کد مطلب: ۸۰۷۷۰۴

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد:

رکورد رسوب کالا شکسته شد/ رسوب ۴ میلیون تن نهاده دامی در سال گذشته

رکورد رسوب کالا شکسته شد/ رسوب 4 میلیون تن نهاده دامی در سال گذشته

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که رکورد رسوب نهاده‌های دامی در سال گذشته شکسته شده و در آبان ماه حدود چهار میلیون تن نهاده دامی در بندر امام در انتظار ترخیص بودند؛ اتفاقی که منجر به برهم خوردن بازار دام و در نهایت افزایش قیمت گوشت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسوب کالا در بندرها یکی از عمده‌ترین مشکلات بازار و تولید محسوب می‌شود که نتیجه آن در این سال‌ها کاهش عرضه و در نهایت افزایش قیمت در بازار بوده است. سال گذشته نیز رکورد رسوب انواع نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی در بندرها زده شد و به هشت میلیون تن رسید.

در این سال‌ها بسیاری از کالاهای اساسی به دلیل رسوب در بندرها دچار فساد، کاهش کیفیت، افت قیمت و … شدند که تبعات اقتصادی بسیاری در پی داشت و منجر به نوسانات قیمتی در بازار شد.

در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در دو ماه پایانی سال قبل منتشر کرد نشان می‌دهد که دپوی کالاهای اساسی موجود در انبارهای بندر امام خمینی تا تاریخ 25 آذرماه 1401 به بیش از سه میلیون و 507 هزار تن رسیده بود که این میزان در مقایسه با دپوی نهاده‌های دامی در بازه زمانی مشابه سال 1400، بیش از 42 درصد افزایش پیدا کرد.

حتی سال گذشته حجم کالاهای اساسی دپوشده در بندرها یک رکورد تاریخی از خود به جای گذاشت و در اوایل آبان‌ماه سال گذشته به رقم بی‌سابقه چهار میلیون تن رسید.

دپو نهاده‌های دامی به‌سرعت تاثیر خود را در بازار داخلی گذاشت؛ چراکه تولیدکنندگان گوشتی از نظر دسترسی به نهاده‌های دامی در مضیقه قرار گرفتند و به دلیل نرسیدن به موقع نهاده ناچار به تامین نهاده از بازار سیاه شدند که در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند که ماحصل آن کاهش چشم‌گیر تولید بود.

خسارت رسوب کالا از جیب بیت‌المال

کاهش تولید و افزایش قیمت کالا در بازار تنها نتیجه رسوب کالا در بندرها نبود؛ سال گذشته تعداد بسیاری زیادی کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی در انتظار تخلیه بودند که در نتیجه دولت به عنوان بزرگ‌ترین‌ واردکننده کالاهای اساسی ناچار شد روزانه بین 35 هزار تا 40 هزار دلار دموراژ (جریمه دیرکرد) پرداخت کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی از گزارش خود اشاره می‌کند که دولت برای اینکه سهم دموراژ را پایین نشان دهد، ممکن است محموله وارداتی را در مبدا گران بخرد و هزینه دموراژ را کم وانمود کند.

صدور مجوز ثبت سفارش بیش از سقف و میزان موردنیاز کشور، تعلل در تعیین تکلیف کالاها، امکان ورود کالا به بندرها و اماکن بدون اخذ مجوزهای مورد نیاز و عدم امکان دریافت شناسه رهگیری بانکی معتبر (تعیین منشا ارز) برای برخی از اقلام وارد شده به گمرک و یا تاخیر در اخذ آن و … از جمله دلایل رسوب کالا در بندرها هستند که تاکنون سازوکار مشخص و کارسازی برای آن اندیشیده نشده است.

دپوی کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی

پیچیدن نسخه‌های مقطعی دولت برای ترخیص هر چه سریع‌تر کالاها از بندرها تا جایی پیش رفت که امروزه شاهد رسوب 160 هزار تن برنج وارداتی و بیش از 222 هزار تن روغن در بندر شهید رجایی و حجم زیادی محموله ذرت هستیم.

در همین زمینه اخیراً علیرضا احمدی‌منش، دادستان عمومی و انقلاب استان هرمزگان، اعلام کرد: در جریان بازدید از این مجتمع بندری، مشخص شد که 400 کانتینر از برنج‌های وارداتی دارای مشکل اداری هستند که در این رابطه دستورات قضایی لازم برای ترخیص داده شد

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، به‌عنوان متولی اصلی این موضوع نسبت به تاخیر ترخیص کالا از گمرکات واکنش نشان داده و گفته است: طبق مصوبه هیات مقررات‌زدایی مجوز ترخیص کالا باید هفت‌روزه صادر شود و پس از اعلام‌ نتیجه و صدور مجوز، گمرک موظف است کمتر از 48 ساعت کالا را ترخیص کند؛ چراکه این روش مانع از رسوب طولانی‌مدت کالا در مبادی ورودی خواهد شد.

با این حال این دستورات هم تا به حال راه به جایی نبرده و رسوب کالا در بندرها همچنان در حال رکوردشکنی است.

برای مطالعه بیشتر گزارش ثبت تراز تجاری منفی با وجود رشد 12 درصدی صادرات را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.