کد مطلب: ۳۸۶۷۷۰

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

آنالیز رفتار بازارها در تابستان پارسال / دلار دو برابر بورس رشد کرد

آنالیز رفتار بازارها در تابستان پارسال / دلار دو برابر بورس رشد کرد

در تابستان سال گذشته بازارهای طلا و ارز نسبت به بورس بازدهی بیشتری داشتند، به نحوی که دلار با بازدهی بیش از 93 درصدی دو برابر بورس رشد کرد؛ اما در سال جاری امیدها به بازدهی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بیشتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تابستان سال گذشته بازارها با نوسان شدید قیمتی مواجه بودند، به نحوی که در طول دوره سه ماهه این فصل بازارهای طلا و ارز نسبت به بورس پرنوسان‌تر و پربازده‌تر بودند.

در بین اجزای بازار طلا و ارز دلار پربازده‌ترین بازار تابستان سال 97 شد، دلار از نرخ هفت هزار و 500 تومان روزهای پایانی خرداد ماه با افزایش هفت هزار تومانی به نرخ حدود 14 هزار و 500 تومان پایان شهریور ماه سال گذشته رسید و رشد 93.3 درصدی را از آن خود کرد.

طلا نیز هم‌پا با دلار رشد کردو بازدهی 83 درصدی را برای خود به ثبت رساند.

هر گرم طلای 18 عیار در پایان فصل بهار سال قبل معادل 221 هزار تومان بود، اما بهای این فلز ارزشمند در پایان فصل تابستان با بیش از 183 هزار تومان افزایش قیمت به رقم 404 هزار تومان رسید.

سکه امامی نیز با فاصله کمی از طلا بازدهی 73.7 درصد را در تابسان سال 97 به دست آورد و سومین بازار پربازده شد.

قیمت هر عدد سکه طرح جدید در پایان خرداد ماه سال قبل معادل دو میلیون و 582 هزار تومان بود که در پایان شهریور ماه به رقم چهار میلیون و 485 هزار تومان رسید.

اما بورس نتوانست به میزان بازارهای طلا و ارز رشد کند، به نحوی که بازدهی آن در تابستان گذشته نصف دلار معادل 47.4 درصد شد.

شاخص کل بورس در بازده زمانی سه ماهه مذکور بیش از 51 هزار واحد رشد کرد، یعنی از سطح 108 هزار واحدی به سطح 160 هزار واحد رسید و کم‌بازده‌ترین بازار شد.

پیش از شروع امسال نیز پیش‌بینی‌ها برای نحوه عملکرد بازارها بیشتر به سمت بازار سرمایه معطوف بود، وضعیت این بازار‌ها در سال جاری پس از گذشت بیش از سه ماه به نحوی است که نشان می‌دهد که طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت.

برای چند ماه آینده(تابسان 97) انتظار رشد در بورس نسبت به دیگر بازارها بیشتر بود اما آرامش فعلی همراه با سیر نزولی در بازار ارز که طی چند هفته گذشته نیز حاکم بوده نگرانی برخی از کارشناسان را نسبت به وجود نوسان در آینده این بازار را بیشتر کرده است.

حمید تهرانفر،مدیر عامل بانک کارآفرین و مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان از جمله کارشناسانی هستند که آرامش حاکم شده طی چند هفته گذشته در بازار ارز را در نتیجه سیاست‌های دولت و بانک مرکزی دانستند که با هزینه بالا و سرکوب نرخ ارز میسر شده است.

در دیدگاهی متفاوت نیز محمدتقی وزیری، مشاور سابق بانک جهانی ضمن اشاره به این موضوع که بانک مرکزی به دنبال حفظ تعادل در بازار است، گفت: پیش‌بینی‌ها برای قیمت دلار تا شش ماه آینده این است که دلار حوالی نرخ فعلی نوسان کند، یعنی بین 13 هزار و 400 تا 12 هزار 900 تومان باقی بماند.

تابستان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.