کد مطلب: ۴۰۷۲۵۶

ذخایر ارزی ترکیه کاهش یافت

ذخایر ارزی ترکیه کاهش یافت

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه سپتامبر با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷۳.۸ میلیارد دلار رسیده است.

ذخایر طلا و ارز ترکیه به حدود ۱۰۱ میلیارد دلار رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه سپتامبر به ۱۰۱.۱ میلیارد دلار رسیده است که این رقم در مقایسه با رقم مشابه ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه سپتامبر با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷۳.۸ میلیارد دلار رسیده است اما طی همین مدت حجم ذخایر طلای ترکیه تقویت شده و با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۵.۹ میلیارد دلار بالغ شده است.

هر چند ذخایر طلا و ارز ترکیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل با کاهش بیشتری مواجه شده اما این رقم در مقایسه با سپتامبر سال گذشته ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۸ ذخایر طلا و ارز ترکیه با کاهش به ۸۴.۷ میلیارد دلار در یکی از پایین‌ترین سطوح ۵ سال اخیر خود قرار گرفته بود.

در دو سال اخیر اقتصاد ترکیه به دلیل تداوم جنگ داخلی در سوریه، مناقشه با آمریکا و بحران ارزی دچار نوسانات زیادی شده است. به دنبال حمله نظامی ترکیه به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه، آمریکا تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال کرد که به سرعت منجر به ریزش لیر شد با این حال اخیرا با توقف این عملیات، واشنگتن تحریم‌ها و تعرفه اضافی بر فولاد وارداتی خود از ترکیه را لغو کرد.

ارهان اصلان اوغلو، استاد دانشگاه «پیری ریس» گفت: دستاوردهای دیپلماتیک حاصل شده در روزهای اخیر احتمالا باعث ورود اقتصاد ترکیه به دوره ثبات جدیدی خواهد شد. ریسک‌های خارجی به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده‌اند.

انتظار می‌رود با توجه به کاهش تورم در ترکیه، روند تقویت ذخایر ارزی شدت بگیرد. بانک مرکزی این کشور هفته گذشته تصمیم گرفت نرخ بهره را از ۱۶.۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش دهد.

به گفته بوزکورت آرگان، مدیر مطالعات تجارت چندجانبه ترکیه، به نظر می‌رسد اقتصاد ترکیه در حال بازگشت به وضعیت عادی است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.