کد مطلب: ۵۱۸۹۷۲

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز:

دولت پوپولیستی در سال آینده می‌آید؟ / وقت فوتبال بازی کردن است

دولت پوپولیستی در سال آینده می‌آید؟ / وقت فوتبال بازی کردن است

یک اقتصاددان معتقد است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده احتمال روی کار آمدن دولت پوپولیست کم است چرا که منابع مالی وجود ندارد و دولت بعدی که بیاید ظرف چند ماه همه‌ توهماتش از بین می‌رود و دولت بعدی باید فوتبال بازی کند نه پینگ پنگ.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع پرداخت یارانه‌ها و افزایش آن یکی از مسائل پربحث این روزهای مجلس، دولت و اقتصاددانان است. دولت از عدم بودجه و ثابت ماندن یارانه‌ها می‌گوید. مجلس چند باری برای افزایش یارانه‌ها خیز برداشت اما به نتیجه نرسید.

در میان اقتصاددانان نیز دو نقطه‌نظر وجود دارد. گروهی می‌گویند که پرداخت یارانه‌ها موجب افزایش تورمی می‌شود چرا که برای بودجه دولت بار مالی دارد، در واقع این اقتصاددانان معتقدند که سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها به درستی اجرا نشده و دولت هم یارانه کالا می‌دهد و هم یارانه نقدی.

در مقابل گروهی دیگر از اقتصاددانان و کارشناسان هستند که اعتقاد دارند یارانه‌ها مشکل اصلی و نه عامل اصلی کسری بودجه است. علی سرزعیم در این گروه قرار دارد. او می‌گوید: مساله اصلی پرداخت این مبلغ ناچیز به فقرا نیست. بلکه مساله موضوعات دیگری مثل بودجه جاری دولت و شرکت‌های دولتی است ولی چون ذی‌نفعان زیادی دارد کسی نمی‌خواهد به آنها بپردازد.

یکی از نگرانی‌ها برای انتخابات آینده ایران روی کار آمدن دولتی است که دست به کارهای پوپولیستی بزند؛ اما سرزعیم این که برخی می‌گویند دولت بعدی دست به اقداماتی پوپولیستی می‌زند را درست نمی‌داند.

این اقتصاددان عنوان می‌کند: در دولت قبلی که دولت و حاکمیت یک دست شد درآمدهای نفتی بالا هم بالا رفته بود اما الان سوختش وجود ندارد. دولت بعدی که بیاید ظرف چند ماه همه‌ توهماتش از بین می‌رود. همین که فکر کند آخر ماه باید حقوق بپردازد ولی بودجه آن را ندارد سریع واقع‌بین می‌شود.

او ادامه می‌دهد: نکته دوم این هست که آقای احمدی‌نژاد یک تنه بازی کرد، یعنی فوتبال بازی نکرد بلکه پینگ پنگ بازی کرد. تصوراتی داشت که خودش را یک تنه به حاکمیت قالب کرد و خیلی از مجموعه‌ها را به دنبال خودش کشاند.

سرزعیم اظهار می‌کند: ظاهرا این بار قرار است فوتبال بازی کنند. اصول‌گراها با سهم‌های خودشان می‌آیند و آن شخص شخصی نیست که خودش را تحمیل کند احتمالا با یک ائتلاف می‌آید که دولت را بگیرد. ائتلاف‌ها هم حواسشان هست که بدنام نشوند و مسئولیت‌پذیر باشند. بنابراین من احتمال پوپولیست را گرچه صفر نمی‌دانم ولی خیلی هم بالا نمی‌بینم.

بدون برجام به رشد می‌رسیم؟

به عقیده این اقتصاددان ایران بدون برجام هم به رشد مثبت می‌رسید و شرط بهبود اقتصاد احیای برجام نیست. اگر کرونا نبود امسال رشد اقتصادی مثبت می‌شد و حالا به سال آینده افتاده است.

او معتقد است: اگرچه به رشد می‌رسدیم اما رشد بالا منوط به برجام است و تصمیم‌گیری در خصوص برجام به این برمی‌گردد که می‌خواهیم در مسابقه اقتصاد جهانی لنگ لنگان برویم یا بدویم. اگر وضعیت تورم بیکاری و رشد اقتصادی بد است باید بدویم که برای این دویدن باید در سیاست خارجی امتیاز بدهیم و امتیاز بگیریم.

سال آینده کدام بازار بهتر است؟

او در خصوص آینده بازارها در سال آینده خاطرنشان کرد: سال ۹۷ و ۹۸ به خاطر دلار ۴۲۰۰ تومانی رانت‌جویی خیلی جذابیت داشت و در سال ۹۹ سوداگری مورد توجه قرار گرفت که حبابی شد و ترکید.

سرزعیم در پایان ابراز امیدواری کرد که از سال ۱۴۰۰ به بعد کارآفرینی رونق پیدا کند که دلالت آن در بازار سرمایه افزایش سود شرکت‌ها و رونق بازار می‌شود در بازار مسکن نیز ساخت‌وساز افزایش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت بعدی که قطعاً یک اصولگرای تندرو است و حتما به سمت نرمش قهرمانانه دوم یا همون برجام ۲ خواهد رفت چون همون ماه اول میان میبینن که هیچ پولی در خزانه نیست و اداره کشور غیرممکن است و اون موقع است که واقع بین میشن میرن سمت مذاکره با غرب و آمریکا.

  • دیروز

    بابا این یارانرو به افراد نیازمند پرداخت کنید و یارانه بقیه رو هم قطع کنید. آخه 45500 پول 4 تا پفکه حالا باشه یا نباشه این 4 تا پفک چه فرقی به حال ملت داره.

  • ناشناس

    دولت بعدی از جنس مجلس فعلی خواهد بود.

  • مندل

    سلام من وهمسرم نه ببمه نه خونه ندارم تو را بخدا ینکاه به مابکند و رایانه ۵۶ هزارتومان دادند من و همسرم ۶۴_سال دارم

  • ناشناس

    اگر از حقوق رئیس جمهور و وزرا و معاونان رئیس جمهور و مدیران کل و نمایندگان مجلس و قضات و …. ۲۰ درصد کم کنند بسیاری از مشکلات بودجه ای مملکت حل می شود

  • ناشناس

    مردم تو را به خدا فریب اقتصادان لیبرال و سیاست مدارانی که متعلق به حزب کارگزاران هستند را نخورید . همه اینها کاری کردند که خانه در جنوب تهران هم میلیاردی شده اینها فقط به فکر یک درصدی های شمال شهر نشین هستند . حاضر هستم قسم بخورم اگر این ها ادامه بدهند کاری می کنند که حتی دستشویی پارک ها هم پولی بشود .

  • ناشناس

    هرکس بیادهمین آش وهمین کاسه هیچکدام بدرد مردم نمیخورندوگرانی بیدادمیکند