کد مطلب: ۱۳۵۲۹۵

رئیس سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

دولت‌های قبلی از تقویت بخش خصوصی جلوگیری کرده‌اند

دولت‌های قبلی از تقویت بخش خصوصی جلوگیری کرده‌اند

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: تقاضای فعالان بخش خصوصی از دولت دوازدهم این است که تا چهارسال آینده  میزان مشارکت این بخش در اقتصاد حداقل تا 30 درصد افزایش یابد.

فریال مستوفی در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز، با ابراز خرسندی از انتخاب دوباره آقای روحانی به سمت رئیس‌جمهور، گفت: از جمله تقاضاهای فعالان بخش خصوصی از دولت دوازدهم، توجه و عمل به وعده‌های تبلیغاتی در بخش اقتصاد است.

وی افزود: متاسفانه بخش زیادی از وعده‌های دولت یازدهم در زمینه اقتصادی محقق نشد.که البته این مسئله به دلیل سرگرم بودن دولت به حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران،اجرایی کردن برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی برعلیه کشورمان بود.

مستوفی با تاکید بر اینکه تلاشهای ارزنده دولت یازدهم برای رفع تحریم‌های بین‌المللی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اظهار داشت: بخش زیادی از توان فکری و اجرایی دولت یازدهم معطوف به باز کردن گره تحریم شد و این در حالی بود که دولت توفیقات بسیار خوبی نیز در بخش مهار و کنترل تورم بدست آورد.

رئیس سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اقتصادی دولت دوازدهم باید بر چابک سازی دولت و سپردن امور اقتصادی به بخش خصوصی متمرکز شود، اظهار داشت: دولت دوازدهم باید برای تقویت هر چه بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد، با فاصله گرفتن از تصدی گری اقتصادی، مسئولیت حاکمیتی و نظارتی خود را در امور اقتصادی پررنگ کند.

وی ادامه داد: دولت دوازدهم باید به عنوان ناظر بر امور اقتصادی،تعیین کننده نقشه راه میان‌مدت و بلند‌مدت برای اقتصاد کشور باشد.

این کارآفرین اقتصادی در پاسخ به این پرسش که همواره این نقد به بخش خصوصی وارد بوده که به اندازه آنچه ادعا می‌کند توانایی و ظرفیت فعالیت و گرداندگی امور اقتصادی را ندارد، تصریح کرد: این نقد را فعالان بخش خصوصی قبول دارند، ولی باید دید، علت پایین بودن ظرفیت بخش خصوصی از کجا ناشی می‌شود. بی‌شک دلیل این مسئله، دولت، سازمانها و نهادهای دولتی بوده و هست.

وی افزود: دولت‌های قبلی برخلاف شعارهایی که در خصوص تقویت بخش خصوصی سر می‌دادند، هیچگاه اجازه ندادند که بخش های غیر دولتی پابگیرند و توانمند شوند.

به گفته مستوفی، فعالان بخش خصوصی کاملا نسبت به ضرورت ارتقای ظرفیت‌های خود واقفند و در طول چهار سال گذشته نیز اهتمام جدی در این مورد داشتند ولی این مسئله هم نباید مورد غفلت قرار گیرد، که دلیل غیر توانمند بودن بخش‌های غیر‌دولتی تا به امروز جلوگیری دولتها از تقویت واقعی این بخش بوده است. چرا که دولت‌های قبلی نمی‌خواستند دست از فعالیت اقتصادی خود بکشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.