خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۱۴۹۳

بورس تهران پربازده‌ترین بورس جهان / چطور شاخص یک ساله ۳ برابر شد؟

بورس تهران پربازده‌ترین بورس جهان / چطور شاخص یک ساله 3 برابر شد؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد، بورس تهران با رشد بیش از 195 درصد، عنوان پربازده‌ترین بورس را طی یک سال گذشته به خود اختصاص داده است.

علی‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران، این کشور موفق شده عنوان پربازده‌ترین بورس طی یک سال گذشته را به خود اختصاص دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موسسه تحقیقاتی و آماری استتیستا ، در گزارشی عنوان کرده است که شاخص بورس تهران، شاهد بیشترین رشد در سال 2019، در مقایسه با سایر شاخص‌های بورس در جهان بوده است.

درحالی‌که در ماه فوریه سال 2019 (بهمن-اسفند) شاخص بورس تهران در سطح 159 هزار و 855 واحد قرار داشته، در معاملات روز سه‌شنبه (19 فوریه 2020) به سطح 472 هزار و 120 واحد رسیده است.

این در حالی است که طی یک دهه گذشته تحریم‌های ایالات متحده آمریکا اقتصاد ایران را هدف قرار داده است.

در ماه می 2018 و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، دونالد ترامپ اعلام کرد که قصد دارد با به صفر رساندن صادرات نفت ایران اقتصاد این کشور را فلج کند.

با افت قابل توجه صادرات نفت ایران، به‌نظر می‌رسد کسب‌وکارها بر روی صنایع دیگر از جمله پتروشیمی، معدن، کشاورزی و غیره متمرکز شده‌ و تا حدودی بازار را متنوع کرده‌اند.

رشد 195 درصدی شاخص بورس تهران در حالی رخ می‌دهد که تمامی شاخص‌ها حکایت از تضعیف وضعیت اقتصادی این کشور دارند.

برخی بر این باورند که رشد پرشتاب شاخص بورس، الزاما نشان‌دهنده سلامت اقتصاد ایران نیست. این روند صعودی بیش از آنکه ناشی از سودآوری شرکت‌ها و بهبود تولید و فروش آنها باشد، از افزایش انتظارات تورمی و رشد اسمی قیمت‌ها در این بازار نشات گرفته است.

بورس تهران

رشد 195 درصدی شاخص بورس در یک سال گذشته

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.