خبر مهم:

کد مطلب: ۵۹۷۸۷۷

دوره MBA را در مدرسه کسب و کار بگذرانیم یا دانشگاه؟

دوره MBA را در مدرسه کسب و کار بگذرانیم یا دانشگاه؟

MBA یک نوع دوره تخصصی و  متمرکز بر مهارت‌های کسب و کار است. کلاس‌های MBA به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای موفقیت در کار خود را توسعه دهید.

برای آنهایی که به موفقیت در کسب و کار می‌اندیشند، آموزش و به روز بودن ضروری است. در تمام دنیا شرکت در دوره MBA و مدیریت کسب و کار یکی از مهمترین راهکارها برای آموختن این علم و مهارت‌های مدیریتی و رهبری به شمار می‌رود. بسیاری از مدیران و کارآفرینان موفق دنیا در رزومه کاری خود، گذراندن دوره MBA را نقطه عطفی برای موفقیت شغلی خود ذکر می‌کنند و از آن به عنوان کسب تصویری ۳۶۰ درجه از مهارت‌های مدیریتی نام می‌برند.

قبل از اینکه به ویژگی‌ها و تفاوت‌های گذراندن دوره MBA در دانشگاه و بیزنس اسکول بپردازیم، اجازه دهید ابتدا تفاوت اساسی را بررسی کنیم. حتی اگر مدرسه تجاری و دانشگاه، به طور مساوی دارای نهادهای آموزشی معتبر باشند، تفاوت اصلی در روش انتخاب شده و مهارت‌های کسب شده است.

مدرک MBA چیست؟

MBA یک نوع دوره تخصصی و متمرکز بر مهارت‌های کسب و کار است. کلاس‌های MBA به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای موفقیت در کار خود را توسعه دهید. برنامه درسی این دوره متفاوت است، اما اینها برخی از رایج ترین شایستگی‌هایی هستند که بسته به برنامه تحصیلی انتخاب شده، کسب می‌کنید:

  • بهبود مهارتهای رهبری و مدیریت افراد
  • توسعه، تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود
  • ایجاد شبکه حرفه‌ای گسترده‌تر
  • مدیریت شرایط سخت (مانند بحران مالی)
  • کسب اطلاعات مالی ضرروری
  • تبلیغ کارآمد و حفظ تصویر مثبت شرکت
  • چگونگی جمع آوری، تفسیر و آنالیز گزارش‌ها بر اساس داده‌های صنعت
  • استخدام بهتر و بهبود و حفظ کارکنان

تحصیل در دوره MBA شما را مجبور می‌کند از محدوده امن خود خارج و با جدیدترین روندهای تجارت بین‌المللی آشنا شوید. به‌روزترین ابزارها و تکنیک‌های مدیریتی را اعمال کنید و خود را برای بهبود کسب و کار به چالش بکشید.

MBA همچنین راهی عالی برای آماده شدن برای تغییر محیط کسب و کار است. دانشی که کسب می‌کنید به کمک تجربه مدیریتی‌تان شما را قادر می‌کند تا به توانایی‌هایی گسترده‌تر برای مقابله با مسائل کسب و کارتان برسید.

دوره MBA را در بیزنس اسکول بگذرانیم یا دانشگاه؟

با توجه به اینکه اولویت بیزنس اسکول‌ها انتقال تجربیات کاربردی به دانشجویان است، اساتیدی انتخاب می‌شوند که درحال کار در دنیای کسب و کار باشند و بتوانند تجربه‌های خود را با درآمیختن آنها به روش‌های علمی و دانش به‌روز منتقل کنند. دانش‌پذیران این دوره‌ها نیز از میان کسانی هستند که به دنبال تکمیل دانش و مهارت‌های موجود هستند و چندین سال سابقه کار در رزومه کاری خود دارند. این امر باعث می‌شود که محتوای آموزشی نیز کاربردی‌تر و مهارتی‌تر باشد. MBA مزایای زیادی را به شما ارائه می‌دهد، به ویژه هنگامی که از یک مدرسه تجاری((Business school) معتبر آن را گذرانده باشید. دستیابی به موقعیت مدیریتی بهتر، توسعه یک شبکه حرفه‌ای قوی یا حتی تبدیل شدن به یک کارآفرین، تنها چند مورد از مزایای تحصیل در مقطع MBA است.

