کد مطلب: ۷۴۳۷۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فعال‌شدن ۸۵۰۰ دستگاه آیفون ۱۴ بدون رجیستری/ پرچم‌دار بازار مجوز رجیستری دریافت نکرد

فعال‌شدن 8500 دستگاه آیفون 14 بدون رجیستری/ پرچم‌دار بازار مجوز رجیستری دریافت نکرد

وزارت صمت در حالی از منتفی شدن واردات تجاری آیفون 14 به کشور خبر می‌دهد که بیش از 8500 گوشی آیفون 14 که به صورت مسافری وارد کشور شده، فعال است اما امکان رجیستری آن وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌تازگی امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرد که به‌طور کلی واردات تجاری آیفون 14 به کشور ممنوع شده است.

او در اظهارات خود عنوان کرد که واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد و درباره رجیستری آیفون ۱۴ وارد شده از طریق رویه مسافری نیز هنوز تصمیم گرفته نشده است.

به گفته وی بخشی از این تصمیم‌گیری به عهده وزارت صمت است، اما ارگان‌های دیگر نیز دخیل هستند که در مجموع باید بررسی و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود 8500 گوشی آیفون 14 که در بازه زمانی چهارم تا نهم مهرماه به کشور وارد شده‌، اما گوشی‌های آیفون 14 که بعد از این تاریخ روانه بازار شده‌اند رجیستر نخواهند شد. این در حالی است که فروشندگان موبایل همچنان به مردم وعده رجیستری موبایل‌های آیفون 14 را می‌دهند.

چه تعداد آیفون 14 ثبت شد؟

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: از ابتدای مهر ماه سال جاری گوشی آیفون 14 در بازارهای جهانی موجود بود؛ در واقع بیش از سه ماه است که از ورود این گوشی به بازار ایران می‌گذرد، اما همچنان تصمیمی درباره رجیستری و ثبت سفارش آن اتخاذ نشده است.

او ادامه داد: انجمن به عنوان نماینده بخش‌ خصوصی و واردکننده موبایل بر این باور است که سیستم تجاری کالاهای مسافری هیچ ارتباطی با کالای تجاری ندارد و تنها مختص استفاده شخصی مسافر است. بدین ترتیب اگر مجوز واردات مسافری ارائه می‌شود باید اجازه واردات قانونی آن را هم بدهند.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود گوشی‌های آیفون 14 محصول آمریکایی است، منطقی نیست؛ مگر گوشی‌های موجود آیفون 13 در بازار ایران ونزوئلایی هستند؟

این مسئول صنفی درباره تعداد آیفون‌های 14 موجود در بازار ایران توضیح داد: در حال حاضر طبق اعلام سامانه، حدود 8500 آیفون 14 به صورت مسافری وارد کشور شده است. این تعداد گوشی در بازه زمانی سوم تا نهم مهرماه که اجازه واردات آن به صورت مسافری وجود داشت، وارد کشور شد و مسافران توانستند در مبادی ورودی این گوشی‌ها را ثبت و کد دریافت کنند.

عبقری با بیان اینکه هم‌اکنون این گوشی‌ها فعال هستند، ابراز کرد: آن دسته از گوشی‌هایی که هم اکنون در بازار به نام گوشی‌های مسافری در حال فروش است، قاچاق محسوب می‌شود و امکان رجیستری آن وجود ندارد.

هشدار به مردم؛ فریب وعده رجیستری را نخورید

طبق اعلام این فعال بخش خصوصی اگر تصمیمی درباره رجیستری گوشی‌های آیفون 14 گرفته شود تنها مختص 8500 گوشی خواهد بود که در بازه زمانی سوم تا نهم مهرماه به صورت مسافری وارد کشور شده است. همان‌طور که عنوان کردم این گوشی‌ها با گذشت بیش از سه ماه همچنان فعال است.

او در پایان اظهارات خود به مردم هشدار داد که اگر فروشنده‌ای گوشی آیفون 14 را با نام مسافری به آنها به فروش می‌رساند و وعده رجیستری را می‌دهد اصلا این اتفاق نخواهد افتاد.

بنابر این گزارش، با اینکه آمار رسمی درباره میزان ورود گوشی‌های آیفون 14 به صورت رویه مسافری و قاچاق در طول این سه ماه وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که حدود 30 هزار موبایل آیفون 14 در بازار به دلیل عدم رجیستری برای همیشه غیرفعال خواهند ماند.

برای مطالعه بیشتر گزارش کدام آیفون های 14 در روند رجیستری قرار می گیرد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اشکان۲۰۴

    خیلیها هنوز هم دارن به صورت مسافری میارن و ثبت میکنن تو فرودگاه!!!
    یعنی اینا مسافری حساب نمیشن؟!

