کد مطلب: ۷۴۰۷۳۷

دوئل کالابرگ و یارانه نقدی / کالابرگ هرماه چقدر شارژ می‌شود؟

دوئل کالابرگ و یارانه نقدی / کالابرگ هرماه چقدر شارژ می‌شود؟

به زودی توزیع کالا برگ در سرتاسر کشور آغاز می‌شود. باید دید که کالابرگ هم به مانند یارانه نقدی اقبال بلندی دارد یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خرید کالا در طرح کالابرگ، امکانی در کنار دریافت نقدی یارانه است که به زودی در تمام کشور اجرا می‌شود.

طرح کالابرگ با اعلام وزیر اقتصاد به طور آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است و پس از اجرای آزمایشی در صورتی که اجرای آن برای کل مردم این استان موفقیت آمیز باشد، این طرح در کل کشور اجرایی می‌شود.

دغدغه معیشتی دولت و مجلس در اجرای طرح کالابرگ

سید احسان خاندوزی همچنین در رابطه با اجرای آزمایشی این طرح گفته است: نظام کالابرگ الکترونیکی مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد، اما چون نظام پرداخت یارانه جمعیت زیادی از مردم را متاثر می‌کند، لازم بود دولت درباره آماده بودن زیرساخت فنی آن مطمئن شود.

محمد باقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد در رابطه با تاکید بر اینکه دولت بستر فنی سبدکالا را فراهم کرده است، اظهار کرد: دولت در تلاش است سبد کالا را ارائه کند. مردم می‌توانند بین سبد کالا و یارانه انتخاب کنند. بنده فکر می‌کنم ارائه سبد کالا برای مردم بهتر باشد. دغدغه دولت و مجلس معیشت مردم است. دولت بستر فنی سبدکالا را فراهم کرده است. ما باید قدرت خرید مردم را به ویژه در کالای اساسی حفظ کنیم.

در طرح کالابرگ، خرید کالا امکانی در کنار دریافت نقدی است

انتخاب اختیاری میان دریافت نقدی و خرید کالای اساسی در طرح کالابرگ، شیوه اجرای این طرحی است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در استان هرمزگان اجرایی می‌شود. بر اساس این طرح خانوار‌ها می‌توانند به اعتبار یارانه یک ماه زودتر کالا‌های اساسی را خریداری کنند.

به گفته سید صولت رضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرآیند در کالابرگ به این شکل است که کارت بانکی معادل یارانه دریافتی شارژ می‌شود و خانوار‌ها در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند که پروتئین و کالا‌های اساسی دریافت کنند و در صورتی که از این شارژ برای خرید کالای اساسی استفاده نکنند، می‌توانند در زمان پرداخت یارانه‌ها، پول را به طور نقدی برداشت کنند.

برخی از کارشناسان از اختیاری شدن این طرح به عنوان مهم‌ترین پیامد آن یاد می‌کنند و این تصمیم را اقدامی خوب در راستای جلوگیری از کمبود سرانه مصرف برخی کالا‌های اساسی از جمله پروتئین می‌دانند.

مدیریت تغذیه به وسیله طرح کالابرگ

حسین محمودی اصل؛ کارشناس مسائل اقتصادی در این باره در گفتگو با ایبِنا، اظهار کرد: اختیاری شدن کالابرگ می‌تواند یک مزیت برای آن باشد، اما در کل کالابرگ می‌تواند هم به فروش شرکت‌ها کمک کند و هم توان خرید را تقویت کند؛ بنابراین چنین تصمیمی می‌تواند تغذیه مردم را مدیریت کرده و از سوءتغذیه و کمبود سرانه مصرف در برخی کالا‌ها جلوگیری کند؛ بنابراین طرحی که در نظر گرفته شده است بنظر می‌آید مفید و موثر باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند این بهترین شیوه برای جایگزینی یارانه نقدی است و با چنین اقدامی در کنار پرداخت یارانه نقدی برخی اهداف نیز به طور موازی عملی می‌شود و به اصطلاح با یک تیر دو نشان خواهیم زد.

سعید باستانی؛ استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایبِنا در رابطه با طرح کالابرگ، گفت: وقتی یارانه به طور نقدی پرداخت می‌شود، تبعات تورمی نیز دارد و از طرفی ممکن است در جهتی که هزینه‌گذاری شده هزینه نشود؛ بنابراین کالابرگ نسبت به پرداخت یارانه به طور نقدی بهتر است.

استفاده از اعتبار کالابرگ از طریق تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار امکان‌پذیر است و این مسئله نیز باعث کارایی بیش‌تر کالابرگ می‌شود.

هیچ مشکلی در تامین مالی کالابرگ وجود ندارد

به گفته سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد این طرح از جهت تامین مالی منابع هیچ مشکلی ندارد. چرا که مبتنی بر همان نظام تامین درآمدی است که کل پرداخت‌های یارانه صورت می‌گیرد. در کشور حدودا ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود و طرح کالابرگ نیز در بستر همین نظام تامین مالی اجرا می‌شود و نیاز به تامین بودجه جدیدی ندارد.