اما این دوره‌ها به جز در بیزنس اسکول‌ها در دانشگاه‌ها نیز ارائه می‌شود. دوره MBA در دانشگاه چه ویژگی‌هایی دارد؟ در پاسخ این سئوال باید گفت، باتوجه به اینکه تمرکز بیشتر دانشگاه‌ها بر انتقال دانش است، اساتید بیشتر وقت خود را صرف تحقیق دانشگاهی و تالیف و ترجمه می‌کنند و کمتر در کار اجرایی هستند. این مدرک توسط دانشکده های مدیریت دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

این بدان معناست که یک دانشگاه معمولاً یک موسسه آموزشی وابسته است که پایگاه متفاوتی را برای دانشجویانی که مایل به کشف و آموختن مهارت‌های مدیریت کسب و کار هستند، ارائه می دهد. در دانشگاه ،گزینه های متعددی برای انتخاب وجود دارد، اما برنامه درسی کاملاً محکم و از پیش شکل گرفته است، به این معنی که به عنوان داوطلب باید قبل از انتخاب تخصص، کمی از همه چیز را بیاموزید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید. ولی یک مدرسه تجاری که معمولاً Business School نامیده می‌شود، یک نهاد آموزشی مستقل ولی دارای اعتبارات مشابه دانشگاه است. برنامه درسی که در آن ارائه می‌شود به روزتر و روشن‌تر است. به این معنی که داوطلبان می توانند مدیریت کسب و کار را به طور عمیق بفهمند و بلافاصله تخصصی را انتخاب کنند. برنامه درسی آنها هم معمولاً طوری چیده می‌شود که کارآمدتر و کاربردی‌تر باشد.

IMG 20211117 113434

حوزه مطالعاتی:

باتوجه به اینکه حوزه مطالعاتی در بیزنس اسکول‌ها محدودتر است، امکان تمرکز بر چند حوزه خاص وجود دارد. این امر باعث می‌شود که زمان و کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و مطالب در دوره زمانی کوتاه‌تر بیشتر به صورت عملی ارائه شود.

دانشجویان هر دوره:

با توجه به کاربردی‌تر بودن دروس در بیزنس اسکول‌ها، این مدارس دانشجویان خود را از میان کسانی انتخاب می‌کنند که سابقه کاری و تجربه مدیریتی داشته باشند. این امر باعث می‌شود که یکی از مهمترین مزیت‌های این دوره‌ها برای داوطلبان دسترسی به شبکه‌ای ارزشمند از مدیران باشد. در مقابل در دانشگاه‌ها، قبولی در آزمون و قابلیت‌های علمی دانشجو ملاک انتخاب قرار می‌گیرد.

کدام دوره برای من مناسب‌تر است؟

برای انتخاب بهتر باید در ابتدا هدف خود را از آموختن مهارت‌های مدیریتی مشخص کنید. اگر به دنبال ادامه تحصیل در رشته تخصصی یا کسب تحصیلات بیشتر هستید، دانشگاه ترجیح داده می‌شود. در حالی که اگر به دنبال به روز کردن اطلاعات شغل خود یا بهینه‌سازی آن هستید، بهتر است مدارس تجاری را انتخاب کنید.

مزایای گذراندن دوره MBA در دانشگاه این است که چون اغلب بر رویکرد عمومی‌تر متمرکز است، اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد. اگر سن پایین‌تری دارید و هنوز از تجربه مدیریتی برخوردار نیستید، گذراندن دوره در دانشگاه توصیه می‌شود ولی اگر سابقه مدیریتی دارید و به مهارت‌های کاربردی‌تر برای بهبود موقعیت شغلی و یا راه اندازی یک کسب و کار جدید فکر می‌کنید، بیزنس اسکول‌ها با فراهم کردن دانش به روز و شبکه‌ای از دوستان جدید، اتفاقی عالی‌تر به شمار می‌رود.

IMG 20211117 113254

بیزنس اسکول ماهان:

مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان نخستین و تنها بیزنس اسکول کشور است. ماهان با سابقه‌ای بیش از ۱۶ سال، تجربه‌ای ارزنده از برگزاری ۲۸۰ دوره آنلاین و حضوری دارد. این مدرسه باتاکیدی که بر اصل مهارت‌آموزی به جای تکیه بر انباشت دانش دارد و بهره‌گیری از اساتید طراز اول کشور در کنار همکاری با موسسات و دانشگاه‌های مطرح جهان، محیط آموزشی پویا، مدرن و به‌روزی را برای علاقه‌مندان به دانش مدیریتی فراهم کرده است.

بیزنس اسکول ماهان دارای استاندارهای AMBA (سازمانی بین‌المللی که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده و در حوزه اعتباربخشی و اعتبارسنجی بیزنس اسکول‌های دنیا فعالیت دارد) بوده و به عضویت این سازمان درآمده است.در بیزنس اسکول ماهان شما با دانش کاربردی در حوزه‌های مدیریتی آشنا می شوید. دانشی که به سبب حضور اساتید و شبکه‌ای از مدیران کشور، بومی سازی شده و به‌روز است.

هم اکنون برای دریافت مشاوره درخصوص دوره MBA ماهان اقدام نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.