خبر مهم:

کد مطلب: ۲۶۸۴۰۸

یک فعال بازار سرمایه مطرح کرد:

رشد ۵ برابری نقدینگی در بازار بورس طی ۲ هفته

رشد ۵ برابری نقدینگی در بازار بورس طی ۲ هفته

سرپرست بورس اوراق بهادار قزوین با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته نقدینگی معامله‌شده در بازار سرمایه به ۵ برابر افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: این مبلغ رقمی نیست که مربوط به سرمایه‌گذاران عادی بازار باشد قطعا با ورود نقدینگی جدید این رقم مورد معامله قرارگرفته است.

سرپرست بورس اوراق بهادار قزوین اظهار کرد: بورس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای موجود باید بالاترین شفافیت را در بازار سرمایه داشته باشد و اخبار و اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای از شرکت‌هایی که در بورس فعال هستند به سهامداران و سرمایه‌گذاران منتقل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عباس مراقی ادامه داد: نقدشوندگی در بورس یکی از بهترین نقدشوندگی‌ها در بازارهای مالی کشور است. ما در بدو امر به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند؛ سرمایه‌گذاری مستقیم یعنی خرید مستقیم سهام، که ممکن است شتابزده بوده و تبعات زیادی داشته باشد؛ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، نیز خرید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

سرپرست بورس اوراق بهادار قزوین عنوان کرد: توصیه می‌شود افرادی که اطلاعات و فرصت کمتری برای پیگیری دارند از رفتارهای شتابزده اجتناب و به‌صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه‌گذاری کنند و اجازه دهند کار توسط متخصصین و تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار به نحو صحیح پیش برود.

مراقی اعلام کرد: تا ۲۱ خردادماه روند نوسان نسبی در بازار بورس وجود داشت و از ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ به بعد شاهد رشد عجیبی بودیم به گونه‌ای که شاخص بورس روزانه ۲ تا ۳ هزار واحد رشد کرده که در حال حاضر به ۱۱۵ هزار واحد رسیده است و در مقایسه با دو هفته کاری گذشته، ۱۰ هزار واحد رشد را شاهد بودیم.

وی یادآور شد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ پایین‌ترین رقم شاخص بورس مربوط به ۱۶ اردیبهشت‌ماه و با رقم ۹۲ هزار و ۸۵۰ واحد بوده است که این رقم در کمتر از یک ماه به ۹۵ هزار واحد رسید ولی شاخص از ۲۱ خرداد تا ۳ تیرماه به ۱۱۵ هزار واحد افزایش پیدا کرد که دور از انتظار بود.

مراقی تشریح کرد: بورس آیینه تمام نمای اقتصاد کشور است، ولی این آینه سریع واکنش نمی‌دهد؛ بنابراین اینکه بگوییم رشد فعلی نشات گرفته از رشد بازار سرمایه و اقتصاد کشور ما است جای بسی تأمل دارد؛ چرا که بازار سرمایه با تاخیر، تاثیر نوسانات اقتصادی را در خود نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این روند حاوی یکسری رفتارهای هیجانی سهامداران نیز است، عنوان کرد: رشد شاخص بورس متأثر از گزارش‌های سه‌ماهه منتشرشده توسط شرکت‌های بورس و تاثیر افزایش قیمت دلار است، لذا از آنجایی که برخی از شرکت‌های بورس صادرات دارند و مبادلات آن‌ها با دلار انجام می‌شود؛ این امر روی قیمت تمام‌شده هر سهم تاثیر گذاشته و در این بازه زمانی خود را نشان داده است.

سرپرست بورس اوراق بهادار قزوین توضیح داد: نوسانات سیاسی و اقتصادی کشور در بورس تأثیر گذاشته است و با احتمال قریب به‌یقین این روند ادامه خواهد داشت و تا این التهاب در بازار وجود دارد باید شاهد چنین نوساناتی در بازار باشیم؛ اگر سهامداران با رفتار معقول از انتخاب سهام مناسب پیروی نکنند حتی ممکن است افت‌های ناگهانی هم در بازار سرمایه دیده شود که یکی از توصیه‌های ما، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

وی گفت: اوراق مشارکت و غیره ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه هستند که تاثیر غیرتورمی در بازار از مزایای آن به شمار می‌رود به‌طوری‌که وقتی اوراقی مجوز انتشار می‌گیرد فقط در راستای مجوز سرمایه‌گذاری است و از ورود نقدینگی به بازار جلوگیری می‌کند به‌طوری‌که تأثیر تورمی نخواهد داشت و کمک خواهد کرد تا بازار سرمایه را به سوی بازار تامین مالی هدایت کنیم.

