کد مطلب: ۴۲۰۰۹۷

دلفیناریوم تهران تعطیل شد

دلفیناریوم تهران تعطیل شد

با وجود مقاومت صاحبان دلفیناریوم تهران، بعد از پنهان کردن مرگ یکی از دلفین‌ها، این مجموعه تعطیل شد.

با وجود مقاومت صاحبان دلفیناریوم تهران، بعد از پنهان کردن مرگ یکی از دلفین‌ها، این مجموعه تعطیل شد. این ماجرا یک روز پس از انتشار گزارش «شهروند» درباره پنهان کردن مرگ آلفا، یکی از دو دلفین دلفیناریوم برج میلاد، اتفاق افتاد. صحبت از تخلفات این مجموعه که روزانه یک‌هزار و ٢٠٠ بازدید‌کننده داشت، دیروز به شورای شهر تهران هم کشیده شد و اعضا درباره این «مرگ مشکوک» از شهرداری درخواست گزارش کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تیم کارشناسی اداره محیط‌ زیست استان تهران و سازمان حفاظت محیط‌ زیست صبح چهارشنبه گذشته، با پیگیری «شهروند» راهی برج میلاد شد و با لاشه یکی از دلفین‌های دلفیناریوم این مجموعه روبرو شد که براساس گزارش صاحبان مجموعه، بیست‌ونهم آذرماه گذشته تلف شده بود. اداره محیط زیست، این موضوع را تخلف خواند و همه فعالیت‌های این مجموعه را که حتی دامپزشک هم ندارد تا زمان مشخص شدن علت مرگ این گونه، معلق کرد.

به دنبال این اتفاقات بود که صبح دیروز دو عضو شورای شهر در گفت‌وگو با «فارس» از پیگیری این ماجرا در شورای شهر تهران خبر دادند. زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون محیط ‌زیست و سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پیگیر جزئیات تخلفات این مجموعه است، گفت: «از اداره محیط ‌زیست شهرداری درخواست کرده‌ایم درباره مرگ مشکوک دلفین برج میلاد گزارشی بدهد». آرش میلانی، عضو دیگر شورا هم در حاشیه صحن خبر داد که قرار است شورای شهر تیمی ویژه در این زمینه در نظر بگیرد تا بررسی‌های لازم انجام شود و گزارش دقیق به اطلاع شهروندان برسد.

طولی نکشید که کسری، مدیر روابط عمومی برج میلاد از تعطیلی مجموعه دلفیناریوم خبر داد و به «فارس» گفت: «مجموعه دلفیناریوم را برج میلاد به پیمانکار اجاره داده، ولی مجوز فعالیت آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان محیط ‌زیست صادر کرده است. به پیمانکار مجموعه دلفیناریوم اعلام کرده‌ایم که برگزاری مراسم در این مجموعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لغو کنند و فعالیت این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود».

به گفته او، در صورتی که تخلف محرز شود، با پیمانکار برخورد خواهد شد و اکنون واحد حقوقی برج میلاد پیگیر است. کسری البته از پیمانکار هم نقل کرد که «این قضیه به محیط ‌زیست اطلاع داده شده بود». این ادعا درحالی است که مسئولان محیط ‌زیست از این ماجرا بی‌خبر بودند و روز چهارشنبه بعد از اطلاع‌رسانی «شهروند» به‌طور ناگهانی به دلفیناریوم میلاد سرکشی کردند.

براساس گزارشی که به کارشناسان اداره محیط ‌زیست استان داده شده، تاریخ مرگ دلفین بیست‌و‌نهم آذر ذکر شده است اما یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «شهروند»، زمان مرگ این حیوان را بیشتر از ٢٠ روز پیش اعلام می‌کند: «دلفین از مدتی پیش به زخم معده دچار شده بود. آنها درباره تاریخ مرگ این دلفین دروغ می‌گویند چون هنگام سرکشی محیط زیست، لاشه دلفین تکه‌تکه شده و پوسیده بود و نشان می‌داد که نزدیک یک ماه از مرگش گذشته است».

