کد مطلب: ۲۹۷۵۶۳

رشد شاخص کل بورس برای سومین هفته متوالی

رشد شاخص کل بورس برای سومین هفته متوالی

بورس تهران در دو هفته گذشته، به ترتیب شاهد رشد 6400 و 562 واحدی شاخص کل بود و در هفته گذشته نیز توانست با 242 واحد معادل 0.17 درصد، برای سومین هفته پیاپی، روند صعودی را به ثبت رساند.

بورس تهران در دو هفته گذشته، به ترتیب شاهد رشد 6400 و 562 واحدی شاخص کل بود و در هفته گذشته نیز توانست با 242 واحد معادل 0.17 درصد، برای سومین هفته پیاپی، روند صعودی را به ثبت رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس تهران در هفته ای که گذشت، در اولین روز کاری، یعنی شنبه دهم شهریورماه 97، با عقب گرد نماگر کل تحت تاثیر نماد شرکت‌های مطرح روبرو شد. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش 1362 واحدی معادل 0.99 درصد به رقم 136 هزار و 109 واحد رسید. این در حالیست که در هفته قبل از آن شاهد افزایش 562 واحدی معادل 0.41 درصد نماگر کل بورس در پنج روز فعالیت بازار سرمایه بودیم. در این روز نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) و نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) و نماد رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، بیشترین تاثیر منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. هرچند باید یادآور شد که در روز شنبه، صنعت دارو مورد استقبال سهامداران قرار گرفت. سهام زیر‌مجموعه این گروه مدت مدیدی از نگاه سهامداران دور مانده بود. غالب نمادهای زیر‌مجموعه این گروه با صف خرید مواجه شدند. شاخص این صنعت روز شنبه دهم شهریورماه، با رشد ۷/ ۳ درصدی مواجه شد.

بر اساس این گزارش، در دومین روز هفته، شاخص کل بورس بیش از ۲۴۰۰ واحد دیگر را هم از دست داد. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه یازدهم شهریور ماه ۹۷، با کاهش 2433 واحدی معادل 1.79 درصد به رقم 133 هزار و 676 واحد رسید.

در این روز، نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد فملی متعلق به ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسيان، نماد فارس متعلق به صنايع پتروشيمي خليج فارس، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تامين، نماد پارس متعلق به پتروشيمي پارس، نماد وغدیر متعلق به سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌، نماد رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامي عام)، نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان، نماد کچاد متعلق به معدني‌وصنعتي‌چادرملو و نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس و همچنین نماد شپدیس متعلق به پتروشيمي پرديس، بیشترین تاثیر منفی را در ثبت روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.

همچنین باید یادآور شد که در بازار سرمایه یازدهم شهریور، معاملات بانکی‌ها با تداوم جریان نقدینگی با محوریت نماد بانک ملت دنبال شد. ارزش معاملات «وبملت» در پایان معاملات این روز به بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان رسید. زمزمه‌های مازاد تراز ارزی این بانک سبب اقبال این بانک و سرایت هیجان خرید در دیگر هم‌گروهی‌ها شده بود.

به این ترتیب، نماد «وبملت» بیشترین ارزش معاملات را در بین سهام مختلف بازار کسب کرد. معاملات این نماد در سقف مجاز قیمتی آغاز شد و طی این مدت فراز و فرودهای قابل‌توجهی را ثبت کرد و با تشدید عرضه‌ها در میانه معاملات دیروز دامنه تغییرات قیمتی این سهم نیز محدود شد، اما دوباره به سمت سقف مجاز روزانه حرکت کرد.

در سومین روز هفته، روند نزولی شاخص کل بورس متوقف شد و شاهد تقویت نماگر کل بورس بودیم. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه دوازدهم شهریور ماه ۹۷، با افزایش 1581 واحدی معادل 1.18 درصد به رقم 135 هزار و 257 واحد رسید.

این در حالیست که در دو روز قبل از آن، شاهد افت 3795 واحدی نماگر کل بورس در بازار سرمایه بودیم. در این روز، نماد معاملاتی فملی (فولاد مباركه اصفهان)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تامين) و نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس)، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز)، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو) و نماد خساپا (سايپا)، بیشترین تاثیر مثبت را در جهت دهی شاخص کل بورس داشتند.

روند صعودی شاخص کل بورس، در چهارمین روز هفته نیز ادامه داشت و نماگر کل بیش از ۲ درصد تقویت شد. بر این اساس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه سیزدهم شهریور ماه ۹۷، با افزایش 2726 واحدی معادل 2.02 درصد به رقم 137 هزار و 983 واحد رسید. در معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه، نماد معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد پارس (پتروشيمي پارس)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد شبریز (پالايش نفت تبريز)، نماد ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌) و نماد رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، بیشترین نقش را در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند.

و در نهایت در آخرین روز کاری بورس تهران در هفته گذشته، شاخص کل پس از دو روز افزایشی، عقب نشینی را ترجیح داد. به گونه ای که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه چهاردهم شهریور ماه ۹۷، با کاهش 269 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 137 هزار و 714 واحد رسید.

در پایان معاملات پنجمین روز هفته، نمادهای معاملاتی کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، فارس متعلق به صنايع پتروشيمي خليج فارس، فملی متعلق به ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، فخوز متعلق به فولاد خوزستان، فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان و تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، بیشترین تاثیر منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.

به نقل از گزارش دنیای اقتصاد: یکی از رفتارهای سنتی که عموما در روز پایانی هفته مشاهده می‌شود، پیشه کردن احتیاط از سوی معامله‌گران در معاملات سهام است. رفتاری که به سبب مصادف شدن تعطیلی پنج شنبه و جمعه بورس تهران با پایان هفته بازارهای جهانی بر بازار حاکم شده است.

در شرایط کنونی نیز افزایش نوسان در بازارهای جهانی، بر احتیاط معامله‌گران افزوده است. هر چند در حال حاضر وضعیت قیمت کالاها در بازارهای جهانی کمتر مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد.

به این ترتیب روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۳۶۳ میلیارد تومان برآورد شد. همچنین، بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تحت تاثیر بی‌انگیزگی ناشی از ابهامات در معاملات بورس کالا با جو ضعیفی همراه بود.

طی معاملات هفته گذشته اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولات نفتی موجب بهبود شرایط گروه پالایشی در بازار شد اما همچنان عرضه‌های بورس کالا در گروه فلزی و پتروشیمی با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از ارزش فروش شرکت‌ها را به خریداران در بورس کالا منتقل می‌کند. این امر موجب نگرانی معامله‌گران گروه‌های بزرگتر بازار شده است.

منبع: تابناک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.