کد مطلب: ۴۱۱۴۱۳

رئیس اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد

در سفر بازرگانان به چین چه گذشت؟

در سفر بازرگانان به چین چه گذشت؟

نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با محوریت سفر اخیر بازرگانان به چین برگزار شد. در این نشست گرانی قیمت بنزین و همچنین قطع سراسری اینترنت موضوعاتی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با محوریت سفر اخیر بازرگانان به چین برگزار شد. در این نشست گرانی قیمت بنزین و همچنین قطع سراسری اینترنت موضوعاتی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در همین زمینه رییس اتاق بازرگانی تهران درباره ماحصل سفر اخیر هیات بازرگانی ایران به چین سخن گفت.

اعلام آمادگی چشم بادامی‌ها برای سرمایه‌گذاری

مسعود خوانساری در ادامه اظهار کرد: در این سفر، اتاق بین‌المللی چین که ۵۰۰ شرکت عضو آن هستند، برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های زودبازده ایران به خصوص در دو بخش معدن و کشاورزی اعلام آمادگی کرد. قرار بود این سفر در دو سال گذشته انجام شود که در نهایت، هفته گذشته در سفر به چین مذاکراتی با اتاق بازرگانی چین، پکن، شانگ‌های و برخی سازمان‌های دیگر داشتیم.

او درباره توافقات انجام شده تصریح کرد: با اتاق چین برای تاسیس کمیته مشترک داوری توافق داشتیم تا بتوانیم اختلافات بین تجار و صنعتگران را آنجا حل و فصل کنیم. چینی‌ها برای صادرات ایران مانند محصولات کشاورزی تعرفه‌های ترجیحی قائل شده‌اند و همچنین انجمن شرکت‌های زودبازده اعلام آمادگی کرده‌ که در موضوع نیروگاه با ایران همکاری کند.

خوانساری با اشاره به موضوع گردشگری بیان کرد: چینی‌ها در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲۰ میلیارد دلار در خارج کشور صرف گردشگری کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. همه اتاق‌های این کشور اعلام آمادگی کردند که با ایران در این زمینه همکاری داشته باشند.

او با اشاره به پتانسیل‌های بالای چین گفت: در این سفر همچنین مذاکرات درباره طراحی پلتفرم انجام شد تا به صورت تهاتر بتوانیم با چین تجارت داشته باشیم.
سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کشورهای خارجی چقدر است؟

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کشورهای خارجی چقدر است؟

خوانساری در بخش دیگر سخنانش درباره سرمایه‌گذاری چینی‌ها اظهار کرد: چینی‌ها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کردند. یک سوم تجارت چین در اتاق شانگ‌های انجام می‌شود. این اتاق سال گذشته در نخستین نمایشگاه واردات برای چین توانست ۵۲ میلیارد دلار قرارداد ببندد. امسال نیز ۷۱ میلیارد دلار در طول پنج روز از برگزاری این نمایشگاه قرارداد امضا شد.

او با بیان اینکه حضور ایرانیان در این نمایشگاه در شان ایران نبود، بیان کرد: متاسفانه ایران در این نمایشگاه به صورت تخصصی شرکت نکرده و تنها در یک غرفه محصولاتی مانند پسته و فرش عرضه می‌کرد.

خوانساری سطح زیربنای نمایشگاه را دو میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: چینی‌ها از همه کشورها خواسته‌اند که صادرات خود را به نمایش بگذارند و خرید توسط چینی‌ها انجام شود. این نمایشگاه امکان خوبی برای ایران است که محصولات صادراتی خود را نمایش داده و عرضه کند.

او با اشاره به رتبه در ایجاد سهولت کسب و کار بیان کرد: بر اساس بخشنامه سال ۹۰ سازمان ثبت شرکت‌ها، افراد برای ثبت شرکت باید گواهی عدم سو پیشینه داشته باشند. از آنجا که این بخشنامه خلاف قانون تجارت است به دنبال لغو آن هستیم.

پیش‌بینی بانک جهانی از وضعیت اقتصاد

خوانساری با اشاره به آخرین گزارش بانک جهانی اظهار کرد: مجموع تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۵ تریلیون دلار بوده که سهم ۱۵ کشور اول دنیا از تولید ناخالص داخلی ۷۵ درصد است؛ در این میان سهم آمریکا ۲۳.۸ و سهم چین ۱۵.۸۶ درصد بوده است.

او با بیان اینکه ایران از نظر تولید ناخالص داخلی مقام ۲۷ دنیا را دارد، افزود: پیش‌بینی بانک جهانی و بسیاری کارشناسان این است که سومین بحران مالی جهانی بعد از بحران‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۱۸ در حال وقوع است.

