کد مطلب: ۳۲۸۴۴۱

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۶ آذر ماه ۱۳۹۷

نشانه‌های ارزانی قیمت دلار در آینده/ودیعه مردم در جیب مخابرات

نشانه‌های ارزانی قیمت دلار در آینده/ودیعه مردم در جیب مخابرات

روزنامه‌های ایران و دنیای اقتصاد از افت سرعت نرخ تورم در آبان‌ماه و لزوم مهار اورژانسی آن سخن گفته‌اند. خراسان به 10ساله شدن وعده بازگرداندن 5،700 میلیارد تومان به مردم توسط مخابرات اشاره می‌کند و در نهایت جوان به دلایل ادامه روند کاهشی قیمت دلار پرداخته است.

نرخ تورم از ابتدای سال جاری چنان روند جهشی به خود گرفت که یکبار دیگر تداعی‌کننده تورم سال‌های 91 و ابتدای 92 شده است. روز گذشته بانک مرکزی میزان تورم آبان‌ماه را نیز اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان « افت سرعت نرخ تورم » به بررسی گزارش تورم در آبان‌ماه پرداخته است.

دنیای اقتصاد گزارش می‌دهد که نرخ تورم سالانه و نقطه‌به‌نقطه افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه حدود 40 درصد رسیده، اما نرخ تورم ماهانه نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته و به میزان 3.5 درصد در آبان ماه رسیده است. در واقع اگر چه تورم افزایش یافته، سرعت افزایش آن نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است.

این روزنامه در مورد نرخ تورم دهک‌های مختلف جامعه می‌نویسد: آمارها نشان می‌دهد که فشار تورمی بیشتر بر دهک‌های پردرآمد بوده است. در آبان نرخ تورم برای دهک اول (کم‌درآمد) به میزان ۱۵‌ درصد گزارش شده، اما این رقم برای دهک دهم (پردرآمد) ۲۱٫۸ درصد بوده است. تورم سایر دهک‌ها نیز در بازه بین دو عدد قرار دارد. این روند در حالی است که در انتهای سال ۱۳۹۶ شکاف میان تورم دهک اول و دهک دهم به کمترین میزان رسیده بود.

اما دنیای اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان سال نرخ تورم نقطه به نقطه به 45 درصد و در بدبینانه‌ترین حالت به 63 درصد برسد.

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « درمان اورژانسی تورم » به بررسی راهکارهای مهار افزایش قیمت‌ها پرداخته است. این روزنامه به نقل از یک اقتصاددان در مورد آینده تورم می‌نویسد: هم‌اکنون نقدینگی عظیمی در کشور وجود دارد که به دلیل محدودیت‌هایی که در بخش عرضه کالا رخ داده ممکن است به تورم عظیمی منجر شود. بنابراین اینکه روند نرخ تورم در آینده به کدام سو برود، به توان دولت برای هدایت و مدیریت نقدینگی بستگی دارد. در این شرایط بهترین سیاست ممکن کنترل نقدینگی و تهاتر دو یا چندجانبه بدهی‌های دولت است که باید به صورت جدی دنبال شود.

اقتصاددان دیگری در گفتگو با ایران در مورد تنها روزنه معکوس شدن نرخ تورم می‌گوید: با توجه به وضعیت نرخ ارز و افت ارزش پول کشور در حال حاضر صادرات به‌صرفه شده و تولیدکنندگانی که در شرایط اسفناکی قرار داشتند امروز به تولید فکر می‌کنند و همین روزنه است که به امید ما برای رونق دوباره بخشی از بدنه تولید کشور و حرکت معکوس تورم جان دوباره می‌دهد.

نشانه‌های ارزانی قیمت دلار

اما چنانچه از بحث تورم بگذریم، به بحث داغ ماه‌های اخیر کشور یعنی قیمت دلار می‌رسیم. روزنامه جوان به « ۱۵ دلیل ادامه کاهش قیمت دلار » پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: این روز‌ها در‌ حالی‌که اخبار سیاسی و پروپاگاندا‌های رسانه‌های خارجی در حوزه سیاسی تلاش می‌کنند تا فضای روانی بازار ارز را بر هم بزنند، اما تب بازار ارز فروکش کرده و روند کاهشی نسبت به هفته قبل بیش از ۱۳۰۰ تومان است.

جوان در مورد کاهش قیمت دلار برخی دلایل را ذکر می‌کند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد محدودیت در تراکنش‌های بانکی طی روزهای اخیر اشاره کرد. جوان در این خصوص می‌نویسد: هر شماره ملی فقط می‌تواند روزانه ۵۰ میلیون تومان خرید از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی داشته باشد که ظاهرا این محدودیت در خارج از کشور نبوده است! یعنی فرد با تعداد کارت‌های مختلف از بانک‌های مختلف می‌توانست به تعداد کارت‌های بانکی و ضریب ۵۰ میلیون تومان پول جابه‌جا کند.

جوان یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ ارز را در دخالت بانک مرکزی و تزریق دلار به بازار ارز می‌داند. این روزنامه همچنین روایت می‌کند که قیمت ارز در کشور همچنان باید کاهش پیدا کند و این انتظار می‌رود که روند کاهشی آن ادامه داشته باشد.

روزنامه خراسان نیز با تیتر « ودیعه مردم در جیب مخابرات » گزارش می‌دهد که وعده بازگرداندن ۵،۷۰۰ میلیارد پول مردم 10ساله شد.

اشاره روزنامه خراسان به مبالغی است که مشترکان هنگام خرید سیم‌کارت به مخابرات و همراه اول پرداخت کرده‌اند. اما بعد از واگذاری شرکت مخابرات و همراه اول، این مبالغ همچنان در دست مخابرات است. در حالی که باید به مشتریان برگشت داده می‌شد.

خراسان در این خصوص می‌نویسد: بر اساس نامه‌ای که شرکت مخابرات به منظور عرضه سهام خود در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داد، ودیعه مشترکان نزد مخابرات در تاریخ 31 شهریور 86 حدود پنج هزار و 564 میلیارد تومان بوده است که حدود 40 درصد کل دارایی‌ها را شامل می‌شود. اما متاسفانه این مبلغ طی سال‌های گذشته نه‌تنها به مشترکان بازگردانده نشده است، بلکه به طور مستمر در چرخه سرمایه‌گذاری این شرکت قرار گرفته است.

خراسان به وعده‌های وزرای مختلف ارتباطات در این خصوص اشاره می‌کند که تاکنون هیچ‌کدام از آنها تحقق نیافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.