کد مطلب: ۷۵۴۳۸۸

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با واردات شمش طلا

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با واردات شمش طلا

یکی از مهمترین چالش‌های صادرات ایران، تحریم نقل و انتقالات بانکی است که بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را با موانع جدی روبرو کرده است؛ حالا اما معاون وزیر صمت می‌گوید دولت به راهکار تازه‌ای دست یافته و رفع مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات، با گزینه‌هایی همچون واردات شمش طلا در دستور کار دولت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در نشست «رفع موانع و بررسی راه‌های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» گفت: در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای تسهیل و تسریع در صادرات غیرنفتی انجام شده است.

وی افزود: یکی از این راه‌ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلاست که با صادرات خشکبار شروع شده و اکنون نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می‌کند.

عملیاتی شدن تالار دوم نیما

پیمان‌پاک ادامه‌ داد: برای رفع این مشکل، موضوع «تالار دوم نیما» با نرخ توافقی نزدیک بازار متشکل به عنوان یک راهکار دیگر مطرح شده است که سال گذشته نیز مطرح بود و بخشی از آن عملیاتی شد، اما به‌ دلیل برخی مخالفت‌ها در مدیریت قبلی بانک متوقف ماند. اما رئیس کل جدید بانک مرکزی با این فرآیند موافق است که با نرخی نزدیک نرخ بازار متشکل ارزی خواهد بود.

وی گفت: فهرست مربوطه به وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی ارسال شده و امیدواریم تا هفته آینده این بازار آغاز به کار کند.

تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی

معاون وزیر صمت به کریدور سبز گمرکی نیز به عنوان یک فرصت برای صادرکنندگان ایرانی اشاره و خاطرنشان‌کرد: گمرک ایران و گمرک روسیه تمایل دارد که دایره سبز گمرکی را گسترش دهند.

وی ادامه ‌داد: اکنون صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار برای اعتبار خریدار با سود چهار تا ۶ درصد تخصیص داده است که حاضریم بخشی از آن را برای صادرات قطعات خودرو قرار دهیم.

پیمان‌پاک اظهار داشت: همچنین یک میلیارد دلار اعتبار خریدار با نرخ سود سالیانه چهار درصد در «ازبر بانک» روسیه در حال نهایی سازی است.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.