خبر فوری:

کد مطلب: ۴۱۷۸۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار، طلا و بورس در هفته پیش‌رو چه می‌شوند؟ / سیگنال‌های برای پیش‌بینی هفتگی بازارها

دلار، طلا و بورس در هفته پیش‌رو چه می‌شوند؟ / سیگنال‌های برای پیش‌بینی هفتگی بازارها

در هفته اخیر تنها بازاری که بازدهی منفی داشت دلار بود، اما آیا در هفته پیش‌رو همچنان بازارهای طلا و سهام روند صعودی و پیشی گرفتن از بازار ارز را ادامه خواهند دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس بازدهی مثبت ۵٫۲ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۱٫۵ درصدی، طلا بازدهی منفی ۱٫۲ درصدی و سکه هم بازدهی مثبت ۲٫۵ درصدی.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: در هفته پیش‌رو احتمالا فعالان بازارها نگرانی چندانی نداشته باشند و حتی در بازار سرمایه، سهامداران می‌توانند امیدوار باشند که روند صعودی این بازار حفظ شود.

در عمل نیز تقریبا این اتفاق افتاده و سهامداران بازار سرمایه بیشترین بازدهی هفتگی را کسب کردند. در بازار طلا نیز روند طبق انتظار مثبت پیش رفت اما در بازار ارز احتمالا به دلایلی از جمله کنترل بازار که نشانه‌های آن در اظهارات رئیس کل بانک مرکزی قابل مشاهده است، یک روند نزولی ثبت شد.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: دلار بازدهی منفی 0.7 درصدی، سکه طلا بازدهی مثبت 0.8 درصدی، طلا بازدهی مثبت 1.5 درصدی و بورس بازدهی مثبت 3.2 درصدی.

اما در این شرایط که همه بازارها به جز دلار روندی صعودی را پشت سر می‌گذارند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی در بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

سفر اخیر رئیس جمهور به مالزی و ژاپن شاید از مهمترین اخبار سیاسی چند روز اخیر باشد. هرچند هنوز هم جزئیات قابل توجهی از دستاوردهای سیاسی حسن روحانی به این سفر منتشر نشده اما به نظر می‌رسد این اتفاق سیگنال‌های امیدبخشی برای بازارها به همراه داشته باشد که در بورس به شکل مثبت و در دلار و طلا به شکل ثبات‌بخشی عمل کند.

از سوی دیگر نماینده اتحادیه اروپا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به دفاع از برجام پرداخته و گفته برجام هیچ جایگزین مشروع و صلح‌آمیزی ندارد، سفیر آمریکا در پایان جلسه شورای امنیت نزد سفیر ایران رفت و در مورد کودک بیمار ایرانی سوالی مطرح کرد که سفیر ایران هم پاسخ او را داد و در کنار این، اعلام شد که قرار است کانال تجاری ایران - سوییس مخصوص واردات دارو و غذا به زودی راه‌اندازی شود. در کنار این اخبار با سیگنال‌های اطمینان‌بخش می‌توان به رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح دونالد ترامپ هم اشاره کرد.

اما در مقابل اخباری حاوی نااطمینانی هم در چند روز اخیر منتشر شده است. از جمله این اخبار، تصویب قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، تصویب طرح تحریم علیه سوریه، روسیه و ایران در مجلس سنای آمریکا و تحریم دو قاضی ایرانی توسط آمریکا بوده است.

با این حال به نظر می‌رسد اثربخشی اخبار گروه اول نسبت به گروه دوم بیشتر باشد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما درباره اخبار اقتصادی شاید مهمترین اظهارات به واکنش‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی برگردد. عبدالناصر همتی در هفته اخیر یک بار در یک پست اینستاگرامی و یک بار هم در یک جلسه رسمی مسائل مربوط به بازار ارز را مطرح کرد.

وی 25 آذر ماه امسال در پست اینستاگرامی خود با اشاره به رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بدون نفت، در شش ماه اول سال ۹۸، گفت: حضور محکم بانک مرکزی و مدیریت اصولی و علمی بازار ارز، یکبار دیگر ثبات نسبی را به بازار برگرداند.

فردای این روز هم در هشتمین نشست دوره ای با اقتصاددانان اظهار کرد: علیرغم نوسانات اخیر در بازار ارز و سایر بازارها تلاش می‌کنیم با تداوم آرامش و تعادل بازار ارز در سایر بازارها نیز آرامش برقرار و روند کاهنده نرخ تورم را ادامه دهیم.

اما در کنار این اخبار حاوی کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی، در بازار سهام هم دو خبر مهم به نظر می‌رسد. یکی آمار نگران‌کننده اعلام شده توسط وزیر صمت که خبر داد ۱۲۰۰ واحد تولیدی در پرداخت حقوق‌ها مشکل دارند و خبر دیگر مربوط به ضرب‌الاجل ۱۵ روزه به بورس‌ ایران است.

در این مورد بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری خارجی به تجارت‌نیوز گفته است: « WFE طبق روال عادی خود، سوالاتی را از بورس‌های ایران مطرح کرده است؛ به طور مثال عنوان کرده که در خصوص مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، قوانینی را تصویب کرده‌اید یا خیر؟ در طرف مقابل؛ بورس‌های ایران هم طبق روال عادی خود درحال پاسخ به این پرسش‌ها و سایر درخواست‌های مطرح شده از سوی WFE هستند و اگر این کار انجام شود، انتظار داریم که ارتباط ما با WFE و سایر بورس‌ها به خوبی برقرار و آنها به حالت عضویت قطعی ارتقا پیدا کنند.»

این مقام مسئول در سازمان بورس در خصوص ضرب الاجل ۱۵ روزه فدراسیون عنوان کرد: «جلسات هیات مدیره WFE در فواصل چند ماهه برگزار می‌شود؛ قبل از اینکه هر بحثی بخواهد در هیات مدیره فدراسیون بورس‌ها مطرح شود، لازم است مستندات بورس‌های خواهان تبدیل وضعیت به آنها ارسال شود.»

بیژنی تاکید کرد: «گفتنی است که فدراسیون در مقامی نیست که بخواهد به بورس‌های ایران هشدار دهد و یا اینکه لیست سیاهی داشته باشد تا کشورهای تخطی کننده از قانون را در آن قرار دهد.»

بنابراین به نظر می‌رسد اخبار سیاسی امکان تقویت بازار سهام و تعادل‌بخشی به بازارهای دلار و طلا را دارند و اخبار اقتصادی هم مبین آن هستند که بازار ارز همچنان تحت کنترل قرار دارد و احتمالا بازار طلا هم متاثر از ثبات ارز روزهای پرنوسانی را نداشته باشد اما در عین حال کمتر از بازار ارز تحت کنترل است و احتمال تداوم روند قبلی در آن وجود دارد.

در بازار سهام هم نیز به نظر می‌رسد با وجود رشد اقتصادی مثبت اما با توجه به پابرجا ماندن برخی مشکلات واحدهای اقتصادی نمی‌توان انتظار رشد قابل توجهی را داشت و احتمالا این بازار هم روزهای باثباتی را پشت سر بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.