مراقی بابیان اینکه در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو کنترلی را نمی‌بینیم، اضافه کرد: بازار سرمایه کنترل‌شده است و نقدینگی فقط به پروژه موردنظر تزریق می‌شود که با این امر نقدینگی آزاد در بازار وجود نخواهد داشت و موجب تورم نیز نخواهد شد.

وی اظهار کرد: رشد قیمت طلا و دلار تابع نوسانات قیمتی کشور و جهان است و می‌توان گفت که انتظارات، تابع توقع مردم بازار است؛ اگر در بازار انتظار افزایش قیمت طلا را داشته باشیم روند افزایشی ادامه خواهد داشت چون مردم و سرمایه‌گذاران بازیگر این بازار هستند.

سرپرست بورس اوراق بهادار قزوین گفت: کنترل بازار از وظایف مسئولین است که باید بدون فوت وقت وارد بازار شده و با اهرم‌های کنترلی خود و روش‌هایی که می‌شناسند آن را کنترل کنند.

هر سخن سیاسی ممکن است زلزله اقتصادی به راه بیندازد

وی مطرح کرد: برخی از التهابات اثر گذار در بازار مربوط به جریانات سیاسی کشور است؛ مسئولان سیاسی کشور باید در اقداماتی که انجام می‌دهند نهایت تدبیر را به کار گیرند و از گفتن هر حرفی پرهیز کنند و تبعات برنامه هایشان را قبل از اجرا در نظر گرفته و متناسب با شرایط کشور تصمیمات اقتصادی را بگیرند، چراکه هر سخن سیاسی ممکن است بخشی از اقتصاد را بلرزاند و زلزله اقتصادی به راه بیندازد بنابراین مدیریت این بخش به تدبیر مسئولان سیاسی کشور بازمی‌گردد.

مراقی تحلیل کرد: در این بازار از مردم انتظار می‌رود با پرهیز از رفتارهای هیجانی مثل خرید و فروش سهام و اوراق بهادار یا بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو خودداری کنند و اگر سهامی در بورس خریداری می‌کنند با آگاهی و بررسی پتانسیل شرکت‌های موجود باشد و یا در شرکتی که ارزش سهم آن پتانسیل رشد را دارد به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنند و اگر در این زمینه اطلاعات کمتری دارند می‌توانند از مشاوره شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس و شرکت‌های تأمین سرمایه بهره بگیرند و با اطلاعات نسبت به خریدوفروش اقدام کنند.

وی اعلام کرد: نقدینگی در بازار سرمایه معامله می‌شود به طوری که چهارم تیرماه، ۹۵۷ میلیارد تومان معامله شد و این مبلغ، رقمی نیست که مربوط به سرمایه‌گذاران عادی بازار باشد؛ قطعا با ورود نقدینگی جدید این رقم مورد معامله قرارگرفته است.

سرپرست بورس اوراق بهادار قزوین یادآور شد: تا دو هفته گذشته رقم معاملات روزانه ۲۰۰ میلیارد تومان بود ولی طی ۲ هفته اخیر تا به امروز روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان معامله در بورس صورت گرفته که مبلغی بسیار کلان است.

وی در پاسخ به این پرسش که نقدینگی پنج برابری از کجا وارد بورس شده است، توضیح داد: وزارت اقتصاد باید در خصوص مبادی ورودی توضیح دهد، رشد پنج برابری نقدینگی در بازار بورس تاثیرات مثبت و منفی خواهد داشت به عنوان مثال سهام شرکت‌های خودرویی منفی است.

مراقی در پایان گفت: تورم موجود در بازار به‌مرور وارد بازار سرمایه شده و اکنون خود را نشان داده است که امیدواریم جلوی آن گرفته شود چراکه این رشدها، امیدوارکننده نبوده چون ناشی از رشد اقتصادی نیست بلکه ناشی از برخی انتظارات سرمایه‌گذاران است که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد تلاش دارند از حوزه‌های مختلف بیشترین بازدهی را کسب کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.