کد مطلب: ۲۴۶۷۷۶

ذخایر سنگ‌های تزئینی ایران ۴ میلیارد تن است

ذخایر سنگ‌های تزئینی ایران 4 میلیارد تن است

رئیس هیات‌مدیره انجمن سنگ ایران ذخایر سنگ‌های تزئینی کشور را چهار میلیارد تن اعلام کرد.

ابوالقاسم شفیعی در مصاحبه با رادیو اقتصادگفت: سنگ‌های تزئینی یکی از مهمترین ذخائر معدنی کشور است که در صورت توجه و استفاده مناسب از این ذخائر علاوه بر رفع نیاز داخلی می‌توان در حوزه صادرات غیر نفتی بسیار خوش درخشید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ظرفیت شناخته شده معادن کشور را 47 میلیارد تن اعلام کرد و افزود: از این ذخایر حدود چهار میلیارد تن ذخایر سنگ‌های تزئینی است.

شفیعی اظهار داشت: در حال حاضر هشت هزار و 800 معدن اعم از فلزات رنگی، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزئینی و غیره در کشور وجود دارد که از این تعداد یک هزار و 900 معدن مربوط به حوزه سنگ‌های تزئینی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران گفت: هم اکنون مصرف واقعی سنگ در کشور با توجه با رکود ساخت و ساز 7.5 میلیون تن و ظرفیت استخراج سنگ‌های تزئینی افزون بر 25 میلیون تن در سال است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه واردات سنگ‌های تزئینی قابل ملاحظه نبوده است بلکه همین مقدار ناچیز هم یک تهدید جدی برای این صنعت به شمار می‌رود، افزود: میزان ذخایر و تنوع مواد معدنی در کشور بسیار شگفت انگیز است و بدین لحاظ توانمندی‌های بالقوه در ایران از بسیاری از کشورهای دیگر جهان به مراتب بیشتر است.

شفیعی گفت: استان اصفهان مادر وزکشور است و در حال حاضر یک سوم کارخانه‌های سنگ‌های تزئینی کشور در استان اصفهان مستقر هستند.

وی در ادامه از وجود بیش از دو هزار و 400 واحد سنگبری در استان اصفهان خبرداد و افزود: سنگ امروزه به یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی به جهت زیباسازی ساختمان تبدیل شده و جایگاه سنگ این استان از قدیم در بین گروه‌های مختلف ویژه و ممتاز بوده است.

به هر حال منابع معدنی به عنوان مواد اولیه مورد استفاده در تولیدات صنعتی، معدنی و غیره از ارزش اقتصادی فراوانی برخوردارند. کشورهای صاحب منابع معدنی می‌توانند با فرآوری و عرضه این مواد در بازارهای جهانی درآمدهای ارزی سرشاری را نصیب کشور و ملت خود کنند.

سنگ‌ها یکی از مواد معدنی ارزشمند هستند و کاربرد بسیار وسیعی در فعالیت‌های تولیدی دارند.

ایران از کشورهایی است که ذخایر متنوع و سرشاری از سنگ‌های تزئینی دارد و با بهره‌برداری بهینه از این ذخایر ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در جامعه می‌توان از راه صادرات این سنگ‌ها درآمد ارزی بسیار مناسبی عاید کشور کرد البته ناگفته نماند برای دستیابی به این هدف تکنولوژی کارآمد و نوین بسیار مهم است.

ایران در بین چهار کشور اول تولید کننده سنگ‌های تزئینی در جهان است و از این نظر با کشورهای ایتالیا، چین و هند رقابت می‌کند در حالیکه کمتر کشوری در جهان از نظر تعداد و تنوع سنگ‌های تزئینی جایگاهی مثل ایران دارد.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.