کد مطلب: ۵۷۵۵۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ذخایر سدهای خوزستان در وضعیت هشدارآمیز/ سدها ۱۵ تا ۲۰ درصد ذخیره دارند

ذخایر سدهای خوزستان در وضعیت هشدارآمیز/ سدها ۱۵ تا ۲۰ درصد ذخیره دارند

ذخایر سدهای آب در خوزستان دوباره به وضعیت هشدارآمیز رسیده و تراز عمده سدهای برق‌آبی این استان به شدت کاهش یافته است. به طوری که حالا متولیان برق این منطقه می‌گویند که تامین برق جنوب کشور دچار مشکلات جدی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، متولیان برق از اوضاع ناگوار ذخایر سدهای آب در خوزستان خبر می‌دهند. سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی گفته است که تراز آبی عمده سدهای برق‌آبی کاهش یافته است و به طور مثال سدهای کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور و گدار امکان تولید ندارند یا به صورت محدود می‌توانند تولید کنند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که با وجود عبور از پیک مصرف برق در تابستان، دوباره سریال قطعی برق آغاز شده است و بسیاری از مشترکان برق در سراسر کشور از قطع طولانی و بدون برنامه قبلی شکایت می‌کنند و در این میان به نظر می‌رسد اوضاع خوزستان همچنان حساس‌تر است.

هدایت فهمی، مدیر دفتر منابع آب وزارت نیرو در همین زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشکلات خوزستان بسیار پیچیده است و در حال حاضر ذخایر سدهای این استان در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.

او می‌افزاید: برای تولید برق باید سطح آب در مخازن سدها در ارتفاع معینی باشد و هرچه حجم مخزن کمتر شود، این ارتفاع پایین‌تر می‌آید. بنابراین فشار لازم برای توربین‌ها و تولید برق کاهش پیدا می‌کند و دلیلش هم کاهش حجم ذخایر مخازن است.

هدایت فهمی، با اشاره به اینکه آب شرب تنها هشت درصد از کل آب مصرفی را تشکیل می‌دهد اضافه می‌کند: در حال حاضر خوزستان برای تامین آب شرب مشکل ندارد و باید نگران تامین برق و آب صنایع و کشاورزی بود.

او همچنین تاکید می‌کند :مساله آب در خوزستان بسیار پیچده‌ است و فقط بحث کمبود و خشکسالی نیست؛ زیرساخت‌های آب و فاضلاب خوزستان در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته و حالا باعث به وجود آمدن فاجعه شده است و حالا وقتی اعلام می‌شود که تامین برق در خوزستان هم با مشکل مواجه شده است، یعنی حجم ذخیره مخزن کاهش زیادی پیدا کرده است.

علی شهبازی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم راجع به همین به تجارت‌نیوز می‌گوید: در شرایط خشکسالی در حوزه‌های کرخه، دز و کارون، شدیدتر است. تراز سدها هم افت کرده و طبیعتا ظرفیت تولید انرژی هم کمتر شده است.

او اعلام می‌کند: جلسه‌های مدیریت تنش خشکسالی مدت زیادی است که برگزار می‌شود و ما به فکر راه چاره‌ایم.

شهبازی اظهار تاسف می‌کند: سال گذشته را نمی‌توانیم با امسال مقایسه کنیم زیرا سال گذشته نرمال و حتی بهتر از نرمال بود اما حجم مفید مخازن امسال، حدودا ۱۵ تا ۲۰ درصد مخازن است.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در آخر خاطرنشان می‌کند: مصارف ما اولویت‌بندی می‌شوند و مثلا بخش آب شرب هرگز کمبود ندارد زیرا جزو اولویت‌های اول ماست. نیازهای زیست محیطی و کشت‌های باغی است اما می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که د برخی از فصول، کمتر کشت کنیم.

برای مطالعه بیشتر در همین مورد، گزارش « موج جدید سریال قطع برق » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    چه به روز این کشور و مردم اوردید!؟

  • ناشناس

    آبادی شهر رو تبدیل به کویر لوت کردن، واقعا حالا مگه کنترولم داریم اصلا ، اصلا کنترول کیلویی چند.