کد مطلب: ۵۲۲۳۶۰

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد:

دلایل رشد فقر در سال ۹۹ چه بود؟ / ورود برخی از کودکان به بازار کار در سال ۹۹

دلایل رشد فقر در سال ۹۹ چه بود؟ / ورود برخی از کودکان به بازار کار در سال ۹۹

سهراب دل انگیزان، کارشناس اقتصادی در بررسی دلایل رشد فقر می‌گوید: همه فرایندها و عوامل ایجادکننده فقر در سال ۱۳۹۹ دیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی به روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ نزدیک می‌شویم که بر اساس وضعیت عمومی مردم، آمارها و نیز گفته‌های کارشناسان فقر گسترش پیدا کرده است. اما دلایل گسترس فقر چه بوده است؟

سهراب دل‌انگیزان کارشناس اقتصادی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: فقر زوایای متعددی دارد و همه فرایندها و عوامل ایجادکننده فقر در سال ۱۳۹۹ دیده می‌شود. در سال ۱۳۹۹ در شرایط کرونایی بخشی از مشاغل از دست رفتند و این یعنی درآمدها کاهش پیدا کرده و تعداد بیکاران بیشتر شده است. فقط صاحب کسب و کارها نبوده که بیکار شده است بلکه کارگرانی نیز داشته‌اند که آنها نیز کار خود را از دست دادند. در مجموع و بر همین اساس برخی فقیر شدند.

او ادامه می‌دهد: به واسطه از بین رفتن برخی مشاغل، برخی خدمات و مشاغل دیگر هم از بین می‌روند. مثلا اگر باشگاه تعطیل شود، تقاضا برای مربی هم از بین می‌رود. بنابراین زنجیره‌ای از کسب وکارها از بین رفته است. پس کرونا نه تنها به صورت مستقیم بخشی از کسب و کارها را از بین برده بلکه اثر غیرمستقیم روی سایر کسب و کارها هم داشته است.

دل‌انگیزان در ادامه دلایل گسترش فقر می‎گوید: تورم شدیدی که در سال ۱۳۹۹ بوده، سبد مصرفی خانوارها را به شدت تضعیف کرده است. توان مصرفی کاهش یافته خانوارها، آنها را در جریانی قرار می‌دهد که به پایین خط فقر منتقل شوند.

این کارشناس اقتصادی تحریم‌ها را یکی از دلایل گسترش فقر می‌داند: در سال ۱۳۹۹ باید تحریم‌های ایران را جدی گرفت که اثرات بزرگی روی اقتصاد گذاشته و صادرات و واردات ما دچار بحران‌های خاص خودش شده است. همه اینها باعث شده عملا بخشی از درآمدها از دست برود و باز فقر گسترش پیدا کند.

او به وارد شدن برخی از کودکان به بازار کار اشاره می‌کند و می‌گوید: بخشی از کودکانی که باید به مدرسه می‌رفتند اما از آنجا که خانواده‌هایشان با بحران مواجه بودند به خیابان‌ها آمدند تا کمکی برای آنها شوند. این موضوع هم چهره فقر را خشن‌تر به ما نشان می‌دهد.

آنطور که دل‌انگیزان می‌گوید کاهش عمومی سطح درآمد مردم باعث شده است که خریدشان حتی از دست‌فروشان کاهش پیدا کند و این یعنی فقر گسترش پیدا کرده است.

او در پایان می‌گوید: خدمات بهداشتی هم بیشتر در اختیار حوزه کرونا قرار گرفته است. این موضوع هم سطح برخورداری از رفاه اجتماعی را کاهش داده است و این هم یعنی گسترش فقر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    فقط تحریم ونه چیزی بیشتر. کرونا در تمام کشورها بود ولی خیلی از کشورها دچار فقر شدید ایران نشدند

  • ناشناس

    چدا چرت میگید مگه ایران فقیر داره