کد مطلب: ۶۸۱۴۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین دیدار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان پس از جنگ

اولین دیدار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان پس از جنگ

روز شنبه وزرای خارجه دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان در تفلیس گرجستان با یکدیگر دیدار و در خصوص معاهده صلح میان خود مذاکره کردند. این اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور از سال ۲۰۲۰ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزرای خارجه دو کشور ارمنستان و آذربایجان روز گذشته، ۱۶ جولای در گرجستان با هم دیدار کردند. این جلسه اولین دیدار دو جانبه این دو کشور از سال ۲۰۲۰ است. در جنگ ارمنستان و آذربایجان بر مالکیت منطقه قره‌باغ هزارن نفر جان باختند.

دیدار میان آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان و جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه آذربایجان در تفلیس صورت گرفت. این جلسه ماه‌ها پس از ملاقات رئیس جمهور آذربایجان، الهام علی‌اف و نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان در بروکسل بلژیک اتفاق افتاد.

به نقل از یورونیوز ، این دو برای «پیشبرد مذاکرات» درباره معاهده صلح میان دو کشور، دیدار کردند. علی‌اف روز جمعه گفت: «این نخستین دیدار میان وزرای خارجه است و ما امیدواریم که این نشست به نتیجه برسد».

با این حال، پیش از جلسه تفلیس، فضای پرتنشی در میان دو کشور برقرار بود. زیرا اخیراً چندین رویداد مسلحانه از جمله تیراندازی شب جمعه در امتداد مرز بین این دو کشور رخ داده است. پس از این دیدار، وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو نفر درباره «طیف گسترده‌ای از مسائل» مذاکره کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «طرفین در مورد اجرای توافقنامه‌هایی که توسط رهبران دو کشور حاصل شده است بحث و گفتگو کردند و در مورد اقدامات احتمالی آینده با یکدیگر بحث و گفتگو کردند». میرزویان همچنین خواستار آزادی زندانیان ارمنی شد. این زندانیان از سال ۲۰۲۰ در بازداشت آذربایجان هستند. همچنین خواست تا در مورد افراد گمشده تحقیق شود.

جنگ ارمنستان و آذربایجان چگونه پایان یافت؟

ارمنستان و آذربایجان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا کنون دو مرتبه با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در عرض ۶ هفته در این جنگ جان باختند.

این جنگ به تدریج پس از اینکه روسیه با واسطه‌گری خود یک توافق آتش‌بس را بین دو کشور تنظیم کرد پایان یافت. بر اساس این توافق ارمنستان بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ را تسلیم کرد. مسکو هم حدود ۲۰۰ صلح‌بان را برای نظارت بر پایداری این صلح مستقر کرد. با این حال، روسیه به عنوان میانجی اصلی پس از حمله به اوکراین در اواخر ماه فوریه از موضع خود کناره‌گیری کرد و از آن زمان به بعد اتحادیه اروپا این نقش را به عهده گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.