    • ناشناس

      تو فرودگاه و گمرک مرز زمینی به هیچ عنوان ثبت نمیکنن

    • امیر کارشناس گمرک

      ثبت کردن ربطی به ریجستری نداره،شما موظف هستین گوشیتون رو اظهار کنید،یا هرکالایی که دارین !! اظهار کردن با ریجستر کردن تفاوت داره دوست عزیز ! ایت فقط ثابت میکنه گوشی شما قاچاقی وارد نشده و از مبادی رسمی وارد شده!! ریجستر وقتی عوارض رو پرداختی انجام شده،ولی موقع ثبت که شما هزینه ای ندادی

    • ناشناس

      اتفاقا من همین دیروز از مرز زمینی رازی اومدم و گوشیم و ثبت کردم

    • علی

      آقای کارشناس، یه سوال داشتم. آیا حتی اگه دو تا گوشی اورده باشیم، جفتش ثبت میشه؟

  • ناشناس

    یواش یواش داریم میریم به جهان چهارم البته به تنهایی
    ما همیشه اولینیم

  • ناشناس

    من دوازدهم مهر گوشی آوردم فرودگاه ثبت نکرد هرچی گفتم آقا درسته تعرفه اش هنوز تعیین تکلیف نشده ولی یه مستند بده تا بعدا ثابت کنم این گوشی رو من وارد کردم، یه مشت زبون نفهم بودن آخرم جواب سربالا بهم دادن تو فرودگاه حالا تکلیف من چیه ؟ من که مسافری و شخصی برای خودم آوردم.

    • ناشناس

      من دیشب اومدم برام ثبت کرد اون اصلا کاری نداره چی میدی چهارده یا …ثبت میکنه دو دقیقه هم زمان برد

  • ایرانی

    چه رانت و فسادی ، چه افکاری پشت این قضیه هست
    لابد کسری بودجه هاتونو میخواین از دل رجیستری گوشی مردم بدبخت در بیارین؟ یه عمرِ همینین .

  • ناشناس

    اینا میخان قیمت آیفون چهارده ثابت بمونه و سیزده کرون بشه، بعد آیفونهایی که انبار کردن با خبر رجیستری بره بالای صدو پنجاه میلیون،از اون طرفم چند برابر هزینه رجیستری بگیرن حسابی کاسبی کنن

  • ناشناس

    چه حرف اشتباهى هست كه براي هميشه غير فعال ميشه اول كه فقط انتنش ميره ولي با واي فاي همه چيش كار ميكنه
    دوما اين غير فعال فقط تو ايرانه تو هر كشور ديگه اي بري گوشي رو ازت ميخرن حتي كشوري مثل عراق افغانستان

  • حسین حیدری

    سلام قرار نشد کی ریجستر مسافری باز بشه ؟

  • ناشناس

    واقعا متاسفم براي نظام كه داعيه عدل و عدالت و اسلام دارد، آخه اين چه عدليه كه كسي گوشي موبايل خريده و براي استفاده خودش بصورت قانوني وارد كشور كرده بعد يك از خدا بيخبر بگه كه رجيسترش نميكنيم اونم با استدلالهاي بچهگانه…!!!

  • ناشناس

    کسایی که آیفون ۱۴ دارن برای این که از این مسخره بازی و دزدی های اینا جلو بیفتن فقط کافیه یه دستگاه به اسم آداپتور دوسیم کارت کننده آیفون بخرن که اندازه یه کارت عابر بانکه.
    به راحتی با بلوتوث به گوشی وصل میشه .
    قبلا ایران هم بود بخاطر رجیستری جمعش کردن ولی توی همه کشورهای دیگه قابل خریده

    • ناشناس

      تو ایران پیدا نمیشه؟؟

  • Hiva

    کسایی که آیفون ۱۴ دارن برای این که از این مسخره بازی و دزدی های اینا جلو بیفتن فقط کافیه یه دستگاه به اسم آداپتور دوسیم کارت کننده آیفون بخرن که اندازه یه کارت عابر بانکه.
    به راحتی با بلوتوث به گوشی وصل میشه .
    قبلا ایران هم بود بخاطر رجیستری جمعش کردن ولی توی همه کشورهای دیگه قابل خریده

    • مونيرو

      سلام ايناداپتور را از كدوم كشور ميشه تهيه كرد
      لطفا در مورد عملكردش توضيح ميدين و عكس اگه دارين
      يا اينكه لينك خريدش از سايتهاي بين المللي لطفا

    • ناشناس

      سلام. به گوشی آیفون چطوری با بلوتوث وصل میشه؟ منظورم بلوتوث آیفون چجوریه؟