کد مطلب: ۳۰۴۸۵۳

بیست‌وپنجم آبان ۱۳۹۷ برگزار می‌شود

دوره عملی تحلیل بنیادی به زبان ساده

دوره عملی تحلیل بنیادی به زبان ساده

دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده، با همکاری تجارت‌نیوز و شرکت کارگزاری مبین سرمایه، جمعه 25 آبان در هتل پارسیان انقلاب برگزار می‌شود.

دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده ، با همکاری تجارت‌نیوز و شرکت کارگزاری مبین سرمایه، جمعه 25 آبان در هتل پارسیان انقلاب برگزار می‌شود. هزینه شرکت در دوره برای هر نفر 230 هزار تومان است.

در این دوره یک‌روزه مجید ششمانی و محمدرضا قاسمی به تدریس مفاهیم اصلی تحلیل بنیادی خواهند پرداخت. به دلیل محدودیت ظرفیت، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند.

چرا دوره تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی به زبان ساده یعنی چه؟ هدف از بورس این است که سود کنیم! کم‌تر کسی پولش را به بورس می‌آورد که به چرخه اقتصاد کمک کند یا به جامعه خیر برساند. هرچند سرمایه‌گذاری او منافع اجتماعی زیادی داشته باشد.

اما آن‌چیزی که شما را به بازار سرمایه می‌کشاند، سود است. در غیر این صورت موسسه‌های خیریه می‌توانستند بهتر از بورس عمل کنند. از این نظر فرمول فعالیت در بورس بسیار ساده به‌نظر می‌رسد. وارد بازار شو. سود کن. بیا بیرون. همین.

تمام روش‌هایی که برای انتخاب سهم وجود دارند، تلاش می‌کنند که «بیشترین سود ممکن» را باز هم بیشتر کنند.

پس این‌همه تلاش، تحلیل و تحصیلات تکمیلی مرتبط با دانش مالی برای چیست؟ برای این که می‌خواهیم به فرمول بورس چند کلمه ساده اضافه کنیم: وارد بازار شو. بیشترین سود ممکن را به‌دست بیاور. بیا بیرون.

تمام روش‌هایی که در بازار برای انتخاب سهم وجود دارند، تلاش می‌کنند که «بیشترین سود ممکن» را باز هم بیشتر کنند. هدف از برگزاری دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده مجهز کردن کارآموزان به ابزارهای مفید تحلیلی است.

سوال اول) در این اوضاع نابسامان

مردم تمام دنیا برای «روز وانفسا» تمهیداتی دارند: پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، بیمه و دارایی‌های نقد شونده. اما از وقتی یادم می‌آید، ما ایرانی‌ها در روز وانفسا بوده‌ایم.

خیلی از ماها سعی کردیم درنهایت تعقل، هیچ اقدام اقتصادی‌ای نکنیم و دست به هیچ‌چیز نزنیم تا گردوخاک فروبنشیند و بتوانیم پیچ‌وخم جاده اقتصاد را بهتر ببینیم و مسیر درست سرمایه‌گذاری را تشخیص بدهیم.

اما سی، چهل‌سال از عمرمان گذشت و هنوز منتظریم اقتصاد آرام شود. شاید کم‌کم باید بپذیریم که اقتصاد از اساس موجود ناآرامی است. حالا می‌توانیم یک سوال دیگر بپرسیم. آیا لگد و سرکشی‌های این موجود چموش قابل پیش‌بینی است؟

تحلیل بنیادی می‌خواهد به این موضوع فکر کند که از اساس، چرا هیولای اقتصاد بی‌قراری می‌کند؟ کجای بدنش درد می‌کند؟ اگر حادثه‌ای رخ بدهد، واکنش بعدی اقتصاد چیست؟ آیا می‌شود به یک غول که نعره‌کشان در دشت می‌دود، واگن باری یا ژنراتور برق وصل کرد و پول درآورد؟

سوال دوم) آنجا چه‌خبر است؟

«قیمت دلار بالا رفت.» همین گزاره ساده تاثیراتی به‌شدت عجیبی در کسب‌وکار دارد. کدام شرکت‌ها با گران شدن دلار، هزینه‌هایشان بیشتر می‌شود؟ کدام شرکت‌ها با بالارفتن دلار، درآمد بیشتری کسب می‌کنند؟ چرا این اتفاق‌ها می‌افتد؟

یک مثال ساده، شرکتی است که آب را به ریال می‌خرد و قراردادش برای فروش بخارآب به دلار است. یا شرکتی که محصول نهایی خود را صادر می‌کند. آیا داشتن درآمد به دلار، خیلی خوشایندتر از انباشت فیزیکی دلار در منزل نیست؟

این اطلاعات را باید از کجا به‌دست آورد؟ باور کنید یا نه، ابزارهایی بسیار ساده وجود دارد که تمام این اسرار را با اعدادی ساده‌ و همه‌فهم افشا می‌کنند.

در دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده قرار است خواندن و استفاده از همین برگه‌ها (صورت‌های مالی) تدریس شوند.

