کد مطلب: ۴۱۳۷۱۹

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت:

از رسوایی‌های جدید گوگل تا رونمایی از خودروی جدید تسلا

از رسوایی‌های جدید گوگل تا رونمایی از خودروی جدید تسلا

اکونومیست در شماره منتشرشده در 30 نوامبر، به وقایع اقتصادی هفته گذشته از اخراج چهار نفر از کارمندان گوگل تا افت هفت درصدی سهام کمپانی تسلا پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در گزارشی به بررسی وقایع اقتصادی هفته گذشته پرداخته است.

بر اساس گزارش‎ها، گوگل چهار نفر از کارمندانش را که در سازماندهی اعتراض‌ها علیه این کمپانی فعال بودند و ظاهرا در تلاش برای دسترسی به برخی اسناد خصوصی بودند، اخراج کرده است.

درحالی‌که گفته شده این چهار نفر به جرم نقض خط مشی‌ شرکت از از طریق دسترسی نامناسب به اسناد اخراج شده‌اند، اما کارمندان می‌گویند این تنها بهانه‌ای برای مجازات فعالیت‌های اعتراضی است.

علاوه بر اخراج این چهار تن، کارکنان این کمپانی فهرست بلندبالایی از نگرانی‌های موجود از جمله سوءرفتارهای جنسی و معاملات تجاری با نیروهای نظامی ارائه کرده‌اند.

چالش دیگر این است که گفته شده، گوگل در پروژه‌ای پنهانی در حال ساختن موتور جستجوگر برای راضی کردن چین است که با سیستم سانسور پکن سازگار باشد.

***

علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چین، هفته گذشته سهام خود را در بورس هنگ‌کنگ عرضه کرد و موفق شد سرمایه‌ای در حدود 11.9 میلیارد دلاری جذب کند.

گفته شده در اولین روز از عرضه، سهام این شرکت با رشد 6.6 درصدی مواجه شده است.

علی‌بابا در حال حاضر بخشی از سهام خود را در بورس نیویورک هم عرضه کرده است.

***

پس از آنکه هفته گذشته ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل شرکت تسلاموتورز، از خودروی پیکاپ تمام‌الکتریکی خود به‌نام «سایبرتراک» رونمایی کرد، سهام این شرکت هفت درصد کاهش یافت.

علی‌رغم ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پیکاپ، طراحی آن بسیار ضعیف است و برای بسیاری معرفی این خودروی نامتعارف غافلگیرکننده بوده است.

حالا تسلا در تلاش است تا ارزش سهام خود را بار دیگر احیا کند. اگرچه تا عرضه این خودروی برقی در سال 2021 زمان زیادی باقی مانده، اما مشخص نیست که آیا سرمایه‌گذاران این شرکت علاقه‌ای به توسعه و عرضه این خودرو دارند یا نه.

***

پس از آنکه وزیر دارایی برزیل اعلام کرد نگران تقویت دلار نیست، رئال، پول ملی این کشور در برابر دلار سقوط کرد. این سقوط مداخله مختصر بانک‌ مرکزی این کشور را به‌دنبال داشت. کسری حساب جاری برزیل امسال افزایش چشمگیری داشته و نرخ بهره نیز کاهش یافته است.

***

شرکت تاکسی اینترنتی اوبر، پس از دو سال فعالیت در لندن، بار دیگر مجوز فعالیت خود را در این شهر از دست داد. این کمپانی 45 هزار راننده در لندن دارد و این شهر یکی از بزرگ‌ترین بازارها برای اوبر محسوب می‌شود.

ضعف امنیتی در اپلیکیشن موبایلی این کمپانی از جمله دلایل لغو مجوز اوبر در لندن است.

به‌نوشته اکونومیست ، حداقل در 14 سفر، رانندگان غیرمجاز اقدام به سوار کردن مسافران کرده‌اند. اوبر 21 روز برای درخواست تجدیدنظر فرصت دارد.

***

لوئی ویتون، بزرگ‌ترین برند لوکس جهان در فرانسه، هفته گذشته از رضایت مدیران برند تیفانی برای پیوستن به این گروه خبر داد.

تیفانی در سال 1837 در نیویورک تاسیس شد و یکی از شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان جواهرات لوکس در آمریکا و جهان است.

این قرارداد 16.2 میلیارد دلاری که بزرگ‌ترین خرید لوئی ویتون در سال جاری است، موفقیت بزرگی برای برنارد آرنو، مدیرعامل و بنیانگذار این برند فرانسوی محسوب می‌شود. گفته شده به واسطه این خرید سلطه لوئی ویتون بر بازارهای آمریکا و جواهرات بیش از گذشته تقویت می‌شود.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.