن علت درگیری توافق کردند (ایرنا).

چگونگی درگیری مرزداران ایرانی با طالبان

پیش از ظهر امروز، فارس گزارش داد که حوالی پاسگاه ساسولی میان نیروهای طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تنش هایی رخ داده که منجر به تبادل آتش میان دو طرف شده است.

مهر نیز گزارش داد که پیش از ظهر امروز درگیری بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز صورت گرفته است.

به گفته شاهدان عینی پیش از ظهر شنبه درگیری مسلحانه ای بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز در منطقه «ماککی ولسوالی» صورت گرفت. پس از آن تسنیم گزارش داد درگیری در مرز ایران و افغانستان پایان یافت و مسئولین مرزبانی ایران و افغانستان جلسه‌ای را برای بررسی علت این درگیری برگزار کردند.

شایعه شلیک موشک تکذیب شد

این رسانه همچنین در مورد درگیری مورد اشاره گزارش داد که حادثه ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داد.

در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شد با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوست.

پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

واکنش فراجا: طالبان حسن همجواری را رعایت نکرد

در ادامه، باشگاه خبرنگاران جوان نیز به نقل از سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نوشت: نیروهای طالبان بدون رعایت حسن همجواری اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند‌.

سردار رضایی توضیح داده است: حدود ساعت ۱۰ صبح امروز (۶ خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

وی افزود: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

سردار رضایی گفت: در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.

او بیان کرد: در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

همچنین مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.

در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان و بلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

پل ابریشم و مرز میلک بسته شد

در ادامه ایسنا خبر داد که پل ابریشم پس از درگیری امروز مرزبانان ایرانی با طالبان بسته شد. این پل، پرترددترین پایانه مرزی ایران و افغانستان در ولایت نیمروز است.

در پی درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان افغانستان، از ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه امروز پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توقف یک دستگاه کامیون بر روی این پل مسدود شده است.

پل ابریشم تنها راه ارتباطی شهر زرنج افغانستان با مرز میلک ایران است. نیمی از این پل قلمرو ایران و نیمی از آن قلمرو افغانستان به‌شمار می‌آید. پل بزرگ ابریشم بر روی رودخانه هیرمند در مجاورت روستای میلک قرار دارد و این پل از گذرگاه‌های مهم مرزی ایران و افغانستان است.

همچنین، مدیرکل راهداری سیستان و بلوچستان گفته که به‌خاطرِ درگیری‌های امروز در مرز ایران و افغانستان، مبادلۀ اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است (فارس).

ادعای طالبان

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت کشور طالبان در توئیتی نوشت: امروز در مربوطات ولایت نیمروز، نیرو‌های سرحدی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند. در جریان نبرد از هردو طرف یک یک فرد کشته و تعداد زخمی شدند موضوع به بزرگان هردو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل می‌باشد. امارت اسلامی (حکومت سرپرست افغانستان) خواهان درگیری با همسایه نیست (انتخاب).

مقامات ایرانی نیز شهادت یکی از نیروهای مرزبانی را تایید کرده‌اند.

تلفات سنگین طالبان در درگیری امروز

برخی منابع به نقل از تلویزیون افغانستان اعلام کرده‌اند در درگیری امروز ١٢ نفر از نیروهای این گروه کشته و ٣۶ نفر زخمی شده‌اند.

پیشتر فرماندهی فراجا کشورمان از تلفات سنگین طالبان خبر داده بود (دانشجو).

اکنون اوضاع در مرز دو کشور آرام است.

شهادت ۲ نیروی مرزبانی کشور در درگیری با طالبان

در حالی که نیروی انتظامی شهادت یک نیروی خود را تایید کرده است، ایرنا در مورد درگیری امروز نوشت: صبح امروز عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل کرده که متاسفانه ۲ نیروی مرزبان شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند.

نیروهای مرزبانی نیز متقابلاً اقدام به مقابله کرده که تاکنون از تلفات طرف مقابل آماری منتشر نشده است.

هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ویدئو ها واقعا گویا بود و هیچ نقطه تاریکی باقی نگذاشت. تشکر !

    • ناشناس

      والا😹😹

    • ناشناس

      حوسله دیگر فایده نداره جوانان ایران دارنند شهید پرپر میشند بابا زوتر تا چندکیلومتری مرز همشونا نابود کنید بابا مردم دارنند خفه میشند عصبانی شدنند بزنید نابودشون کنید ای خدا تاکی میخایین صبرکنید

  • ناشناس

    به جای پهباد دادن به روسیه اینا رو ادم کنید

  • ناشناس

    خوبی چو از حد بگذرد نادان فکر دیگر می کند مردم دنیا حتی بیشتر برادران وخوا هران افغان از عملکرد طالبان شا کی هستند آنو قت عده ای از مد یران ما از این کروه نمک نشناس طا لبان حما یت می کنند

  • ناشناس

    افغانی‌ها ازایران بیرون کنیدهرچه زودتر

  • ناشناس

    این ویدیو ها هیچی نداشت که