کد مطلب: ۴۴۷۷۴۰

رشد قیمت سهام تا چه زمانی ادامه دارد؟

رشد قیمت سهام تا چه زمانی ادامه دارد؟

مدت‌هاست که با سیل جریان نقدینگی در بازار سهام شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها هستیم. در این شرایط برخی از تحلیلگران عنوان کردند با توجه به تداوم شرایط موجود و رشد غیرقابل تصور قیمت‌ها، شاید این سطح از نقدینگی دیگر توان رشدهای بیشتر در کلیت بازار را نداشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدت‌هاست که با سیل جریان نقدینگی در بازار سهام شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها هستیم. در این شرایط برخی از تحلیلگران عنوان کردند با توجه به تداوم شرایط موجود و رشد غیرقابل تصور قیمت‌ها، شاید این سطح از نقدینگی دیگر توان رشدهای بیشتر در کلیت بازار را نداشته باشد. در حال حاضر تنها در ۲۷ روز کاری که از سال جدید پشت سر گذاشته‌ایم، شاخص کل بورس تهران ضمن پشت سر گذاشتن چهار اَبَرکانال صعودی، با رشد ۸۶ درصدی نیز همراه شد. رشدی که شاید پیش از این بیشتر شبیه رویا بود و در مخیله هیچ بورس‌بازی نمی‌گنجید. اما این تنها شاخص کل نیست که به رشد ادامه می‌دهد بلکه قریب به اتفاق سهام و صنایع بازار نیز رشد یکدستی را تجربه می‌کنند.

دیروز نیز بیش از نیمی از نمادهای بورسی سقف قیمت روزانه را تجربه کردند و شاهد صف خرید طولانی در بیش از ۸۰ درصد از نمادهای بورسی فعال بودیم. این انتظار ۵۴۰۰ میلیارد تومانی برای ورود به گردونه معاملات بورس تهران در شرایطی رقم خورد که نزدیک به ۹۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در دادوستدهای روزانه جابه‌جا شده بود. پیش از این نیز در گزارش‌هایی تاکید شده بود که برای رشد بیشتر و دسته‌جمعی سهام لازم است ارزش معاملات تغییر کانال دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات روزانه به‌طور متوسط در یک ماه اخیر ۲۷/ ۰ درصد از ارزش کل بازار را شامل می‌شود. در حال حاضر ارزش کل بورس تهران از ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است که در یک حساب سرانگشتی اگر سهام شناور آن را متوسط ۲۰درصد بگیریم، یعنی ظرف سهام کمتر از ۷۳۰ هزار میلیارد تومان است. در نتیجه برای حفظ این سطح از ارزش بازار روزانه باید بیش از ۵/ ۸ هزار میلیارد تومان سهم بین فعالان بازار دست به دست شود.

به عبارت دیگر اگر مبنا را بر تداوم رشد شاخص کل و در نتیجه ارزش کل بازار بگذاریم، ارزش معاملات نیز باید بتواند این نسبت را حفظ کند. برای رشد بیشتر نیز طبیعتا به نقدینگی بیشتری نیاز است. البته تمامی این گفته‌ها مشروط بر این است که عرضه و تقاضای سهام نیز تغییر چندانی نکنند. یعنی اگر ریسکی بروز کند و سهامداران بیشتری در بازار فروشنده شوند، بازار سهام نیازمند تقاضای بیشتری برای حفظ سطوح فعلی قیمت‌هاست.

ثبت دو رکورد دیگر در بورس

سریال رکوردشکنی بورس روز یکشنبه ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران دیروز با جهش ۳/ ۴ درصدی، در ارتفاع بی‌‌سابقه ۹۵۶ هزار واحد قرار گرفت و فاصله خود از ابرکانال یک میلیونی را به ۵/ ۴‌درصد رساند.

نوزدهمین رشد متوالی شاخص سهام درحالی رقم خورد که معامله‌گران خرد در یک روز تاریخی دیگر، مالکیت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از سهام بورسی را به نام خود تغییر دادند. با وجود جابه‌جایی ۹ هزار میلیارد تومان سهم به صورت خرد، حدود ۴/ ۵ هزار میلیارد تومان پول هم در صف‌های خرید سهام بورسی بلوکه شد. همزمان واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی در قالب ETFها هم کلید خورد.

انتظار می‌رفت که تقاضا برای سهام واگذاری شده دولت بر عرضه سهام خرد فشار بیاورد اما هجوم بی‌سابقه مردم برای سهام چنین تصوری را باطل کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت سهام به نسبت بقیه رشدها اصلا” رشدی نکرده !!!!
    زمانیکه یک شبه دلار رشد 4000 درصدی دارد یا رشد 5% سهام روزانه اونم با کنتزل آیا رشد ؟؟ به نظر شما ؟؟؟
    اما معلوم نیست چه دستهای آلوده ای پشت قضایاست که تمایل ندارد نقدینگی کشور به سمت توسعه تولید بیاد و این روزها با شلوغ کردن که بورس منفجر شد مانع از رشد صنعت شده اند !!! اما همین افراد از رشد چند هزار درصدی ارز و طلا و… همگی لال میشوند ؟؟؟؟ حالا خودتان قضاوت کنید !!!!

  • ناشناس

    به نظر من شاخص اصلا واقعی نیست اکثر سهام ها امروز منفی 5رو خوردن ولی شاخص کلی بالا رفته اکثر سهام ها متوقف هیچ معامله ای صورت نگرفته خدا عاقبت ما سهام دارها رو به خیر بگذرونه هر جا دلال ریخت رشد کاذب بعد هم رکود

    • سعید

      من که به جز یکی پایانی تمام سهم هام مثبت بود