کد مطلب: ۴۶۴۲۲۹

در دیدار روحانی با نخست‌وزیر عراق چه گذشت؟

در دیدار روحانی با نخست‌وزیر عراق چه گذشت؟

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق با اشاره به اینکه مناسبات ایران و عراق فراتر از دو کشور همسایه است، تاکید کردند که حاکمیت و امنیت ملی دو کشور به یکدیگر گره خورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری عصر سه‌شنبه در دیدار مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، پذیرش مسئولیت نخست وزیری در شرایط ویژه و سخت امروز این کشور از سوی وی را نشانه حسن اعتماد همه جریان‌های سیاسی عراقی به وی و نشانگر عمق وحدت و برادری در جامعه عراق توصیف کرد و گفت: دغدغه‌مندی و علاقه دو ملت و دو دولت ایران و عراق به سرنوشت یکدیگر، سرمایه‌ای بزرگ در مسیر توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های دو کشور است.

وی افزود: ایران و عراق به لحاظ فرهنگی، دینی، تاریخی و سیاسی از اشتراکات فراوانی برخوردارند و حوزه‌های علمیه قم و نجف دو سرمایه بزرگ برای ایران و عراق محسوب می‌شوند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «ایران و عراق می‌توانند با همکاری هم از شرایط سختی که شیوع بیماری کرونا ایجاد کرده عبور کنند»، اظهار کرد: دو کشور باید با همکاری‌های گسترده در همه زمینه‌ها توافقات موجود را هر چه سریع‌تر به طور کامل اجرایی و عملیاتی کنند.

روحانی حفظ تمامیت ارضی و امنیت عراق به عنوان همسایه‌ای مهم و استراتژیک برای ایران را حائز اهمیت فراوان توصیف و تصریح کرد: نیروهای خارجی قادر به ایجاد هیچ خدشه و خللی در مناسبات برادرانه دو همسایه دیرین نخواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از نقش‌آفرینی تعیین کننده عراق به عنوان یک کشور قدرتمند مسلمان و عربی در منطقه در راستای تامین صلح و ثبات قاطعانه حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار مناسبات ایران و عراق را فراتر از مناسبات معمول میان دو کشور همسایه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دارای مناسبات راهبردی هستند که علاقه‌مندی عمیق مردم دو کشور به یکدیگر پشتوانه‌ای مستحکم برای این مناسبات راهبردی محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق در مذاکرات خود توافق کردند که کمیته مشترکی به منظور پیگیری و تسریع در اجرایی شدن توافقات دو کشور تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.