کد مطلب: ۳۵۵۷۲۳

اویل‌پرایس بررسی کرد:

نفت چقدر شد؟ / دلایل نوسانات قیمت نفت در هفته جاری

نفت چقدر شد؟ / دلایل نوسانات قیمت نفت در هفته جاری

به دنبال توییت ترامپ و انتقاد او از اوپک، قیمت نفت در معاملات روز دو‌شنبه با کاهش مواجه شد اما روز سه‌شنبه بار دیگر از سقوط بازگشت و اندکی افزایش یافت. هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز چهارشنبه، با 0.67 درصد افزایش، به 65.80 دلار رسید.

به دنبال توئیت ترامپ و انتقاد او از اوپک، قیمت نفت در معاملات روز دو‌شنبه با کاهش مواجه شد اما روز سه‌شنبه بار دیگر از سقوط بازگشت و اندکی افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از یک‌سو قصد دارد از آهسته شدن رشد اقتصادی این کشور جلوگیری کند و از سوی دیگر، نمی‌خواهد قیمت‌ نفت بیش از این افزایش یابد.

او در توییتر خطاب به اوپک نوشته بود: قیمت نفت در حال در حال افزایش است. (اوپک) لطفا آرام باشید و سخت نگیرید. جهان تحمل چنین جهش‌های قیمتی را ندارد.

به دنبال انتشار این توییت، قیمت‌های نفت بیش از 3.5 درصد سقوط کرده بود.

به این ترتیب، اوپک بر سر یک دوراهی قرار گرفته است: یا به اجرای توافق کاهش تولید ادامه دهد که خشم ایالات متحده را به دنبال دارد، یا اجازه دهد که قیمت‌ها بار دیگر به کمتر از 60 دلار سقوط کند که در آن صورت تولید کشورهای غیراوپکی به ویژه خود ایالات متحده که در حال افزایش است، مهار می‌شود.

یک منبع آگاه اوپک اما روز گذشته به رویترز اعلام کرد که اوپک به توافق کاهش تولید خود پایبند خواهد بود و تلاش خواهد کرد که پایبندی اعضا و همچنین متحدان غیراوپکی را به این توافق افزایش دهد تا عرضه در بازارهای جهان محدودتر شود.

بر اساس توافق کاهش تولید که میان کشورهای عضو اوپک و هم‌پیمانان غیراوپکی آنها در ماه دسامبر امضا شد، این کشورها متعهد شدند از ابتدای سال جاری میلادی به مدت 6 ماه، 1.2 میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند.

این در حالی است که بخش بزرگی از این کاهش تولید بر عهده عربستان سعودی بوده است. وزیر انرژی عربستان به تازگی اعلام کرده در ماه مارس -ماه آینده میلادی- تولید روزانه این کشور با 500 هزار بشکه کاهش به 6.9 میلیون بشکه خواهد رسید. ماه گذشته تولید عربستان 8.2 میلیون بشکه در روز بوده است.

از سوی دیگر، به دنبال پیشرفت‌ها در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ اعلام کرده ضرب‎الاجل تعیین‌شده برای افزایش تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از سوی چین را به تعویق می‌اندازد. این در حالی است که او پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر تا پیش از اول ماه مارس، توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان حاصل نشود، تعرفه‌ها را از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد داد. تمدید این ضرب‌الاجل و خوش‌بینی در مورد مذاکرات تجاری، تاثیر مثبتی بر بازار نفت دارد و دست‌کم برای مدتی به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

در معاملات امروز، هر بشکه نفت خام برنت با 0.67 درصد افزایش، با قیمت 65.80 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت هم با 0.97 درصد، به 56.04 رسید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.