خوانساری تصریح کرد: تلاش کشورهای بزرگ مانند روسیه، هند و چین برای خروج دلار از مبادلات تجاری، افزایش بی‌سابقه دیون کشورهای غربی، خروج آمریکا از پیمان‌های منطقه، مشکلات اتحادیه اروپا و جنگ تجاری آمریکا و چین از جمله دلایل نامطلوب پیش‌بینی کردن آینده اقتصاد است.

رسوب ۲۰۰ کانتینرآرایشی بهداشتی در گمرکات

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: از سال ۹۷ حدود ۲۰۰ کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی در گمرکات کشور رسوب کرده و بخش زیادی از آن به دلیل شرایط آب و هوایی آسیب دیده است.

محمود نجفی عرب بیان کرد: پس از تغییر مقررات ارزی و تقسیم‌بندی کالاها در ردیف تعرفه‌های مختلف از اواسط سال ۹۷، این کسب‌وکارها دچار مشکلاتی شدند که تاکنون حل نشده است.

او تصریح کرد: در اردیبهشت ماه امسال وزیر صنعت بخشنامه‌ای ابلاغ کرده و محصولات آرایشی و بهداشتی را در ردیف تعرفه ۴ قرار داد، هرچند اعلام شد این بخشنامه عطف به ما سبق نمی‌شود.

نجفی عرب با اشاره به رسوب ۲۰۰ کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی در گمرکات کشور ادامه داد: این کالاها همگی ثبت سفارش شده و پروانه بهداشتی نیز دریافت کرده‌اند. ستاد مبارزه با قاچاق و همچنین وزارت بهداشت از وزارت صنعت درخواست کرده‌اند که برای جلوگیری از آسیب قاچاق، این کالاها هرچه سریع‌تر ترخیص شوند.
نجفی عرب اعلام کرد: ۲۵۰ شرکت در حوزه آرایشی و بهداشتی مشغول فعالیت هستند، با این اتفاق حدود ۳۰ هزار نفر در این حوزه کاری بیکار شدند و شرکت‌هایشان در حال ورشکست شدن است.

موازی‌کاری بانک‌ها با وزارت صمت

از سوی دیگر معاون امور صنایع وزیر صنعت با اشاره به دپوی لوازم آرایشی گفت: این موضوع به بخشنامه‌ای مربوط می‌شود که دفتر مقررات و صادرات و واردات وقت ابلاغ کرده، مبنی بر اینکه کالاهایی که تامین ارز آن‌ها از طریق سیستم بانکی ارسال شده مشمول ممنوعیت نیستند و این بند بخشنامه مانع ترخیص کالاها شده است.

به گفته مهدی صادقی، تامین ارز این ۲۰۰ کانتینر از طریق سیستم بانکی انجام نشده است.

اعمال تخفیف‎‌های تعرفه‌ای ایران به اتحادیه اوراسیا

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی از اعمال تخفیف‎‌های تعرفه‌ای ایران به اتحادیه اوراسیا خبر داد.

علی اکبر مهرفرد با اشاره به بازگشایی بازارهای اوراسیایی گفت: درباره تخفیف‌های پنج کشور طرف قرارداد مباحث ضد و نقیضی شنیده می‌شود و برخی صادرکنندگان مدعی هستند که اوراسیا هنوز تخفیف‌ها را اعمال نکرده است.

او بیان کرد: این توافقنامه از ۵ آبان ماه اجرایی شده، به این صورت که ایران برای صادرکنندگان روسی در کدهای تعرفه تعیین شده تخفیف قائل می‌شود، از سوی دیگر نیز پنج کشور طرف قرارداد درباره برخی کدهای تعرفه به صادرکنندگان ایرانی تخفیف می‌دهند.

به گفته مهرفرد؛ ایران طبق توافقنامه از ۵ آبان ماه تخفیف‌های خود را آغاز کرده؛ اما درباره تخفیف‌های پنج کشور طرف قرارداد مباحث ضد و نقیضی شنیده می‌شود. از یک سو برخی صادرکنندگان گفته‌اند که از تخفیف‌های قرارداد استفاده کرده‌اند، اما عده‌ای دیگر مدعی هستند که اوراسیا هنوز تخفیفات را اعمال نکرده است.

مهرفرد با بیان اینکه ۲۳ روز از آغاز اجرای این توافقنامه گذشته است، افزود: ایران در این دوره زمانی ۱۶ میلیون دلار صادرات داشته، اما اطلاع نداریم این رقم صادرات شامل تخفیف‌ها بوده است یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    نه فقط شرکتهای ارایشی و بهداشتی بلکه تولیدات صنعتی و کسب و کارهای
    نوپا هم در حال جمع کردن هستند به علت تحریم جهانی و تورم و رکود اما
    انچه جالب است وعده اینده روشن اقتصاد از جانب مسئولین مملکت است!!