کد مطلب: ۴۳۷۳۸۲

چه زمانی دامنه نوسان برخی از سهام بیش از ۵ درصد می‌شود؟

چه زمانی دامنه نوسان برخی از سهام بیش از ۵ درصد می‌شود؟

برخی مخاطبان تجارت‌نیوز سوال پرسیده‌اند که چرا گاهی اوقات برخی از نمادهای سبدشان بیشتر از 5 درصد نوسان قیمت دارند؟ تجارت‌نیوز در گزارشی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نوسان عادی اکثر سهام در بازارهای بورس و فرابورس ( به جز بازار پایه) 5 درصد تعیین شده است اما بنا به دلایل مختلف یک سهم می‌تواند در روز نوسانی بالاتر از این دامنه داشته باشد. به طور کلی معاملات یک سهم به دلایل مختلفی می‌تواند متوقف شود که 5 دلیل اصلی آن به شرح زیر است :

1_ اگر قیمت پایانی یک سهم طی 5 روز معاملاتی متوالی بیش از 20 درصد نوسان داشته باشد، نماد این سهم به مدت 60 دقیقه متوقف می‌شود و سپس معاملات با همان محدوده نوسان قبلی از سرگرفته می‌شود.

2_ اگر قیمت پایانی یک سهم طی 15 روز معاملاتی متوالی بیش از 50 درصد نوسان تغییر مثبت یا منفی داشته باشد، معاملات سهم متوقف شده و شرکت باید کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کرده و در آن به ابهامات پاسخ دهد و نتایج آنرا حداکثر 2 روز کاری بعد باید در اطلاعیه‌ای در کدال منتشر کند. در هنگام بازگشایی مجدد، سهم در دامنه مجاز ( +5 تا -5) باصطلاح کشف قیمت خواهد شد یعنی قیمت روز سهم در بازه -5 تا 5 درصدی قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی، مشخص می‌گردد. پس از مشخص شدن قیمت روز، مجددا معاملات نماد از سر گرفته می‌شود. در چنین حالتی ممکن است یک سهم در یک روز بین -10 تا +10 نوسان داشته باشد.

3_ افشای اطلاعات بااهمیت یکی دیگر از دلایل توقف معاملات یک سهم است. اگر این اطلاعات از نوع (ب) یا کم اهمیت‌تر باشد، سهم در همان روز یا حداکثر روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان، کشف قیمت و بازگشایی می‌شود. اما اگر اطلاعات از نوع (الف) باشد، نماد در روز معاملاتی بعد، بدون محدودیت دامنه نوسان کشف قیمت و بازگشایی خواهد شد. در چنین حالتی ممکن است یک سهم نوسانی بالاتر از حد معمول داشته باشد.

4_ مجمع عمومی عادی سالیانه نیز 2 تا 5 روز موجب بسته شدن یک نماد می‌شود. اگر سود نقدی در مجمع تقسیم شده باشد، هنگام بازگشایی قیمت سهم به اندازه سود نقدی کاهش پیدا می‌کند. در این حالت نیز کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان خواهد بود. اگر مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود نباشد، بازگشایی و کشف قیمت با محدودیت دامنه نوسان خواهد بود.

5_ وقتی شرکتی قصد افزایش سرمایه داشته باشد، یک مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌دهد و این موضوع باز هم نماد را بین 2 تا 5 روز کاری متوقف می‌کند. هنگام بازگشایی قیمت سهم با توجه به میزان افزایش سرمایه کاهش پیدا کرده و بازگشایی و کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

به جز این موارد، عدم انتشار گزارش‌های مالی و شفاف‌سازی نیز منجر به مسدود و متوقف شدن نمادهای بورسی می‌گردد که مدت زمان بسته‌بودن آنها به نظر ناظر بازار بستگی دارد.

photo 2020 03 14 15 43 59

تصویری از پرسش یک مخاطب

در مورد این سبد خاص ، نماد چکاپا به علت افشای اطلاعات نوع الف متوقف شد و در هنگام بازگشایی، بدون محدوده نوسان کشف قیمت شد. به همین دلیل بازه تغییرات بیشتر از 5 درصد ( وحتی 10 درصد) بود.
اما نماد سفارس به دلیل اطلاعات بااهمیت نوع ب متوقف شد و به همین دلیل با محدودیت دامنه نوسان یکبار کشف قیمت شد ( احتمالا منفی4.7) و دوباره با از سرگیری معاملاتش، با فشار عرضه مواجه شده و مجددا 5 درصد منفی شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    چرا سهمی مثل وشهر دامنه 4 و سمگا دامنه نوسان 10 درصدی داره؟آیا سهمهای دیگه ای هم هست که این قاعده را داشته باشه

    • ناشناس

      وشهر بازار پایه فرابورسه و دامنه نوسانش از ۲- تا ۲+ است.

  • وحید

    سلام دست شما درد نکنه عالی بود تشکراز اطلاع رسانی خوبتون

  • ناصر

    سلام
    اقا با توجه به افشای الف وقتی سهمی بعد از افشا باز میشه قیمت میانه را همون قیمت پایانی روز قبل در نظر میگیرند با نوسان مثبت و منفی ۱۰۰ ، که میشه همون بدون محدودیت
    حالا امروز سوم مرداد سهم ثپردیس با قیمت میانه ۵۰۰۰ تومن باز شد و خب همون دامنه نوسانی ۱۰۰ درصد منفی و مثبت
    سوال اینجاست قیمت پایانی روز قبلش ۲۱۱۸ بوده چرا قیمت میانه را ۵۰۰۰ در نظر گرفتند

  • مسعود نیکدل

    سلام من سهام وپاسار دارم قبل از مجمع۱۴۵۰ بود بعد مجمع شده ۱۱۰۰ حدود منفی ۲۰ درصد
    تعداد سهام هم زیاد نشده میشه یکم راهنمایی کنید

    • ناشناس

      بعد از مجمع بخشی از قیمت سهام معمولا کاهش و سود به دارندگان سهام علق میگیره
      این سود معمولا معادل با کاهش قیمت سهام متناسب است.

  • فرشید

    سلام سهم کسعدی روز چهارشنبه ۸مرداد ماه معاملاتش لغو شد بدلیل تخلف یه حقوقی زمان خرید روز شنبه با چه دامنه نوسانی شروع معامله میشه

  • علی

    سلام . ممنون بابت وقتی که میگذارید. چطور تشخیص بدیم سهمی که قراره بره توی مجمع پس از بازگشایی با 20 درصد باز میشه؟؟؟؟

  • ناشناس

    قانون گره معاملاتی چی په؟

  • محمد

    سلام نماد تملی612 دریک روز 9’88درصد افت داشته یعنی هرسهمی دیروز بوده 740000امروزه یه دفعه شده 80000 همچین چیزی چطور ممکن

  • ناشناس

    چرا زبینا چند روز +10 میخوره؟

  • MIHARBE

    با سلام به همگی:
    میخواستم بدونم در حال حاضر چطوری میشه از TSE لیست نمادهایی که بیشترین درصد نوسان را دارند پیدا کنیم ؟ منظورم آیا فیلتری هست برای این کار ؟
    مثلا : من میدونم که نمادهای زیر درصد نوسان آونها 10+/- هست .پالایشی یکم : 10 درصد
    دارایکم: 10 درصد
    بقیه اش؟ کدومها هستند .
    متشکرم

  • ناشناس

    چرا یه سهم نوسانش از ۷ میشه ۵ درصد ، کسی میدونه؟