کد مطلب: ۳۶۲۵۹۲

رشد اقتصادی آمریکا کاهش یافت

رشد اقتصادی آمریکا کاهش یافت

وزارت بازرگانی آمریکا پس از بازنگری در رشد اقتصادی این کشور اعلام کرد که با کاهش 2.2درصدی طی سه ماهه پایانی سال 2018 مواجه بوده است؛ آماری که می تواند امیدهای دونالد ترامپ برای بهبود تولید ناخالص داخلی و شانس های انتخاباتی‌اش در سال 2019 را بر باد دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیشتر اعلام شده بود که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه آخر 2018 حدود 2.6 درصد بوده اما وزارت بازرگانی پس از بازنگری در آمارهای خود آن را به 2.2 درصد کاهش داد.

رئیس جمهوری آمریکا و تیم اقتصادی وی بارها وعده داده‌اند که با اتخاذ سیاست‌های قاطع، مقررات‌زدایی و کاهش قابل توجه مالیات‌ها که در اواخر سال 2017 به اجرا درآمد، رشد اقتصادی آمریکا به سه درصد یا بیشتر از آن افزایش خواهد یافت.

با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین و اروپا و زیان احتمالی برگزیت به انگلیس، آمریکا نمی‌تواند برای بهبود رشد اقتصادی خود به تقاضای خارج تکیه کند.

بسیاری از اقتصاددانان از جمله افرادی که در صندوق بین‌المللی پول فعال هستند، پیش‌بینی‌های خود در مورد رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 را کاهش داده‌اند. فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز گفته که فعلا روند افزایش نرخ بهره بانکی را متوقف می‌کند.

ترامپ بارها از فدرال‌رزرو به دلیل افزایش نرخ بهره انتقاد کرده است. او این اقدام بانک مرکزی آمریکا را «دیوانگی» و «خارج از کنترل» و تهدیدی بزرگ‌تر از چین برای اقتصادی آمریکا خوانده است.

در حال حاضر، آمار و ارقام اقتصادی به نفع او نیست. اعتماد تجاری، هزینه‌های مصرف‌کنندگان و ساخت مسکن طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است. با این حال، اقتصاددانان هنوز معتقدند که اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی است.

اما اقتصاددانانی مانند «گرگوری داکو» از گروه Oxford Economics که در زمینه پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های اقتصادی فعال است، می‌گوید که اقتصاد آمریکا در سرازیری قرار گرفته است زیرا رشد اقتصادی این کشور «در سه ماه دوم 2018، 4.2 درصد و در سه ماهه سوم 3.4 درصد بود» اما حالا به 2.2 درصد کاهش یافته است.

وزارت بازرگانی آمریکا گفته که پس از دریافت داده‌های تکمیلی در مورد سه ماهه چهارم 2018 در ارزیابی های قبلی خود تجدیدنظر کرده است. کاهش اندک پیش‌بینی‌های اقتصادی پس از دریافت آمار و داده‌های جدیدی امری نسبتا عادی است اما کاهش 0.4 (چهار دهم) درصدی رقمی بزرگ و غیرمعمول است.

وال‌استریت ژورنال نوشت، به نظر می رسد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال 2019 نیز کاهش داشته که علت آن ابهام در مورد رشد اقتصاد جهانی و تعطیلی 35 روزه بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا طی اواخر دسامبر و ماه ژانویه است.

انتظار می‌رود که دولت آمریکا تا کمتر از یک ماه دیگر ارزیابی اولیه خود درباره رشد اقتصادی کشور طی سه ماه اول 2019 را اعلام کرد. مشاوران موسسه Macroeconomic تخمین زده‌اند که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا طی این مدت 1.4 درصد بوده است.

بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند که انتظار می رود رشد اقتصادی آمریکا در سال 2019 متوسط باشد. به گفته آنها بیکاری طی سال جاری میلادی همچنان پایین بوده و درآمدها بالا خواهد بود.

نیویورک‌تایمز نوشته است، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به نتایج اقتصادی بستگی دارد. اگر او درست گفته باشد و رشد اقتصادی دوباره اوج بگیرد، او با یک سابقه قوی اقتصادی وارد سال 2020 شد اما اگر او اشتباه کرده باشد و رشد اقتصادی کاهش یابد جز خودش نمی‌تواند کسی را مقصر بداند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.