کد مطلب: ۳۹۰۰۲۳

مهم‌ترین دلایل تغییر مسیر شاخص سهام در نیمه دوم بازار

مهم‌ترین دلایل تغییر مسیر شاخص سهام در نیمه دوم بازار

بورس تهران معاملات روز گذشته را نیز در دو نیمه متفاوت سپری کرد. به این ترتیب در حالی که یک ساعت ابتدایی معاملات، شاخص سهام با رشد ۵۹۰ واحدی کانال ۲۴۷ هزار واحدی را نیز از آن خود کرده بود، در ادامه تغییر مسیر داد و در نهایت با کاهش 0.14 درصدی، در نیمه کانال ۲۴۶ هزار واحد متوقف شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش فشار فروش در اغلب نمادهای معاملاتی از مهم‌ترین دلایل تغییر مسیر شاخص سهام در نیمه دوم بازار بود.

در این میان ریسک‌های ژئوپلیتیکی رخ داده در منطقه بر افزایش نگرانی معامله‌گران بی‌تاثیر نبود.

با این حال تداوم توجه معامله‌گران به گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و اوج‌گیری جریان اطلاعاتی در چند روز آتی می‌تواند مسیر معاملات بورسی را دستخوش تغییراتی کند.

به ویژه آنکه گزارش‌های فصلی روز گذشته بورسی‌ها از تقویت مولفه‌های بنیادی این شرکت‌ها پرده برداشت.

بازار جهانی آخرین روزهای هفته قبل را در پی توقف سریالی نفتکش‌‌ها در خلیج‌فارس با صعود قابل‌ملاحظه بهای نفت و تقویت تقاضای سرمایه‌ای طلا و افزایش قیمت فلزات اساسی در پی سیگنال تسهیل پولی دلار به پایان رساند.

با وجود این، نگرانی از گسترش تنش در منطقه باعث شد تا روند مثبت قیمت جهانی کالاها بازتاب درخوری در بورس تهران پیدا نکند و سهم‌های مرتبط غالبا در محدوده منفی معامله شوند.

فقدان تقاضای موثر در بازار و تمایل فروشندگان به عرضه در دامنه‌های نه‌چندان جذاب قیمت را می‌توان از یک‌طرف به شکل‌گیری جو احتیاطی در بازار پس از افزایش تنش‌های منطقه‌ای و از طرف دیگر، انتظار بورس‌بازان برای رونمایی از گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها نسبت داد.

دیروز نمادهای بزرگ گروه فلزات و معدنی، یعنی «فملی» و «کگل» در بازه منفی قیمت معامله شدند و فشار قابل ملاحظه‌ای را به شاخص کل وارد کردند.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که عملا رویداد منفی و موثری بر روند قیمت سهام این گروه‌ها به چشم نمی‌آمد و اتفاقا برعکس، قرائنی در بازار می‌توان یافت که به‌عنوان حامی سهم‌های بزرگ و بنیادی مطرح هستند.

مهم‌ترین نشانه را باید در گزارش‌های سه‌ماه منتهی به پایان خرداد جست‌وجو کرد.

در این راستا پتروشیمی فن‌آوران در دوره سه‌ماه منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال ۹۸ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۵۹۶۷ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱۴ درصد رشد داشته است.

این رشد سودآوری عمدتا به‌ خاطر افزایش ۱۱۴ درصد فروش و نیز شناسایی ۲۲۵۱ میلیارد ریال سایر درآمدهای عملیاتی است.

پالایش نفت بندرعباس نیز روز گذشته گزارش سه ماهه خود را منتشر کرد و مطابق با آن از شناسایی مبلغ ۱۷۸۵ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۱۴۵۳ میلیارد تومان سود خالص (۱۰۵۳ ریال به ازای هر سهم) خبر داد که نسبت به سود خالص دوره مشابه قبل (۴۶۸ ریال به ازای هر سهم)، ۱۲۵ درصد افزایش داشته است.

