کد مطلب: ۳۲۸۹۹۰

رئیس نهضت سوادآموزی کشور:

دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت زیر ۵۰ سال کشور بیسوادند

دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت زیر ۵۰ سال کشور بیسوادند

رئیس نهضت سوادآموزی کشور گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد جمعیت زیر ۵۰ سال کشور باسوادند و دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در این مقطع سنی سواد ندارند.

علی باقر‌زاده اظهارداشت: در حال حاضر بر اساس ارزیابی اعلام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال میزان باسوادی به ۹۷.۳ درصد رسیده که در این گروه کمتر از ۵۰۰ هزار نفر بیسواد داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز،باقرزاده اضافه کرد: در گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال در جمعیت ایرانی بیش از ۹۵ درصد افراد کشور باسوادند و در این مقطع دو میلیون و ۳۰۰ هزار بیسواد داریم که ۳۰۰ هزار نفر به تایید مراکز قانونی بهزیستی آموزش پذیر اعلام شده اند.

2967551

۴۰ درصد اتباع بیگانه بیسوادند

باقرزاده تصریح کرد: در میان اتباع خارجی حدود ۴۰۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بیسواد هستند که معادل ۴۰ درصد جمعیت سرشماری شده اتباع خارجی است.

وی بیان کرد: آمار واقعی بیسوادی اتباع خارجی و افغانی های مقیم ایران بیشتر از آن چیزی است که در سرشماری آمده و بر اساس ارزیابی و آمارهای واقعی تر حدود ۳ میلیون اتباع افغانی داریم که ۴۰ درصد آنها بیسواد هستند که معادل بیش از یک میلیون نفر می شود.

باقرزاده گفت: باظرفیت نظام و اجازه دولت جمهوری اسلامی و کمک های بین المللی و کمیساریای عالی پناهندگان که برای آموزش مسئولیت دارند برای تحصیل افراد اتباع بیگانه اقدام کرده ایم.

وی یادآورشد: نهادهای بین المللی مسئول هستند تا برای تحصیل افراد بیسواد خارجی کمک کنند که بخشی از کمک ها از سوی آنها جذب میشود که سالانه ۳ تا ۴ میلیارد تومان از مجامع بین المللی کمک می گیریم که معادل ۱۰ درصد هزینه آموزش اتباع بیگانه است.

2968392

باقرزاده تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با دستور رهبری و تاکید وزیر آموزش و پرورش اهتمام ویژه ای برای فراهم کردن زمینه تحصیل دانش آموزان افغانی دارد که حدود ۵۰۰ هزار نفر در مراکزآاموزشی به صورت رایگان درس می خوانند البته گاهی مشکلاتی هم ایجاد می کنند که شرایطی باید ایجاد شود تا برای تحصیل اقدام کنیم.

وی در خصوص ریشه کنی بیسوادی در کشور گفت: ریشه کنی بیسوادی اگر به معنای این باشد که هیچ فرد بیسوادی در کشور نداشته باشیم این برنامه به زمانی طولانی نیاز دارد و البته لازمه اش این است که تمام کودکان لازم التعلیم به مدرسه بروند و به مرور اگر برنامه سواد آموزی هم اجرا نشود با مسدود شدن ورودی بیسوادی این اتفاق می افتد و سواد آموزی این زمان را با مداخله خود کوتاه می کند.

باقرزاده اظهارداشت: سابقه مبارزه نظام مند ما با بیسوادی حدود ۳۸ سال پس از انقلاب است و در شرایطی که در گذشته ۵۲ درصد جمعیت زیر ۵۰ سال ما بیسواد بودند الان این میزان به ۵ درصد رسیده و پیشرفت ها بسیار خوب بوده است.

وی گفت: ۱۲ استان کشور درصد بیسوادی بالای ۹۷ درصد دارند که قزوین در ردیف مناطقی است که بیش از ۹۸ درصد جمعیت آن باسوادند.

بیسوادی علتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد

باقرزاده در خصوص علت های اصلی بیسوادی اظهارداشت: دو درصد علت بیسوادی کشور مربوط به دلایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که این علتها دست به دست هم داده اند تا این چند درصد بیسواد همچنان در کشور باقی بماند و ما هم چون تقاضای اجتماعی نبود نتوانستیم بیسوادی را ریشه کن کنیم.

