کد مطلب: ۵۱۵۰۳۶

راهنمای خرید سگ (هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید + مثال)

راهنمای خرید سگ (هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید + مثال)

سگ‌ها با نژادهای مختلف، هرکدام ویژگی مخصوص به خود را دارند که علاقه‌مندان قبل از خرید حتماً باید از تمام آن‌ها مطلع باشند. در حال حاضر ۳۳۲ نژاد سگ در دنیا وجود دارد.

با توجه به آن ‌که روزانه تعداد زیادی سگ‌های پاکوتاه و نگهبان به فروش می‌رسد، لازم است که قبل از خرید از شرایط نگهداری و همچنین ویژگی‌های مختلف آن‌ها مطلع باشید. سگ‌ها با نژادهای مختلف، هرکدام ویژگی مخصوص به خود را دارند که علاقه‌مندان قبل از خرید حتماً باید از تمام آن‌ها مطلع باشند. در حال حاضر ۳۳۲ نژاد سگ در دنیا وجود دارد. سگ‌ها، اندازه، خلق و خو و شکل‌های مختلفی دارند.

اگر تصمیم به خرید سگ و یا توله سگ دارید ابتدا به نکات زیر توجه نمایید:

  1. آیا توانایی مالی نگهداری آن را برای چندین سال دارید؟
  2. آیا می‌توانید در مواقع نیاز در کنارشان باشید؟
  3. آیا می‌توانید ساعاتی از روز را به حیوان خانگی خود اختصاص دهید؟
  4. روزانه چند ساعت می‌توانید برای تربیت سگ وقت بگذارید؟

کدام نژاد برای شما مناسب‌تر است؟

در این مرحله شما جوانب نگهداری از سگ را ارزیابی کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که زمان مناسب برای خرید سگ و یا توله سگ است. اکنون وقت آن است که به جستجوی توله سگ خود بروید. اما از کجا می‌خواهید شروع کنید؟

اول از همه تصمیم بگیرید که، چه نوع توله سگی برای شما مناسب است. ابتدا لیستی از ویژگی‌هایی که برایتان در الویت است را تهیه کنید. دوست دارید سگتان بزرگ باشد یا کوچک؟ سگ‌های کوچک اغلب در فضاهای کوچکتر بهتر عمل می‌کنند. غذا و ملزومات برای سگ‌های بزرگ گران‌تر است.

آیا سگی می خواهید که بسیار فعال باشد یا ترجیح می‌دهید سگی داشته باشید که آرام و کم‌تحرک باشد؟

شما خودتان در طول سال چقدر فعالیت می‌کنید آیا ورزش را در برنامه روزانه و هفتگی خودتان دارید؟

نوع پوشش مو برایتان اهمیت دارد. آیا حاضرید با ریزش مو کنار بیاید؟ آیا به‌دنبال سگی هستید که ریزش مو کمی داشته باشد؟ شما می‌توانید با مراجعه به آدرس mag.petfile.ir/category/dog-breeds اطلاعات جامع و دقیقی را درباره انواع نژادهای سگ به‌دست بیاورید.

نژادهایی از سگ وجود دارد که برای تربیت نیازمند وقت بیشتری هستند مانند هاسکی یا سرابی. از طرفی دیگر نژادهایی مانند مالینویز، ژرمن شپرد و پودل در زمان کمتری تربیت می‌شوند. همچنین اگر خودتان یا اطرافیان شما در خانه به موی سگ حساسیت دارند باید نژادی را انتخاب کنید که موی کمتری داشته و یا ریزش مو نداشته باشد.

هدفتان از خرید سگ چیست؟

یکی از نکاتی که قبل از خرید باید به آن توجه کنید این است که این سگ قرار است در چه جایگاهی باشد. برای مثال برای نگهبانی انتخاب شده یا یک همبازی برای بچه‌ها؟ پس این مسئله بسیار حائز اهمیت است زیرا که هر نژادی برای انجام کارهای مخصوص به خود مناسب است. برای مثال نژادهایی مانند سگ گلدن رتریور، لابرادور رتریور، بیگل، و نیوفنلاند در صورت آموزش صحیح سگ‌های خانوادگی خوبی هستند در صورتی که اصلاً برای نگهبانی مناسب نمی‌باشند.

اصالت سگ

انسان‌ها در ایجاد سگ‌هایی که نیازهای متمایز جامعه را برآورده می‌کنند، سهم عمده‌ای دارند. در اینجا قصد داریم سه نژاد از محبوب‌ترین نژادهای سگ در ایران را بررسی کنیم تا راحت‌تر بتوانید اصالت این سه سگ که می‌خواهید خریداری کنید را بسنجید.