سوال سوم) وقتی می‌گوییم سود، دقیقا یعنی چقدر؟

پزشک‌ها از قند و چربی خون حرف می‌زنند و مهندسین عمران از تنش واردشده به ستون و دیوار. بدن سالم بدنی است که اعداد پزشکی را برآورده کند و خانه محکم و امن با دانش مهندسین بنا می‌شود. سرمایه‌گذاری سالم و امن را چطور توصیف کنیم؟

امنیت مالی و دوری از ریسک تا جای ممکن، یکی از مهم‌ترین اهداف سرمایه‌گذاری است. خیلی قبل از آن‌که به کسب بیشترین سود ممکن فکر کنیم، باید از ضرر جلوگیری کنیم.

در دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده می‌آموزیم که وقتی از سود حرف می‌زنیم، دقیقا منظورمان چیست؟

مهم‌ترین موضوع این است که بتوانیم این سود را پیش‌بینی کنیم و قبل از دیگران پولمان را جایی ببریم که قرار است رشد کند و سودآور شود.

سوال چهارم) چند بخریم؟

فرض کنید می‌خواهید گوشی بخرید. اگر بدون تحقیق به بازار بروید، دستگاهی به‌دردنخور با قیمتی گزاف نصیب شما می‌شود. شاید تصمیم بگیرید گوشی خود را بفروشید و سراغ گزینه بهتری بروید. اما گویا همه جز شما می‌دانستند که این وسیله واقعا چقدر می‌ارزد.

خرید سهام هم همین‌طور است. اگر بدون تحقیق و بررسی به بازار برویم، گران می‌خریم و بعدها باید با ضرر دارایی خود را نقد کنیم.

اگر بدون تحقیق و بررسی به بازار برویم، گران می‌خریم و بعدها باید با ضرر دارایی خود را نقد کنیم.

تحلیلگرها از مفهومی به اسم ارزش ذاتی صحبت می‌کنند. یعنی یک شرکت به ذات چند می‌ارزد. هر قیمت بالای این ارزش ذاتی گران و هر قیمتی کم‌تر از ارزش ذاتی ارزان است.

در دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده به کارآموزان یاد می‌دهیم که بتوانند ارزندگی یک سهم را تشخیص بدهند.

دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده، مسیر امن بورس

وقتی سهم می‌خرید، مالک یک برگه نمی‌شوید. بلکه مالک بخشی از شرکت می‌شوید. تمام زمین‌هایش، دارایی‌اش، بدهی‌هایش، مطالبات کارمندان از شرکت، طلب‌های شرکت دیگران و حتی پول آب و برقی که می‌پردازد، از امروز مال شما است.

حالا افرادی را تصور کنید که سهام یک شرکت را می‌خرند بدون آن‌که بدانند شرکت کجا است؟ چه‌چیز تولید می‌کند؟ چقدر تولید می‌کند؟ چند نفر در آن کار می‌کنند؟ چقدر حقوق می‌گیرند؟

آن‌ها فقط شنیده‌اند که سهام شرکت دارد گران می‌شود. همین. چرا دارد گران می‌شود؟ چقدر قرار است گران شود؟ از این گرانی ما چه نفعی می‌بریم؟ اگر همه‌چیز به همین خوبی است، چرا دیگران سهم خوب خود را به ما می‌فروشند؟

اگر تصویری روشن از رخدادهای درون شرکت داشته باشیم، اتخاذ یک تصمیم برای خرید یا فروش کار سختی نیست. دوره تحلیل بنیادی به زبان ساده قرار است همین تصور روشن را برای ما بسازد.

از حرف تا عمل

متاسفانه بیشتر منابع موجود برای تحلیل بنیادی، آثار ترجمه‌شده‌ای هستند که بیشتر از بازار ایران، به درد بورس‌های خارجی می‌خورند. اما دوره بورس به زبان ساده بر اساس بورس تهران طراحی شده‌ است.

برای آن‌که کارآموزان بتوانند از مهارت کسب‌شده در این کارگاه، به طور عملی استفاده کنند، در پایان کارگاه چند سهم که وضعیت بنیادی مطلوبی دارند معرفی و بررسی می‌شود. کارآموزان می‌توانند برای تمرین آموخته‌های خود، بر روی این سهم‌ها کار کنند.

داوطلبان جهت ثبت‌نام یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در روزهای کاری از ساعت ۹ تا ۱۷ با شماره ۸۸۲۲۴۷۰۹ تماس بگیرند یا در تلگرام به نشانی adstejaratnews پیام بدهند.

آموزش بورس تحلیل بنیادی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام،من ميخواهم در اين دوره شركت كنم لطفا بفرماييد به كجا مراجعه كنم أيا انلاينميشود ثبت نام كرد متشكرم

  • ناشناس

    سلام اطلاعاتی در مورد نحوه ثبت نام و هزینه آن ارائه فرمایید

  • ناشناس

    سلام.کلاسهای غیر حضوری ندارید؟