کد مطلب: ۴۰۶۴۹۳

نیک ‌آیین مطرح کرد:

رخنه قطعه تقلبی در بازار قطعات خودرو / ۴۰ درصد قطعات تقلبی هستند

رخنه قطعه تقلبی در بازار قطعات خودرو / 40 درصد قطعات تقلبی هستند

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه تامین قطعات خودروهای چینی شرایط خوبی ندارد، گفت: تقریبا ۴۰ درصد بازار را قطعات تقلبی و بی‌کیفیت تشکیل می‌شوند و متاسفانه روغن موتورها نیز شامل تقلبی‌ها می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا نیک‌آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: وضعیت تامین قطعات در بازار نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نداشته است. شرکت‌هایی که برای کارخانجات خودروسازی کار می‌کنند بیشتر تیراژ خود را به خودورسازان اختصاص می‌دهند و بخش اندکی از آن به بازار می‌رسد. شرکت‌های داخلی نیز این کار را انجام می‌دهند و درست است که ما طرفدار تولید داخل هستیم اما کیفیت قطعات آنها مناسب نیست. به طور کلی می‌توان گفت قطعات ذکر شده از لحاظ کیفی مطابق با نمونه‌های ساخته شده توسط قطعه‌سازانی که برای خط تولید خودروهای داخلی کار می‌کنند نیست.

وی ادامه داد: آمار دقیقی از میزان واردات قطعه به داخل کشور وجود ندارد. اما در این میان یکی از حسن‌های بازار ایران این است که عمده آن به دو دسته سایپایی و ایران‌خودرویی تقسیم می‌شود. تامین قطعات این خودروها کار پیچیده‌ای نیست زیرا زمانی که تنوع پایین است قطعه رساندن به آنها دشوار نخواهد بود. در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انواع خودروها تردد می‌کند و تامین قطعات آنها نیاز به نمایندگی‌های مختلف دارد. به طور کلی ما در قطعات الکترونیک مشکل داریم که با توجه به شنیده‌ها، شرکت‌های خودروسازی در حال بومی کردن آنها هستند.

نیک آیین درباره تامین قطعات خودروهای چینی و وارداتی اظهار کرد: تامین قطعات خودروهای چینی شرایط خوبی ندارد و خدمات‌دهی آن‌ها نامناسب است ضمن این که متاسفانه بر اثر همین موضوع نرخ آنها از سایر رقبا نیز پایین‌تر است. می‌توان گفت بعضی از خودروهای ایرانی رقیب نمونه‌های چینی هستند و زمانی که چینی‌ها کارکرده می‌شوند افت نرخ زیادی دارند. این قضیه نیز به نداشتن خدمات پس از فروش مناسب باز می‌گردد. لازم به ذکر است وارداتی‌ها در دسته محصولات تویوتا و هیوندای با توجه به این که از قبل ریشه‌ای برای آنها در کشور وجود داشته در زمینه قطعات مشکل خاصی ندارند.

وی در پایان گفت: در مورد قطعات تقلبی تعزیرات ورود پیدا کرده و خوشبین هستیم که شرایط بهتر شود. اگر همین سیاست وجود داشته باشد می‌توانیم بخش زیادتری از بازار را کنترل کنیم. این نکته را نیز باید گفت که تقریبا ۴۰ درصد بازار را قطعات تقلبی و بی‌کیفیت تشکیل می‌شوند. متاسفانه روغن موتورها نیز شامل تقلبی‌ها می‌شوند که بسیار خطرناک است. به عنوان مثال دینام تقلبی را اگر خریداری کنیم در صورت تقلبی بودن می‌توان آن را تعویض کرد اما در مورد روانکارها مشکل‌ جدی ایجاد می‌شود.

منبع: گسترش‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.