کد مطلب: ۲۶۹۶۹۸

حجتی در مجلس:

در چهار پنج سال گذشته راندمان آبیاری پنج درصد افزایش یافته است

در چهار پنج سال گذشته راندمان آبیاری پنج درصد افزایش یافته است

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش پنج‌درصدی راندمان آبیاری در طول چهار پنج سال گذشته خبر داد.

محمود حجتی که برای پاسخگویی به سوال قرجه طیار نماینده گنبد کاووس در جلسه علنی صبح امروز (یک‌شنبه) مجلس حضور یافته بود، در اظهاراتی، گفت: سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هم در برنامه‌ای که تقدیم شده و هم در مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی مشخص است که مهم‌ترین آنها صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،وی افزود:‌ در این چند سال در بحث آب و خاک ما یک دوران طلایی داشتیم و شاهد افزایش بهره‌وری آب و راندمان آبیاری با روش‌های مختلف بوده‌ایم.

حجتی خاطرنشان کرد: در طول چهار پنج سال گذشته با کمک مجلس و دولت راندمان آبیاری از ۳۹ به ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین در رابطه با افزایش بهره‌وری در سال ۹۲ به ازای هر مکعب آب ۹ دهم کیلوگرم محصول خشک تولید می‌شده که این میزان به ۱.۶ کیلوگرم رسیده است.

وی همچنین درباره پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: ما به نان یارانه می‌دهیم اما به غلط فرض می‌شود که یارانه به گندم تعلق می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه اراضی تداخلی را تحت عنوان ماده ۵۴ پیگیری می‌کند، اظهار کرد: از سال ۹۴ نزدیک به ۳۵۰ هزار هکتار اراضی ملی آزاد شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. ۴۰ تا ۵۰ سال است که مردم درگیر این موضوع هستند البته در سال‌های اخیر یعنی از سال ۸۵ به بعد هم یک عده به عرصه‌های ملی تجاوز کردند که باید به نحوی این مشکل نیز حل شود.

وی ادامه داد: ‌ما در چارچوب قوانین مربوط با شما (مجلس) همکار هستیم و اگر جایی قوانین پاسخگو نیست باید طرحی ارائه شود تا نسبت به اصلاح قوانین اقدام کنیم.

حجتی با بیان اینکه موضوع الگوی کشت با سیاست‌های ترویجی، آموزشی و اعمال پشتیبانی و حمایت دولت در دست اجراست، یادآور شد: در استان گلستان توسعه دانه روغنی کلزا مورد توجه قرار گرفته به ویژه اینکه بیشتر آب مورد نیاز این محصول، آب سبز است یا در مورد ذرت که کشت آن در استان گلستان جز سیاست‌های ما بوده البته سعی ما این بوده که تقریبا تولید ذرت دانه‌ای نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با پنبه این سوال وجود دارد که چرا نسبت به کشت آن اقدام نمی‌شود علی‌رغم اینکه آب مصرفی این محصول اندک است، دلیلش این است که هزینه‌های تمام شده بخصوص هزینه‌های کارگری توجیه ندارد و راه آن توسعه مکانیزاسیون است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.