کد مطلب: ۴۰۰۹۰۷

رشد ۷.۱ درصدی نفت در هفته‌ای که گذشت / مهمترین علت ارزانی نفت چه بود؟

رشد 7.1 درصدی نفت در هفته‌ای که گذشت / مهمترین علت ارزانی نفت چه بود؟

بازار نفت در هفته‌ای که گذشت با رشد 7.1 درصدی مواجه شد که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به حمله پهبادی حوثی‌ها به تاسیسات نفتی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، یعنی عربستان اشاره کرد.

در اولین روز از معاملات هفتگی پس از آنکه حمله پهبادی حوثی‌های یمن به مجموعه پالایشگاهی و میدان نفتی در عربستان در بیش از نیمی از جریان نفتی این کشور اختلال ایجاد کرد، قیمت نفت با رشد 20 درصدی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ساعات ابتدایی معاملات قیمت نفت به 71.95 دلار -بالاترین سطح پنج ماه گذشته- رسید.

در ساعات پایانی اما هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 68.80 دلار معامله شد.

در معاملات روز سه‌شنبه قیمت نفت یک درصد کاهش یافت. به گفته تحلیلگران اگرچه ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و واکنش‌های عربستان و آمریکا ممکن است به افزایش قیمت نفت منجر شود، اما نباید فراموش کرد که کاهش میزان تقاضای جهانی برای نفت عاملی است که از رشد آن جلوگیری خواهد کرد.

عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است و با داشتن ظرفیت مازاد تولید نسبتا زیاد، طی چندین دهه گذشته همواره آخرین راه‌حل موجود در زمان کاهش عرضه بوده است.

روز چهارشنبه، وزیر انرژی عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد که تولید نفت این کشور تا پایان ماه جاری میلادی به سطح عادی باز می‌گردد. انتشار این خبر افت 0.6 درصدی قیمت نفت را به دنبال داشت.

او همچنین گفت که میانگین تولید نفت در ماه سپتامبر و اکتبر ۹٫۸۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود و بزرگ‌ترین صادرکننده جهان در این ماه تعهدات کامل برای عرضه نفت به مشتریان خود را تضمین می‌کند.

در معاملات روز پنج‌شنبه، هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 64.42 دلار معامله شد.

در عین حال نشست دو روزه مقامات فدرال‌رزرو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد. همان طور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی در این نشست با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره موافقت کرد تا دومین کاهش در سال جاری نیز به ثبت برسد. با این تصمیم بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره در این کشور به ۱.۷۵ درصد رسید.

تصمیم فدرال‌رزرو از یک‌سو و اختلال عرضه نفت عربستان سعودی از سوی دیگر موجب شد طلای سیاه در آخرین روز از معاملات هفتگی 17 سنت افزایش یابد.

در هفته‌ای که گذشت بازار نفت با رشد 7.1 درصدی مواجه شد که مهم‌ترین دلیل آن ایجاد اختلال در عرضه نفت بزرگ‌ترین صادرکننده جهان یعنی عربستان بوده است.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.