ویژگی‌های یک ساموید اصیل

سگ ساموید اصیل

نژاد ساموید در اصل مخصوص مناطق سردسیر بوده و از آن برای شکار یا کشیدن سورتمه بهره می‌بردند. احتمالاً مهربانی و ارتباط این نژاد با انسان‌ها به دلیل همین تاریخچه است. زیرا که تمام مردم ساموید در سیبری از این نژاد در خانه‌های خود داشته‌اند و از آن نگهداری می‌کردند.

نژاد ساموید جز زیباترین نژاد سگ در جهان است. این نژاد با داشتن موهای زیاد و صورت خندان بسیار مورد توجه علاقه‌مندان بوده است. اندازۀ این نژاد تقریباً بزرگ است و موهایی پرپشت و سفید دارد. نکات مثبت نژاد ساموید بسیار است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  1. سگ نژاد ساموید اصل بسیار باهوش است.
  2. بسیار بازیگوش و پرانرژی
  3. ظاهر زیبا
  4. مناسب نگهداری در آپارتمان

از ویژگی‌های ظاهری نژاد ساموید اصل می‌توان به موهای پرپشت، صورت خندان، چشم‌های قهوه‌ای و نوک گوش‌های گرد اشاره کرد. علاوه بر مواردی که عنوان شد می‌توان به ویژگی‌های دیگری مانند موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی پایین در تنها ماندن
  • تمایل به پارس کردن
  • ریزش موی زیاد
  • نیاز به ورزش و بازی روزانه
  • مناسب برای نگهداری در خانواده

سگ قفقازی

سگ قفقازی با اصالت

نژاد دیگری که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم نژاد سگ قفقازی است. فروش سگ قفقازی در ایران توسط پت فایل انجام می‌شود. این نژاد بر خلاف نژاد ساموید برای نگهداری در آپارتمان زیاد مناسب نیست از این نژاد بیشتر به عنوان سگ کار و نگهبان بهره می‌گیرند.

ویژگی ظاهری یک قفقازی اصیل

نژاد قفقازی در ایران به سگ گله یا شاهسون شناخته می‌شود. محل زندگی این سگ در حاشیۀ دریای خزر و مناطق شمالی ایران است. این نژاد به این دلیل قفقازی نامیده شده که قفقاز زمانی جز ایران بوده است. سه نوع سگ قفقازی وجود دارد که در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

سگ قفقازی گرجی

نژاد قفقازی گرجی نسبت به سایر سگ‌های قفقازی اندازۀ بزرگ‌تری دارد و به آن سگ خرسی نیز گفته می‌شود. این نوع از نژاد قفقازی به دلیل جثۀ بزرگ‌تر برای نگهبانی مناسب‌تر هستند.

سگ قفقازی آذری

نژاد قفقازی آذر خود به دو دسته تقسیم می‌شود. قله‌ای و کوهپایه‌ای.

قفقازی قله‌ای بیشتر شبیه به نژاد گرجی است. یعنی اندازه‌اش کمی بزرگ تر است و برای نگهبانی مناسب است. نوع قله‌ای پوزه و صورتی سیاه دارد. همچنین دارای پاهای بلندتری می‌باشد.

قفقازی کوهپایه‌ای نسبت به انواع دیگر کم‌موتر است.

سگ قفقازی ارمنی

نژاد قفقازی ارمنی نسبت به گرجی کمی کوچک‌تر است و ترکیبی از رنگ‌های مختلف است. معمولاً به رنگ‌های خاکستری دیده می‌شود.

ویژگی‌های ظاهری سگ قفقازی:

  • جثۀ بزرگ و عضلانی
  • قد بین ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر
  • گوش‌های بلند و کشیده
  • تنوع رنگ زیاد مانند خاکستری، نارنجی و رنگ‌های ترکیبی

تقریباً از تمام ویژگی‌های ظاهری و انواع نژاد قفقازی اصیل گفتیم. حالا نوبت به ویژگی‌های رفتاری این نژاد می‌رسد.

ویژگی‌های رفتاری سگ قفقازی اصیل

سگ قفقازی اصیل بسیار قدرتمند و باوفاست. همچنین بسیار شجاع و نترس در برابر بیگانگان عمل می‌کند. البته زمانی که احساس خطر کند. این نژاد نسبت به صاحبش و اطرافیانی که همیشه با او در ارتباط هستند مهربان است. سگ قفقازی احتیاج به پیاده‌روی‌های طولانی در طول روز دارد. به همین دلیل برای نگه‌داری در خانه مناسب نیست. زیرا اگر این نیازش برطرف نشود ممکن است همه چیز را به هم بریزد. نژاد سگ قفقازی خیلی پر سر و صدا نیستند.

