کد مطلب: ۴۰۷۷۲۴

رشد ۲۵۲۰ واحدی شاخص بورس در روز دوشنبه

رشد 2520 واحدی شاخص بورس در روز دوشنبه

روز دوشنبه به‌رغم قرار گرفتن بین دو روز تعطیل شاهد افزایش حضور دوباره متقاضیان سهام در بورس تهران بودیم و دماسنج اصلی بازار سهام با رشد ۲۵۲۰ واحدی افت روز شنبه را جبران کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی روز دوشنبه به‌رغم قرار گرفتن بین دو روز تعطیل شاهد افزایش حضور دوباره متقاضیان سهام در بورس تهران بودیم. به‌طوری که دماسنج اصلی بازار سهام با رشد ۲۵۲۰ واحدی افت روز شنبه را جبران کرد.

در شرایطی که شاخص کل بورس تهران بیش از ۸/ ۰ درصد رشد کرد، نماگر هموزن که از تمام نمادها تاثیر یکسانی می‌پذیرد، با رشد بیش از ۲/ ۲ درصدی بار دیگر خبر از جنب‌وجوش سهامداران در صنایع چابک‌تر(از لحاظ حرکت قیمتی) بورسی می‌داد.

به نظر می‌رسد ترکیب گزارش‌های نیمه نخست سال و مهر ماه شرکت‌ها به مذاق سهامداران خوش آمده و دوباره شاهد تحریک تقاضا برای خرید سهام هستیم.

به‌‌رغم انجام دادوستدهای روز دوشنبه بین دو روز تعطیل، ارزش معاملات خرد در این روز به بیش از هزار میلیارد تومان رسید که رقمی بالاتر از ارزش معاملات خرد در روز شنبه و همچنین آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته است.

به نظر می‌رسد جریان نقدینگی بر اثر انتشار گزارش‌های مناسب شش ماهه و ماهانه بسیاری از شرکت‌ها افزایش یافته است. همان طور که پیش از آن تاکید شده بود، در شرایطی که دیگر بازارهای موازی در رکودی عمیق به سر می‌برند، بورس‌بازان با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند، اما در صورتی که گزارش عملکرد شرکت‌ها مناسب باشد، به دلیل نبود بازار جایگزین مناسب برای بورس تهران، بار دیگر می‌توانیم شاهد اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به این بازار باشیم.

طی معاملات دوشنبه از ۳۹ صنعت فعال بورس تهران تنها سه گروه فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و زغال‌سنگ با افت شاخص صنعت مواجه شدند. در همین حال بسیاری از گروه‌های کوچک و متوسط بازار که از میانه مهر ماه افت‌های سنگینی را تجربه کردند طی آخرین جلسه معاملاتی بورس تهران رشدهای چشمگیری را ثبت کردند. به نظر می‌رسد افت‌های چند ده درصدی قیمت برخی از سهم‌های کوچک بازار موجب اقبال مجدد بورس‌‌بازان به این دسته از سهم‌ها شده است.

از ۱۳ مهر که هر دو شاخص مهم‌تر بازار (کل و هموزن) به سقف تاریخی رسیدند تا روز شنبه دماسنج اصلی بورس تهران ۷ درصد و نماگر هموزن نیز ۱۸ درصد افت کردند. در این روند بسیاری از گروه‌های بورسی افت‌های چند ده درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند.

در این بین تنها گروه‌های فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و همچنین صنعت تک نماد خرده‌فروشی توانستند طی این ۱۵ جلسه معاملاتی رشد شاخص صنعت را تجربه کنند. در چنین شرایطی بود که روز دوشنبه ورق کاملا برگشت و متوسط قیمت‌ها در هر دو گروه پالایشی‌ و پتروشیمی حدود ۲/ ۰ درصد افت کرد.

به نظر می‌رسد افت قیمتی متانول و برخی دیگر از محصولات پتروپالایشی در بازارهای جهانی طی هفته گذشته علتی شد تا معامله‌گران کمتر به خرید این دسته از سهم‌ها اشتیاق نشان دهند. در همین راستا دیگر دلیلی که برای توجه بورس‌بازان به سهام شرکت‌های کوچک‌تر بازار ذکر می‌شود، تمایل بیشتر معامله‌گران به دلایل غیربنیادی مانند افزایش سرمایه است.

