کد مطلب: ۳۹۹۳۶۹

عوامل محرک بازار در نیمه دوم سال چیست؟

رشد شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟ / رشد بسیاری از سهام واقعی نیست!

رشد شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟ / رشد بسیاری از سهام واقعی نیست!

نیمه اول سال بورس با استفاده از مولفه‌های متعدد و نیز ورود به سابقه جریان نقدینگی به بورس، توانست رشد خیره کننده‌ای را ثبت کند. اما پرسشی که در این مقطع مطرح می‌شود، این است که در شرایط فعلی که به پایان نیمه ابتدایی سال رسیده‌ایم، رشد بازار تا چه زمان ادامه خواهد یافت؟ محرک‌های نیمه دوم سال برای بازار سرمایه چیست و آیا قادر به ادامه روند پرقدرت خود خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نیمه اول سال بورس با استفاده از مولفه‌های متعدد و نیز ورود به سابقه جریان نقدینگی به بورس، توانست رشد خیره کننده‌ای را ثبت کند. اما پرسشی که در این مقطع مطرح می‌شود، این است که در شرایط فعلی که به پایان نیمه ابتدایی سال رسیده‌ایم، رشد بازار تا چه زمان ادامه خواهد یافت؟ محرک‌های نیمه دوم سال برای بازار سرمایه چیست و آیا قادر به ادامه روند پرقدرت خود خواهد بود؟

احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه و تحلیل‌گر مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در این خصوص عنوان کرد: «در حال حاضر اکثر سهم‌ها و صنایع رشد بالایی داشتند و برخی از آنها بیش از آن چیزی که باید، صعود کردند. اما به باور بنده مساله تجدید ارزیابی دارایی‌ها زمینه‌ساز رشد بازار شده است. اکثر سهم‌ها عقب ماندگی خود را نسبت به قیمت دلار جبران کردند. البته در بین آنها برخی از سهم‌های بزرگ که عرضه کننده زیادی هم دارند، نتوانستند تاکنون آن طور که باید و شاید ارزش دلاری خود را پیدا کنند.»

خاتونی گفت: «اما در مجموع بخش عمده‌ای از سهم‌های کوچک توانستند به دلیل مساله تجدید ارزیابی دارایی‌ها زمینه رشد خود را فراهم کرده و حتی وارد حباب قیمتی شدند. به طوری که تمامی اثر تجدید ارزیابی دارایی‌ها روی سهم‌های خود را نیز پیش‌خور کردند.»

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اگر مساله تجدید ارزیابی دارایی‌ها نبود، بازار توانایی رشد تا به اینجای کار را نداشت و حداکثر تا 250 هزار واحد بیشتر پیش نمی‌رفت، عنوان کرد:« اما مشاهده می‌کنیم که درحال حاضر کاهش قیمت جهانی و ثبات نرخ ارز را نیز داریم، اما شرکت‌ها کار خود را می‌کنند و به رشد خود ادامه می‌دهند.»

وی عنوان کرد: بنده اسم اثر تجدید ارزیابی را بر سهم شرکت‌ها، «انتقال تورم مسکن به تابلوی سهام» گذاشته‌ام. به همین دلیل می‌توان ارزیابی کرد که بسیاری از رشدهای صورت گرفته، واقعی نبوده و ناشی از تورم هستند.

تحلیل‌گر مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال در سهم‌های بزرگ، بحث افزایش سرمایه از سودهای انباشته مطرح است، خاطرنشان کرد:« برخی از شرکت‌ها همچون فولاد، شپنا و شیران در زمان مجمع اقدام به انباشته کردن سهم کرده و آن را تقسیم نکردند. این مساله جذابیتی را برای بازار سهام ایجاد خواهد کرد که می‌تواند بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، محرکی جدی برای نیمه دوم سال باشد.»

خاتونی گفت: «در این مقطع بعید می‌دانم که در تولید و فروش شرکت‌ها تغییری حاصل شود، چه بسا حرف و حدیث‌هایی مبنی بر وارد شدن به دوره رکود نیز مطرح می‌شود. اما به باور بنده برخی از شرکت‌ها که طرح‌های توسعه دارند، همچون معدنی‌ها و فولادی‌ها می‌توانند جذابیت داشته باشند و در نیمه دوم سال نیز روند رو به رشد خود را ادامه دهند.»

وی در ادامه افزود: «این شرکت‌ها در نیمه اول سال رشدهای ناهنجاری را هم پشت سر نگذاشتند که بگوییم دچار رشد فراتر از ارزش واقعی خود شدند.»

تحلیل‌گر مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در پایان خاطرنشان کرد: «بنابراین معتقد هستم که بازار با رشد آرامی همراه خواهد بود و به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در سهام شرکت‌های بازار پایه، جریان نقدینگی به سمت گروه‌های بنیادین بازار حرکت خواهد کرد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بیات

    مگر رشد قیمت کالا ها و…..طبیعی است ارزش پول کشور در طی ۳۵ سال اخیر بیش از۳۰۰۰ درصد کمتر شده است و بعضی از سهام طی ۲۵ سال رشد خوبی نکرده اند پس وظیفه بورس چیست