هیچ تغییری در مبلغ و زمان یارانه‌ها نخواهیم داشت

با اجرای طرح کالابرگ هیچ تغییری در مبلغ و زمان پرداخت یارانه‌های نقدی صورت نمی‌گیرد و در صورتی که اعتبار کالابرگ الکترونیکی تا پایان هر ماه برداشته نشود امکان دریافت نقدی این اعتبار وجود دارد. این طرح هم اکنون در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و پس از برطرف شدن مسائل فنی و نقص‌های احتمالی آن در تمام کشور قابلیت اجرایی شدن دارد.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خخخخفققیی

    چرا به داد مردم نمیرسید اقا یان مسعول نسشته اید تو مجلس و هیت دولت نمیدانید مردم چی میکشند
    شما که خبر ندارید مردم چی میکشند روز به روز همه چیز بالا میره به داد مردم برسید تو این اوصاع گرانی و بیکاری چی میکشند چرا برهمه مردم فرق میزارید عوص اینکه یار انه بیشتر کنید میای قطع میکنی خدا به داد مردم برسه که چی میکشند خانوادی ای با نان فقط زندگی میکنه کار گر
    چقدر کار کنه پول و برق و عیره
    را تامیین کنه کاری میکنید مردم تو خیابان ها فریاد بزن به خاطر مشکل و گرانی و عیره به داد مردم برسیدتورا به خدا مردم را دایت نکنید همان یارانه بهتره خداجواب تان را خوهاد داد

  • ناشناس

    سلام مبلغ که همان مبلغ هستش چه کاری کالابرگ میکنه که کارت بانکی نمیکنه این دولت مردان کاردیگری بفکرشان نمیرسه فکر می‌کنند باکالا برگ مشکل تورم ومعیشت مردم حل میشه آقایان فکر میکنن با کالابرگ یکماه مایحتاج مردم فراهم میشه بایک میلیون پول یارانه پول آب وبرق گاز نمیشه پرداخت کرد پس شکمشون راباهوا خوردن پر بکنن

  • ناشناس

    سال ۹۰سهام عدالت ثبت نام کردیم سال ۹۵ رفتیم شماره شبا بدیم گفتن شما ثبت نشدین این چه مسخره بازی بعد از کلی دوندگی بگن ثبت نشدین مسئولین فکری بکنن اگه سهام عدالت چرا هیچ عدالتی توش نیست باید به همه بدن دیگه فیلم در میارن یکی ثبت شده یکی نشده

  • ناشناس

    من سرپرست بچه ام هستم ..حداقل نقدی رو به زه زخم از هزاران زخمم میزنم..کم با اعصابمون بازی کنید

    • ناشناس

      سلام بله

  • ناشناس

    سلام چراهمش میگن سهام عدالت اونایی که تحت پوشش کمیته امدادهستن 1میلیونی هست ولی مال ماهمون 824تومن که هست بیشترنشده چرا؟؟؟؟

  • رها

    چرا مسوولان هرچه قدر بهتون میگن یارانه نقدی متوجه نمیشین یا خودتون رو زدین به اون راه اجناس رو چند برابر کردین شب و روز میشینین‌ فقط به فکر قطع کردن چندرغاز پول یارانه هستین کاش اینقدر دنبال مشکلات مردم رو می گرفتین کاش پی گیر می‌شدید

  • قشر بدبخت

    آقا این یارانه نقدی رو بدید و جدا از این یارانه ی کمک معیشتی ب عنوان سبد کالا یا کالا برگ ب ملت بدید

  • ناشناس

    به.ولله دیگه مردم دوباره با مشکل صف و نوبت کالاهای کوپنی زمان جنگ دوسوم عمر خود را بایستی در صف اجناس باشند واگر شانس یار باشد وکالا گیرشان بیاید باسپری کردن عمر در صف ویادر جست و جوی اجناس در فروشگاهها آنهم دوباره فامیل بازی و رانت فامیلی با فروشگاهها امیدی نمی بینیم از این کار هم چون ملت آنچه که دیگر ملل ندیده بودند در این کشور دیدند اینهم شاید پیشنهادی برای پیشبرد سود جویان باشد که نان خود را در این میبینند این را هم امتحان میکنیم انشااله که خیر باشد

  • ناشناس

    سلام..اقا توروخدایارانه نقدی رو قطع نکنیدما سبدکالا میخواییم چیکارماپول میخواییم تا ب یه دردی بدیم.پول بهتره لطفا پول بدین.

  • ناشناس

    طرح کالابرگ فقط به نفع فروشگاههای زنجیره ای میباشدزیراازطریق ان اجناس بی کیفیت خودرابه قیمت گزاف به مردم تهیدست میفروشند.ولی همین مردم تهیدست بااندک یارانه شان میتوانندجنس مرغوب باقیمت مناسب راازبازارمرکزی شهرخودبخرند.پس یارانه نقدی بهترازکالابرگ میباشد…