لازم به ذکر است که اگر صاحب یک قفقازی هستید همیشه مراقب اضافه وزن آن باشید. زیرا مستعد چاقی هستند. اما در صورتی که تغذیه آن‌ها به خوبی کنترل شود می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. ریزش موی این نژاد زیاد نیست و درصورتی که موهای او به موقع برس کشیده شود مقدار ریزش مو کمتر هم می‌شود. البته که شانه کردن موهای هر نژادی از مسائل بهداشتی مهم در نگهداری محسوب می‌شود. طول عمر نژاد قفقازی بین ۱۰ الی ۱۲ سال است.

سگ سرابی اصیل

سگ سرابی

سگ سرابی از نژادهای ماستیف ایرانی است که با نام سگ گله نیز شناخته می‌شود. این سگ اندام درشتی دارد که زادگاه اصلی آن شمال غرب ایران در آذربایجان غربی است.

ظاهر این سگ ها بسیار عضلانی بوده و پنجه‌هایی پهن دارند. سگ سرابی به شجاع بودن معروف است و به حیوانات وحشی چون خرس، گراز و گرگ حمله می‌کند. این سگ گوش به فرمان صاحب خود هستند. به طوری که با خانواده بسیار آرام و مهربان هستند و در مقابل افراد غریبه تهاجمی‌اند. قبل از بررسی سایت‌های فروش سگ سرابی اصیل ، بهتر است ابتدا با مشخصات ظاهری این سگ بیشتر آشنا شویم.

مشخصات سگ سرابی

رنگ ماستیف ایرانی اغلب زرد، قرمز، سیاه یا کرم است. پوزه این سگ سیاه است که موهایی کوتاه و یا بلند دارد. این سگ ها تا ۱۴ ماهگی رشد می‌کنند و طول عمری به طور متوسط ۱۴ سال دارند. وزن آن در حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم است. قد نرهای آن در حدود هشتاد سانتی‌متر و ماده‌ها هفتاد و پنج سانتی‌متر است.

سگ سرابی بسیار مقاوم است و با شرایط مختلف آب و هوایی می‌تواند خود را وفق بدهد.

این نژاد نسبت به سایر نژادها احتیاج به مراقبت و نگهداری کمتری دارد. به عنوان مثال مرتب کردن موهای آن‌ها به دلیل کم پشتی آسان‌تر است. این نژاد احتیاج به آموزش و تربیت دارد. این سگ باید اطرافیانش را به خوبی بشناسد و به آن‌ها عادت کند.

در گذشته اغلب پرورش دهندگان سگ سرابی قصد داشتن که از این سگ بی‌نظیر سگ‌های قدرتمندتر و خشن‌تری بسازند که دست به ترکیب بی‌رویه این نژاد زدند. در حال حاضر به خاطر این میکس نمودن‌های بی‌رویه، متأسفانه نژاد اصیل ایرانی سگ سرابی به ندرت یافت می‌شود و سگ‌های ترکیب شده نیز قدرت و عظمت یک سگ سرابی اصیل را ندارند. در سال‌های اخیر برخی از پرورش دهندگان این نژاد، این بحران را فهمیده و در صدد پرورش سگ‌های سرابی اصیل هستند. پت فایل برای خرید سگ سرابی می‌تواند گزینه خوبی باشد.

همان‌طور که در این مقاله خواندید ویژگی‌های نژادهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و هرکس متناسب با شرایطی که دارد باید یک نژاد را انتخاب کند. پس حتماً قبل از انتخاب از تمام خصوصیات آن آگاه شوید.

اگر اطلاعات کمی در مورد خرید سگ دارید و این مسیر کاملاً برای شما ناشناخته و تازه است، پت فایل به عنوان یک راهنمای همیشگی در کنار شما خواهد بود. شما می‌توانید با گرفتن مشاوره از کارشناسان پت فایل، بهترین سایت فروش سگ در ایران بهره‌مند شوید.

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجتبی

    چند وقتی بود به فکر خرید سگ افتاده بودم بیشتر بدنبال خرید سگ نگهبان هستم و نژادی که مد نظرم هست سگ قفقازی هستش کسی تا به حال این سگ رو داشته می گن از نظر یادگیری خیلی خوب عمل نمی کنه درسته؟ اگر بخواید سگ نگهبان بخرید چه سگی می خرید

    • ناشناس

      نژاد روت وایلر آلمانی

  • علیرضا

    واقعا نیازش احساس می شد یک مقاله تو این حوزه نوشته بشه

  • فاطمه

    سلام من فاطمه هستم میخوام یه سگ شیتزو مالتیز بخرم برای بازی با بچه ها میخوام چون خونه ما مهمون زیاد میاد و اینکه چند سال عمر میکند مناسب اپارتمان قدش چقدره ریزش مو زیاد داره لطفا جواب بدین