«کرماشا» نیز در گزارش ۳ ماهه با پرش در سودآوری به تحقق سود ۷۲۵ ریالی در ۳ ماهه رسید که ۳۶۵ درصد از مدت مشابه بیشتر است.

صنایع پتروشیمی کرمانشاه با فروش ۳۸۴۱ میلیارد ریالی سود عملیاتی ۲۴۱۱ میلیارد ریالی و سود خالص ۲۳۶۲ میلیارد ریالی تحقق سود مطلوبی را داشته است.

پتروشیمی پردیس نیز در ۹ ماهه ۳۴۳۹ ریال محقق کرد.

سود «شپدیس» در مدت مشابه سال قبل ۷۸۰ ریال بوده است.

سیمان قائن نیز در سه ماهه با سرمایه جدید، ۴۴۳ ریال به ازای هر سهم محقق کرده است.

«سقاین» در دوره مورد گزارش، خبر از فروش ۲۲۰ میلیارد ریالی و سود عملیاتی ۶۲ میلیارد ریالی و سود خالص ۱۱۰ میلیارد ریالی داد.

پتروشیمی فارابی اما در دوره سه ماه منتهی به ۳۱ خرداد ماه سال ۹۸ به ازای هر سهم هفت ریال زیان محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد کاهش زیان داشته که عمدتا به خاطر افزایش ۱۲۳درصد فروش است.

«شفارا» بر اساس عملکرد سه ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۹۸ مبلغ ۱۷.۵۶۱ میلیون ریال زیان خالص محقق کرده است.

در عین حال پس از انتشار گزارش‌هایی در سامانه کدال مبنی بر عدم اجازه بانک مرکزی برای برگزاری مجامع بانک‌های انصار، پست‌بانک، دی و مهر اقتصاد طی روزهای ۳۰ و ۳۱ تیر، شائبه‌هایی درباره احتمال لغو مجامع بانک‌های بزرگ بورسی نظیر ملت، تجارت، صادرات، پاسارگاد و پارسیان در آخرین روزهای تیر ماه به وجود آمد.

در این میان تنها نماد بانک صادرات از مجوز بانک مرکزی برای برگزاری مجمع رونمایی کرده‌ است و با این اوصاف احتمال برگزاری سر موعد مجامع نمادهای بانکی با رعایت شرایط بانک مرکزی افزایش یافته است.

انتظار می‌رود نمادهای بانکی دیگر نظیر بانک ملت، پاسارگاد و پارسیان نیز چنین مجوزهایی را تا مهلت برگزاری مجمع روی سامانه کدال قرار دهند و در غیر این‌ صورت احتمال به تعویق افتادن مجامع سالانه و توقف بیش از حد استاندارد نمادهای مزبور وجود دارد.

در این میان روز گذشته شاهد توقف نماد معاملاتی ۲۰ شرکت جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بودیم.

در میان تحولات اثرگذار نیز رئیس سازمان خصوصی‌سازی از خروج ۳۰۰ شرکت بر اساس درخواست دستگاه اجرایی از اولویت سال‌ جاری و زمان عرضه باقیمانده سهام دولت در سه بانک و چهار پالایشگاه بورسی خبر داد.

میرعلی اشرف پوری‌حسینی در این‌ خصوص به خانه ملت گفت: آنچه که این سازمان برای واگذاری بنگاه‌های دولتی اعلام کرده، ۶۱۰ شرکت بود که هیات واگذاری بر اساس درخواست دستگاه اجرایی و مسائلی که وجود داشت، حدود ۳۰۰ طرح را از اولویت سال‌ جاری خارج کرد و حدود ۳۰۰ شرکت دیگر در اولویت باقی ماند. در مجموع طی معاملات روز شنبه، با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت، دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون سهم به ارزش ۸۹۵ میلیارد تومان در بورس تهران دادوستد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.