کد مطلب: ۲۸۱۶۳۳

رسوب کالا در گمرک

رسوب کالا در گمرک

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: صف طولانی واردات و روند رسیدگی به پرونده‌ها باعث شده تا زمان ترخیص کالا افزایش یابد و کالاهای وارداتی در گمرکات رسوب کنند.

محمد لاهوتی درباره برخی اخبار و گمانه زنی‌ها درباره متوقف شدن ثبت سفارش گفت: بخش خصوصی پیش‌بینی کرده و هشدار داده بود که تخصیص ارز به برخی از کالاها انگیزه واردات را دو چندان می‌کند و کالای وارداتی نیز با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر سر سفره مردم نخواهد آمد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تاکید کرده بود که هر فردی به ارز ارزان قیمت دسترسی دارد، کالای وارداتی را با همان نرخ به بازار نمی‌دهد و این موضوع اتفاق افتاد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: دولت برای کنترل واردات ناچار شد تا در تصمیم غیرکارشناسی تخصیص ارز به کالاها تجدید نظر کرده و درخواست‌ها را برای بررسی به کارشناسان بدهد؛ این موضوع نیز از اشتباهات بزرگ دولت است زیرا که واگذاری تخصیص ارز به چند کارشناس قطعا مشکلات بزرگی را در پی خواهد داشت.

لاهوتی با بیان اینکه نباید ایستگاه‌های وارداتی افزایش پیدا کند، اظهار داشت: طبیعی است که دولت با توجه به اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاده، حساسیت بیشتری نسبت به تامین ارز وارداتی داشته باشد.

رییس کنفدراسیون صادرات پیش‌بینی کرد که افزایش ایستگاه های وارداتی باعث افزایش موانع کسب و کارها شود. وی تاکید کرد: ارز دولتی باید تنها به دارو و کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند و سایر کالاها برای واردات به بازار ثانویه مراجعه کنند؛ واردکنندگان برای تامین ارز خود باید با صادرکننده ها به توافق برسند.

لاهوتی خاطرنشان کرد: توقف ثبت سفارش یا افزایش ایستگاه های وارداتی باعث طولانی شدن صف واردات خواهد شد؛ این در حالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی کشور مواد اولیه خود را از خارج وارد می کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: صف طولانی واردات و روند رسیدگی به پرونده ها باعث شده تا زمان ترخیص کالا افزایش یابد و کالاهای وارداتی در گمرکات رسوب کرده اند. وی ادامه داد: امکان بازگشت و متروکه شدن بسیاری از کالاهایی که در گمرکات رسوب کرده اند وجود دارد و این مسئله باعث خواهد شد تا واحدهای تولیدی کشور نیز با کمبود مواد اولیه و تعطیلی خط تولیدی شان مواجه شوند.

لاهوتی خاطرنشان کرد: تعطیلی خط تولیدی باعث افزایش بیکاری خواهد شد و به افزایش قیمت ها دامن خواهد زد؛ راه حل این موضوع آن است که دولت ضمن دقت در تخصیص ارز به کالاها، سرعت عمل را برای ترخیص کالاها در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: ایران‌اکونومیست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.