کد مطلب: ۷۲۵۶۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات جلسه جو بایدن و شی‌جین‌پینگ / امیدی به حل اختلافات هست؟

جزئیات جلسه جو بایدن و شی‌جین‌پینگ / امیدی به حل اختلافات هست؟

پس از دیدار سه ساعته سران ایالات متحده و چین، جو بایدن اعلام کرد که به حل کردن اختلافات اصلی با شی‌جین‌پینگ حتی نزدیک هم نشده‌اند. این دو کشور در خصوص عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ‌ها توافق دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین دیدار جو بایدن از آغاز دوره ریاست جمهوری خود با شی‌جین‌پینگ، روز دوشنبه و به مدت سه ساعت برگزار شد. این دیدار فرصتی بود که هر دو طرف امید داشتند به بهبود روابطی که به سرعت رو به زوال می‌رفت منجر شود.

به نقل از سی‌ان‌ان ، پس از اتمام جلسه بایدن به خبرنگاران گفت که در خصوص مسائلی که پکن و واشینگتن در آن اختلاف نظر دارند روشن و صریح صحبت کرده است. او درباره حمله فوری تایوان ابراز شک و تردید کرد و امید داشت پیام او مبنی بر پرهیز از درگیری همه‌جانبه دریافت شده باشد.

با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده صراحتاً گفت که او و شی به هیچ وجه به حل مشکلات متعددی که باعث شدند روابط ایالات متحده و چین به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر برسد، حتی نزدیک هم نشده‌اند. بایدن در یک کنفرانس خبری گفت: «معجزه‌ای اتفاق نیفتاده است اما حداقل نیازی نیست نگران یک جنگ سرد جدید باشید».

ریاست جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه به امید فرصتی برای ارزیابی مهم‌ترین رابطه دوجانبه جهان، با شی‌جین‌پینگ وارد گفتگو شد. او گفت که شی‌جین‌پینگ مانند همیشه بی‌پرده و صریح صحبت کرد و بیش از حد متخاصم نبود. بایدن گفت: «هر دو ما در خصوص دفاع از منافع و ارزش‌های آمریکا، ارتقا حقوق بشر و پایبندی به نظم بین‌المللی دفاع و همکاری با متحدان و شرکای خود به صراحت صحبت کردیم. رقابت شدیدی خواهیم داشت اما من به دنبال درگیری نیستم».

از سر گرفتن توافقات بایدن و شی

جو بایدن اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌اش، از چین بازدید خواهد کرد و گفت که مقامات هر دو کشور برای حل مسائل با یکدیگر همکاری خواهند کرد. دو مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که انتظار می‌رود مذاکرات رسمی در مورد همکاری اقلیمی بین ایالات متحده و چین و همچنین بخشی از توافقات بین بایدن و شی از سر گرفته شود. چین پیش‌تر این مذاکرات را به جبران سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، متوقف کرده بود.

هنوز مشخص نیست که مذاکرات رسمی اقلیمی بین دو کشور از سر گرفته شده است یا خیر. کاخ سفید در بیانیه‌ای پس از این دیدار گفت که بایدن در مورد حقوق بشر و اقدامات تحریک‌آمیز چین در اطراف تایوان ابراز نگرانی کرد. اما آنها حداقل در یک زمینه توافق ظاهری پیدا کرده‌اند. اینکه سلاح‌های هسته‌ای نباید در اوکراین استفاده شوند.

جنگ هسته‌ای برنده ندارد!

در بیانیه کاخ سفید با اشاره به تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین آمده است: « بایدن و شی مجدداً بر توافق خود تاکید کردند که جنگ هسته‌ای برنده ندارد و هرگز نباید انجام شود».

بایدن دراین جلسه که از زمان مورد انتظارشان در هتلی مجلل در بالی بیشتر به طول انجامید، بر زمینه‌های همکاری بالقوه با شی‌جین‌پینگ، از جمله در زمینه تغییرات اقلیمی تاکید کرد. و او به دنبال این بود که شی را متقاعد کند که مجهز بودن کره شمالی به سلاح هسته‌ای به نفع چین نیست. به ویژه به این دلیل که آزمایش‌های هسته‌ای یا موشک‌های دوربرد توسط پیونگ یانگ باعث می‌شود بایدن حضور نظامی آمریکا را در منطقه افزایش دهد.

بایدن گفت: «تعیین اینکه آیا چین ظرفیت دارد کیم‌جونگ‌اون را متقاعد کند که از آزمایشات خود عقب‌نشینی کند، دشوار است. من اطمینان دارم که چین به دنبال این نیست که کره شمالی به ابزارهای تشدید کننده بیشتری مجهز شود».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    اونها خوب می دانند چطور با هم تعامل کنند اما
    بدبخت مردم و کشور ما که حتی در منطقه خود
    هم ایزوله و تحریم هستند!!!؟