خبر مهم:

کد مطلب: ۱۱۷۸۰۹

رشد ۲۰ درصدی تولید کشاورزی طی ۳ سال

رشد 20 درصدی تولید کشاورزی طی 3 سال

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از ۹۳ میلیون تن در ۳ سال گذشته به ۱۱۰ میلیون تن در سال ۹۴ رسیده که رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. عباس کشاورزدر جشن شکرگزاری برداشت محصول اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی از 93 میلیون تن در 3 سال منتهی به سال 92

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از ۹۳ میلیون تن در ۳ سال گذشته به ۱۱۰ میلیون تن در سال ۹۴ رسیده که رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.
عباس کشاورزدر جشن شکرگزاری برداشت محصول اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی از 93 میلیون تن در 3 سال منتهی به سال 92 به 110 میلیون تن در سال 94 رسیده است که رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه رشد در بخش کشاورزی پایدار بوده، تصریح کرد: طی 3 سال گذشته به ترتیب 4.7 درصد، 3.8 درصد و 5.4 درصد در بخش کشاورزی رشد داشته‌ایم و وابستگی به واردات محصولات کاهش یافته و تراز تجاری این بخش 5 میلیارد دلار بهبود یافته است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی خطاب به رئیس جمهور گفت: همان طور که از ابتدا تعهد کرده‌ایم، خوداتکایی در امنیت غذایی را به 80 درصد برسانیم، به لطف و عنایت پروردگار و همچنین اقدامات انجام شده توانسته‌ایم، به این مهم برسیم.

کشاورز ادامه داد: در سال 92 ، 55 درصد در بخش کشاورزی خودکفا بوده‌ایم که این رقم در سال 93 به 67 درصد، در سال 94 به 72 درصدو و در سال جاری تنها با احتساب افزایش تولید گندم و شکر به 79 درصد رسیده است که نشان دهنده رسیدن به تعهدات گذشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت که بهبود بهره‌وری هدف اصلی ما است و توسعه در بخش کشاورزی امکان پذیر نیست، مگر با زحمات خانواده‌های کشاورز و به روز کردن تکنولوژی‌های مصرفی که طی 3 سال گذشته 30 درصد در این زمینه رشد داشته‌ایم.

وی تأکید کرد که باید میزان بهره‌وری در برنامه ششم این گونه دیده شده که 1.7 کیلو گرم به ازای هر متر مکعب آب برسد، اگرچه محصولات کشاورزی مانند برنج و گندم شامل افزایش بهره‌وری در این سالها بوده است.

به گفته این مسئول در بخش وزارت جهاد کشاورزی، میزان بهره‌وری محصول برنج در هر هکتار از 4.4 تن به 5.4 رسیده و گندم آبی نیز از 2.8 تن در هر هکتار به 4 تن رسیده است.

وی تعریف طرح‌های اقتصاد مقاومتی را یکی از عوامل افزایش بهره‌وری عنوان کرد و گفت: 9 محصول با طرح‌های پشتیبان هدف‌گذاری شده و تمام ابعاد پایداری را مدنظر قرار داده‌ایم و همه اینها در حالی است که سطح زیر کشت را افزایش نداده‌ایم. به عنوان مثال گندم که 48 تا 50 درصد سهم بخش کشاورزی در بخش آبی و زراعت را دارد، اگر کسی به آن بپردازد، انگار که اسکلت کشاورزی را ساخته و هرکس به کلزا توجه کند، پایداری را در کشاورزی مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به رسیدن به مرز خودکفایی گندم در سال 95 گفت: پیش‌بینی ما این بود که در سال 95 به 91.5 درصد خودکفایی در گندم برسیم، اما با تلاش کشاورزان، عنایت خداوند و افزایش بارندگی رکورد خرید تضمینی گندم شکسته شد و همه اینها در حالیست که سطح زیر کشت آبی 580 هزار هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم 370 هزار هکتار و جمعاً 950 هزار هکتار کاهش یافته است.

به گزارش فارس،وی در پایان بر این نکته تاکید کرد که باید دسترسی کشاورزان به تکنولوژی آسان‌تر شده و به مباحث ضایعات در بخش کشاورزی بیشتر توجه شود، مضاف بر آنکه کشاورزی از کمبود سرمایه رنج تاریخی می‌برد و امیدواریم این مسئله هم حل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.