خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۶۷۱۴

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

رشد صادرات در نیمه دوم امسال ادامه‌دار نیست

رشد صادرات در نیمه دوم امسال ادامه‌دار نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: آنچه که از تصاویر بخش کلان اقتصاد پیداست تا پایان سال وضعیت صادرات همانند نیم سال اول است؛ یعنی به دلیل دشواری‌ها در مسیر اقتصاد رشد صادرات ادامه‌دار نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات غیر نفتی در نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت؟ به تجارت‌نیوز گفت: چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد در پی در خواست صادرکنندگان در ارتباط با افزایش هزینه‌های صادرات به دلیل مشکلات تحریم و بحث تعهدات ارزی (بازگشت ارز صادراتی) گمرک ایران با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و طبق تبصره ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، برمبنای تصمیم کمیته مشترک گمرک و دستگاه‌های ذی‌ربط، میانگین پایه ارزش صادراتی را از سال گذشته تا امسال ۳۰ درصد تعدیل کرده است. همین موضوع باعث شده تا در پنج ماه نخست امسال شاهد کاهش ارزش کالاهای صادراتی باشیم.

سید رضی میری افزود: البته این موضوع مورد اشاره (تعدیل پایه ارزش صادراتی) تنها دلیل کاهش صادرات به لحاظ ارزشی نیست. بخش‌خصوصی بارها اعلام کرده است که شیوه ارزش‌گذاری گمرک باید اصلاح شود. آنچه که از تصاویر بخش کلان اقتصاد پیداست تا پایان سال وضعیت صادرات همانند نیم سال اول است؛ یعنی با توجه به دشواری‌ها در مسیر اقتصاد رشد صادرات در نیمه دوم سال ادامه‌دار نیست.

احتمال صفر شدن تعرفه واردات از روسیه

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است در شرایط تحریم بازارهای جدیدی پیش روی کالاهای غیرنفتی باز شود؟ اظهار کرد: در هیچ بازه زمانی هدف ما برای صادرات کالاهای غیر نفتی بازار منطقه‌ای نبوده بلکه هدف ما بازارهای جهانی است. از اینرو جنس مشکلات ما در عرصه تجارت خارجی هم جهانی است.

میری در ادامه گفت: مشکلات جهانی هم تنها شامل تشدید تحریم‌های غرب نمی‌شود. در بازارهای منطقه و اروپایی نیز ما با مشکل نقل و انتقال پول رو به رو هستیم. عدم صدور ویزا نیز از دیکر چالش‌هایی است که فعالیت صادرکنندگان را مختل و محدود کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است با پیوستن به اوراسیا تعرفه واردات کالاهای روسی در ایران صفر شود؟ گفت: امیدواریم که بتوانیم تعرفه واردات کالاهای روسی به کشور را صفر کنیم. اما از دیرباز تاکنون اعتمادی به سیاست‌های روسی‌ها نیست و نباید به آنها اعتماد می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.