لاستیک‌سازان از گروه‌هایی بودند که از ۱۳ مهر تا چهارمین روز آبان با افت ۲۴ درصدی متوسط قیمت‌ها مواجه شدند. اصلاح عمیق قیمت سهام لاستیکی به همراه گزارش‌های مناسب برخی از این دسته از شرکت‌ها دلیلی شد تا روز دوشنبه این گروه مورد اقبال سهامداران قرار بگیرد و رشد بیش از ۳ درصدی شاخص را تجربه کند.

در همین حال می‌توان خاطر نشان کرد که تمام نمادهای لاستیکی طی آخرین جلسه معاملاتی بازار سهام تجربه‌گر صف خرید بودند و برخی از آنها مانند «پدرخش» تحت تاثیر جو عمومی ایجاد شده از صف فروش تا صف خرید نوسان کردند.

«پتایر» نیز یکی از نمادهایی بود که بعد از اتمام ساعت کاری بازار از عملکرد مهر خود رونمایی کرد. طبق این گزارش فروش ایران‌تایر از ابتدای سال تا آخر مهر ماه به بیش از ۳۰۲ میلیارد تومان رسیده است. همچنین این شرکت در مهر توانسته درآمد عملیاتی خود را در سطوح متوسط ماهانه تابستان نگه دارد و فروش بیش از ۵۱ میلیارد تومانی را ثبت کند.

شاخص صنعت قند و شکر در ۱۵ جلسه معاملاتی قبل از روز دوشنبه با افت ۲۱ درصدی مواجه شده بود. به عبارت دیگر در هر روز کاری به‌طور متوسط حدود ۵/ ۱ درصد از ارزش بازار این صنعت کم می‌شد.

اما این روند نزولی در آخرین جلسه معاملاتی بورس تهران معکوس شد و شاخص صنعت قند و شکر بیش از ۵/ ۴ درصد از افت خود را جبران کرد. هر ۱۰ نماد بورسی قندی‌ها در پایان ساعت معاملات بازار با مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه همراه بودند. به نظر می‌رسد گزارش‌های فعالیت شرکت‌های قندی در اولین ماه از سال مالی جدیدشان (سال مالی بسیاری از شرکت‌های قندی از ابتدای مهر تا پایان شهر است) به مذاق سهامداران خوش آمده است.

شاخص صنعت گروه ساخت خودرو و قطعات بین ۱۳ مهر تا ۴ آبان حدود ۱۸ درصد افت داشت. اما طی روز دوشنبه روند نماگر این صنعت معکوس شد و به رشد بیش از ۶/ ۳ درصدی دست یافت. بیشتر این رشد به واسطه صف‌های خرید سهام خودرویی (و نه قطعه‌سازان) بود.

به‌طوری که متوسط رشد ارزش بازار خودروسازها طی این روز بیش از ۵/ ۴ درصد بود. به‌‌رغم گزارش‌های ضعیف خودرویی‌ها طی ۶ ماهه نخست سال و همچنین در مهر ماه این حجم از اقبال به سهام خودرویی در نوع خود جالب توجه است.

به نظر می‌رسد توجه بورس‌بازان به سهام خودرویی از جایی باشد که با عمیق‌تر شدن زیان خالص این شرکت‌ها، برای خروج از مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت مجبورند سریع‌تر از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به افزایش سرمایه بپردازند. در همین راستا «خودرو» طی روز دوشنبه با رشد بیش از ۷/ ۳ درصدی قیمت پایانی (متوسط قیمت در طول روز) همراه شد تا با حمایت ۱۰۸ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران در جایگاه سومین نماد اثرگذار بر شاخص کل بازار سهام قرار بگیرد.

بر خلاف دو گروه شیمیایی و پالایشی، گروه‌های کامودیتی‌محور فلزی بورس تهران طی دومین جلسه معاملاتی هفته جاری بر مدار مثبت معاملات بودند. به‌طوری که شاخص صنعت کانه فلزی ۵/ ۰ درصد و نماگر گروه فلزات اساسی نیز حدود ۶/ ۰درصد رشد کرد. البته رشد قیمتی این دسته از سهم‌ها چنان خفیف بود که هیچ‌کدام از اعضای این دو گروه بازار در سطوح بالای فهرست اثرگذارترین نمادها بر شاخص کل قرار نگرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.