2968390

وی گفت:دولت اعتبار لازم را تامین کرده وآموزش و پرورش هم با تلاش فراوان معلم، کلاس و مدرسه را آماده و تامین می کند و حتی تا درب خانه مراجعه می کنیم اما وقتی فرد متقاضی نداریم که خدمت بگیرد و تقاضا نیست و یا افراد مرتب و منظم شرکت نمی کنندلذا یاد نمی گیرند و بیسوادی رجعت می کند.

باقرزاده اظهارداشت: بعید می دانم فرد بیسوادی در کشور وجود داشته باشد و ما به وی مراجعه نکرده باشیم به همین دلیل با جرات می توان گفت «بازمانده از تحصیل» بسیار کم داریم.

وی اضافه کرد: بازمانده های از تحصیل یا معلولیت جسمی و روحی دارند یا شرایط خاصی دارند که امکان تحصیل و سواد آموزی برای آنها مهیا نیست.

باقرزاده بیان کرد: ۲۰۰ کلاس و مدرسه یک نفره داریم تا کسی از تحصیل بازنماند و هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که برای یک دانش آموز یک معلم تعیین کنند و کلاس اختصاص دهند و می توان گفت هیچ مانعی برای دسترسی به تحصیل نداریم.

۶۰ درصد علت بیسوادی، مسائل اقتصادی است

وی گفت: خانواده ها برای تحصیل مشکلاتی دارند که در اختیار ما نیست و در بررسی انجام شده در میان کسانی که وارد مدرسه شدند و بعد ترک تحصیل کردند مشخص شد حدود ۶۰ درصد علتها اقتصادی است که خانواده یا از فرزند به عنوان نیروی کار استفاده می کند یا از تامین هزینه‌ها ناتوان است.

باقرزاده اظهارداشت: این شرایط را در آموزش و پرورش ارزیابی کرده و با تامین پوشاک، تغذیه، کتاب و وسایل تحریر رایگان و جلب کمک خیرین تلاش کرده‌ایم این کمبود را جبران کنیم اما دامنه مشکلات اقتصادی از موضوع کتاب و مدرسه خارج شده و فراتر رفته است.

وی بیان کرد:در این میان ۳۰ درصد مشکلات این افراد، مسائل اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، مهاجرتو فوت والدین است و ۱۰ درصد ترک تحصیل هم مربوط به مدرسه است که بخشی به علت دور بودن مدرسه و دوری و مختلط بودن آن است.

رئیس نهضت سوادآموزی کشور گفت: برای حل این مشکل باید بتوانیم از متغیرهایی که تاثیرشان بیشتر است استفاده کنیم و از نهادهای دیگر هم کمک بگیریم و در این راستا نهادهایی مانند وزارت کار، تعاون، بهزیستی، کمیته امداد که برای همین کار ایجاد شده تا یک رفاه اجتماعی نسبی برای رفع موانع تحصیل ایجاد کنند.

وی بیان کرد: اگر کسی مدرسه بیاید ما ظرفیت داریم تا پایان سال این فرد را نگهداریم ولی آنچه از ترک تحصیل در مدرسه مشاهده می شود در فاصله آخر خرداد ماه تا اول مهرماه رخ می دهد که این افراد سال بعد هم نمی آیند و در بین سال معمولا معلم و مدیر پیگیری می کند تا ترک تحصیل رخ ندهد.

باقرزاده اظهارداشت: موضوع کودکان خارج از مدرسه یک مسئله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که باید به همه جنبه ها توجه کنیم تا بتوان آن را حل کرد.

چشم انداز و اولویت ما توجه به مناطق خاص است

رئیس نهضت سوادآموزی در ادامه در خصوص چشم انداز و اولویت این نهاد گفت: هنوز هم ابزار تشویقی داریم تا روی مناطقی که بیشترین جامعه هدف را داریم متمرکز شویم و مناطق خاص را مورد توجه قرار دهیم و در این راستا مثلا در قزوین یک برنامه عمومی و یک برنامه خاص برای مناطقی که جمعیت زیادی دارد پیش بینی کرده ایم.

2968395

وی اضافه کرد: در قزوین مشکلی نداریم اما استانهایی هستند که ۵۰ درصد افراد بیسواد آنها در یک شهرستان است و به همین دلیل روی گروه های خاص و مناطق خاص تمرکز خواهیم کرد و در برنامه ششم تلاش می کنیم تا میانگین باسوادی به ۹۸ درصد برسد.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.