خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۷۲۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رانش زمین، جاده چالوس را در نوروز تعطیل می‌کند؟

رانش زمین، جاده چالوس را در نوروز تعطیل می‌کند؟

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: «جاده چالوس در حال حاضر در دست تعمیر است. احتمالا تا سه روز آینده دوباره تردد در آن آزاد شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه روز از رانش زمین در جاده چالوس می‌گذرد. این محور هم به دلیل ایمنی بیشتر فعلا مسدود است. جاده چالوس یکی از مسیرهای پرتردد است که با توچه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، احتمالا شلوغ‌تر است و ترافیک بیشتری داشته باشد. اما رانش زمین در جاده چالوس چقدر می‌تواند خطرآفرین باشد؟ آیا این جاده نیاز به مسدود شدن تا بعد از نوروز دارد؟

۱۹ اسفند ماه بر اثر ریزش سنگ در محور کندوان دو نفر جان باختند. روز شنبه(۲۱ اسفندماه) نیز رانش زمین در پل زنگوله مسیر شمال به جنوب ضلع غربی جاده چالوس رخ داد. این محور حالا مسدود است و خودروها باید از مسیرهای دیگر تردد کنند.

تردد در جاده چالوس تا سه روز دیگر

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «جاده چالوس در حال حاضر در دست تعمیر است. احتمالا تا سه روز آینده دوباره تردد در آن آزاد شود.»

او درباره علت رانش زمین در این مجدوده می‌گوید: «رانش زمین در جاده پرتردد شمال کشور امری طبیعی است. این پدیده به ویژه بعد از بارندگی ممتد که زمین مرطوب باشد، تشدید می‌شود.»

بیت‌اللهی ادامه می‌دهد: «محدوده پل زنگوله یک محدود کوهستانی و پرشیب است. با توجه به پوشش خاکی منطقه و بارندگی‌هایی که در این منطقه صورت گرفته، آب در خاک نفوذ پیدا می‌کند و خاک سنگین می‌شود. در چنین حالتی حرکت دامنه به صورت رانش زمین(زمین لغزش) صورت می‌گیرد. مشاهدات میدانی از این محدوده نشان داد که چندین زمین لغزش در سال‌های گذشته از جمله دهه ۷۰ صورت گرفته است.»

جاده چالوس برای نوروز باید مسدود شود؟

تعطیلات نوروزی در راه است و بسیاری این روزها راه سفر به شهرهای شمالی را در پیش گرفته‌اند. برخی هم احتمالا در روزهای آینده مسافر شهرهای شمالی شوند. معمولا هم در تعطیلات مسیرهای رفت‌وآمد به شمال شلوغ و پرترافیک است. با این شرایط جاده چالوس چقدر می‌تواند از نظر زمین لغزش خطرناک باشد؟ آیا نیاز است که در تعطیلات نوروزی مسدود بماند و از نظر ایمنی روی آن کار شود؟

بیت‌اللهی در توضیح این موارد می‌گوید: «انسداد جاده چالوس در تعطیلات نوروزی به دلیل خطر رانش زمین کار درستی نیست. پدیده زمین لغزش در برخی از فصول و به صورت مقطعی صورت می‌گیرد. قسمت‌هایی از دامنه‌ها که مشرف به جاده‌ها باشد معمولا از نظر زمین لغزش رصد می‌شود. گاهی ابعاد رانش به اندازه‌ای است که نیاز است جاده تا ماه‌ها هم مسدود باشد اما این حالت در حال حاضر برای جاده چالوس مشاهده نمی‌شود.»

دلایل رانش زمین

علت اصلی رانش زمین چیست؟ مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: «شیب زمین و جنس دامنه دو عامل اصلی رانش است. اگر زمین محدوده‌ای پرشیب باشد و جنس دامنه از خاک جداشدنی باشد، رانش زمین می‌تواند اتفاق بیفتد.»

او ادامه می‌دهد: «عوامل تشدیده کننده زمین لغزش، بارندگی و رطوبت خاک است. هر چقدر زمین مرطوب باشد، احتمال رانش بیشتر می‌شود. همچنین ارتعاشات محیطی نیز بر زمین لغزش موثر است. اگر در محیطی رفت‌وآمد و ترافیک زیاد باشد، ارتعاش دامنه باعث می‌شود حرکت توده خاکی بیشتر جابه‌جا شود. هر جا این چند عامل بیشتر شود، احتمال لغزش نیز بالا می‌رود.»

بیت‌اللهی درباره استان‌هایی که در معرض این پدیده هستند، می‌گوید: «بر اساس عواملی که گفته شد در استان‌های گیلان، مازندران، لرستان، تهران و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی زمین لغزش بیشتر مشاهده می‌شود. به عبارتی استان‌هایی که کوهستانی هستند، دامنه پرشیب دارند و بارندگی نیز زیاد است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.