کد مطلب: ۵۹۰۰۸۱

مدیرکل آژانس برای دومین بار به‌ ایران می‌آید

مدیرکل آژانس برای دومین بار به‌ ایران می‌آید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با بلومبرگ ابراز امیدواری کرد ظرف چند روز آینده برای دومین بار به تهران سفر و با مقام‌های ارشد ایران دیدار کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با بلومبرگ ابراز امیدواری کرد ظرف چند روز آینده به تهران سفر و با مقام‌های ارشد ایران دیدار کند. این دومین سفر مدیرکل آژانس به‌تهران پس‌از روی کار آمدن دولت رئیسی است. پیش از این گفت‌وگو رافائل گروسی با گروهی از سناتورهای آمریکایی در واشنگتن دیدار کرد و این سناتورها خواستار برخورد قاطع با تهران شدند.

در همین ارتباط، مدیرکل آژانس که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن رفته است، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور درباره وضعیت جاری در رابطه با برجام و قصد خود برای سفر به ایران طی چند روز آینده خبر داد. شبکه «بلومبرگ» در ابتدای این مصاحبه از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوال کرد: «شما با بلینکن وزیر خارجه (آمریکا) دیدار کردید، همچنین با (اعضای) کمیته روابط خارجی مجلس سنا دیدار داشتید. این هفته برای شما چطور پیش رفت. چه کسی ابتکار انجام این دعوت (سفر به آمریکا و دیدار با وزیر خارجه و سناتورهای کمیته روابط خارجی) را انجام داد؟»

رافائل گروسی در جواب گفت: «خب این بخشی از کار عادی من است که با کشورهای عضو (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در تماس و تعامل باشم. البته که ایالات متحده یکی از شرکای کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و البته که مسائل مهمی هم وجود دارد که ما شاید درباره آنها بخواهیم صحبت کنیم، ایران و دیگر موضوعاتی که ایالات متحده درباره آنها سهم داشته باشد. در نتیجه منطقی است که من (به آمریکا) بیایم و درباره این مسائل صحبت کنم.»

مجری شبکه تلویزیونی بلومبرگ در ادامه این مصاحبه از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوال کرد: «شما اخیرا با ایران توافقی کرده‌اید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند (در ایران) درباره آنچه که واقعا در جریان است، نظارت انجام دهد. این توافق در ماه سپتامبر انجام شد. شما چه زمانی می‌خواهید به تهران برگردید؟ رافائل گروسی به سوال فوق این‌طور جواب داد: «طی چند روز (آینده) من امیدوارم به ایران برگردم. در ماه سپتامبر توافق کردیم که من (به ایران برگردم) چرا که ما آن زمان یک گفت‌وگو و مذاکره فنی داشتیم اما مشخص است که موضوع یک موضوع گسترده است که نه تنها ملاحظات فنی دارد بلکه همچنین موضوعات عمیق سیاسی هم وجود دارد که ما باید درباره آنها صحبت کنیم و به یک تفاهم و درک مشترک برسیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: «یک دولت جدید در ایران است، دولتی که برخاسته از گروهی است که اظهارنظرات بسیار سرسختانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای (ایران)، همکاری با سازمان‌‎های بین‌المللی از قبیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. در نتیجه ما باید با هم سازگار شویم. در هر رابطه‌ای این‌طور است اما من هنوز از این فرصت برخوردار نشده‌ام به همین دلیل من (به ایران) برخواهم گشت.» مجری شبکه آمریکایی از رافائل گروسی سوال کرد: «یعنی شما در روزهای آینده قصد بازگشت (به ایران) را دارید؟» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جواب گفت: «بله.»

امیدواری گروسی به دیدار با رئیس‌جمهور ایران

مجری بلومبرگ در ادامه این سوال را مطرح کرد که «شما در تهران با چه کسی دیدار خواهید کرد؟» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «خب این موضوعی است که آنها (مقام‌های ایرانی) باید تصمیم‌گیری کنند. البته ما دیدارهایی در سطح بالای سیاسی خواهیم داشت از جمله در سطح وزیر خارجه.» مجری شبکه آمریکایی خطاب به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «آیا احتمال دیدار با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی وجود دارد؟» رافائل گروسی گفت: «شاید البته اگر او (ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران) آنقدر مهربان باشد که با من دیدار کند.»

تفاوت ترامپ و بایدن در قبال ایران

در ادامه این مصاحبه، مجری شبکه بلومبرگ نظر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره تفاوت‌های دولت کنونی آمریکا به ریاست‌جمهوری جو بایدن و دولت سابق به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ جویا شد. مجری این شبکه آمریکایی سوال کرد: «شما به طور مکرر با مایک پمپئو وزیر خارجه سابق دیدار کردید. اساسا چه تفاوتی بین سیاست دولت کنونی و سابق در قبال ایران وجود دارد؟

رافائل گروسی به این سوال این‌طور جواب داد: «(بین دو دولت کنونی و سابق آمریکا در قبال ایران) سیاست متفاوتی وجود دارد و این در نظام‌های دموکراتیک، موضوعی طبیعی است اما چیزی که من می‌توانم بگویم این است که حمایت ایالات متحده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستحکم بوده است و بدون در نظر گرفتن اینکه یک جمهوری‌خواه یا دموکرات در کاخ سفید باشد، این حمایت بسیار دائمی بوده است.»

دیدار گروسی با سناتورهای آمریکایی

گفت‌وگوی مدیرکل آژانس با خبرگزاری بلومبرگ در شرایطی است که رافائل گروسی سه شنبه ۲۷ مهرماه با باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و اعضای این کمیته در واشنگتن دیدار کرد. در این دیدار یک سناتور جمهوری‌خواه خواستار اقدامات قاطع در قبال ایران قبل از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

این در حالی است که رافائل گروسی به روزنامه فایننشال تایمز گفته که شخصا فکر نمی‌کند ایران سراغ تولید بمب هسته‌ای برود. گروسی در حساب کاربری خود در توییتر از سناتور باب منندز و اعضای کمیته روابط خارجی سنا برای حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکر کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید در این نشست با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مذاکره کرده است.

جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای که پس از دیدار با رافائل گروسی، منتشر شد مدعی شده است، ایران همچنان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد، تعهدات بین‌المللی خود را نقض می‌کند و مانع از انجام وظایف نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود. این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه ادعاهای خود اضافه کرده است، اقدام ایران در عدم ارائه پاسخ‌های معتبر به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده خود، غیر قابل قبول است. جیم ریش از رافائل گروسی خواسته است تا زمانی که ایران تمام اطلاعات مورد نیاز را ارائه نکند، همچنان به فشار ادامه دهد. این سناتور جمهوری‌خواه همچنین بر اهمیت انجام اقدامات قاطع قبل از جلسه شورای حکام در ماه نوامبر و آمادگی برای صدور قطعنامه و ارجاع ایران (به شورای امنیت) تاکید کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.