همچنین بررسی فیلمی از معاینه دلفین برج میلاد که بیشتر از ۴٠ روز پیش در اینستاگرام یک گروه درمانی منتشر شده، نشان می‌دهد تیم آندوسکوپی حیوانات وجود زخم معده را در آلفا تایید کرده ‌است. به گفته این منبع آگاه، این دلفیناریوم که گواهی پزشکی هم ندارد، تا قبل از این ۶ شیر دریایی داشت و یک شیر هم همان‌جا متولد شد؛ صاحبان مجموعه چهار شیر دریایی را به ترکیه صادر کردند، در ‌سال ٩٧ دو شیر دریایی تلف شدند و یکی از آنها که بازمانده، هر شب کنار تک‌دلفین میلاد نمایش دارد. این مرکز در چند‌سال فعالیت خود، با مجوزهای سابق سازمان محیط ‌زیست تعدادی فوک خزدار، شیر دریایی و دلفین به این مجموعه وارد، خارج و صادر کرده است و طبق گزارش به مسئولان، یکی از شیرهای دریایی در ‌سال ٩۶ به علت کهولت سن تلف شده و سازمان مرکزی محیط‌زیست مجوز تاکسیدرمی‌ کردنش را صادر کرده است. او همچنین خبر داد که با وجود تعطیلی دلفیناریوم برج میلاد، از مدت‌ها پیش مجوزی برای راه‌اندازی پارک دلفین‌ها در ارم صادر شده است و بنا بود با لغو مجوز دلفیناریوم اهواز و تعطیلی دلفیناریوم تبریز این مجموعه احداث شود، هرچند درحال حاضر به مشکل خورده و سرانجامش معلوم نیست.

می‌خواهند از محیط‌ زیست شکایت کنند

از طرف دیگر درحالی خبر تعطیلی اعلام شده که تماس با این مجموعه نشان می‌دهد آنها برنامه یکشنبه شب را لغو کرده‌اند و همچنان برای ظهر دوشنبه بلیت می‌فروشند. مهرداد کتال محسنی، معاونت طبیعی اداره کل‌حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: «آنها برای تعطیلی زیر بار نمی‌رفتند. می‌گفتند یک‌سری سکانس‌ها را پیش فروش کرده‌اند و نمی‌شود برنامه را اجرا نکرد. با وجود این پافشاری‌ها، ما با اداره شهرستان تماس گرفتیم که حواس‌شان باشد و جلوی کار را بگیرند».

گروهی از کارکنان دلفیناریوم برج میلاد صبح دیروز به اداره محیط‌زیست استان تهران رفتند و «از انعکاس خبر مرگ دلفین» گله کرده‌ و گفته‌اند که علیه محیط‌ زیست شکایت خواهند کرد. محسنی گفت: «ظاهرا گله دارند که چرا محیط‌زیست گفته خودشان از لاشه نمونه‌برداری کرده‌اند. اما مساله اصلا این نیست که چه کسی نمونه‌برداری کرده است. مساله این است که آنها وظیفه داشتند هر سه ماه یک بار خوداظهاری کنند. فارغ از این، در هر مقطعی که اتفاق خاصی پیش می‌آید باید اطلاع‌رسانی می‌کردند. نباید این‌طور باشد که خبرنگاری به طریقی مطلع شود و ما از او بشنویم. پایش ما هر روزه و آنلاین نیست که هر لحظه در جریان باشد. ما هم آن‌قدر نیرو و امکانات نداریم که بازرسی دوره‌ای منظم داشته باشیم، اینها واقعیت‌هایی است که نمی‌شود کتمان کرد. با وجود این همه مراکز حیات وحش و باغ پرندگان و باغ‌وحش، سرکشی‌های منظم و درست و حسابی امکان‌پذیر نیست و خوداظهاری را بر این اساس اجباری کرده‌ایم. آنچه انجام داده‌ایم حداقل وظیفه سازمانی‌مان بوده، اما آنها شاکی شده‌اند و گله می‌کنند. بنابراین اگر شکایت هم کنند، دفاع می‌کنیم. محیط‌زیست ترسی از متخلفان ندارد».

او ادامه داد: «آنها تلف شدن یک دلفین را اطلاع نداده‌اند، مامور محیط‌زیست را معطل کرده و نامه دستی به تاریخ چهارم دی (روز بازدید) داده‌اند؛ اینها همه تخلف است. بر این اساس گفتیم تا زمانی که دلایل تلف‌شدن مشخص نشود، جلوی فعالیت گرفته شود».

به گفته محسنی شیردریایی و دلفین بازمانده باید طبق مقررات سازمان محیط‌زیست و مطابق معیار نگهداری شود تا جواب نمونه‌برداری روشن شود: «سیاست سازمان این نیست که این حیوانات به نمایش گذاشته شوند و برای سرگرم کردن عده‌ای، با زور سرنیزه و شلاق تربیت شوند. درحال حاضر اصل قضیه دلفیناریوم زیرسوال است و بر این اساس، سازمان محیط زیست با راه‌اندازی مجموعه‌های جدید موافقت نخواهد کرد».

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.