کد مطلب: ۲۹۷۷۳۹

رقابت فناوری جدید IBM با سوئیفت در کاهش واسطه‌گری مالی

رقابت فناوری جدید IBM با سوئیفت در کاهش واسطه‌گری مالی

بررسی ها نشان می دهد با ظهور سیستم‌های پرداختی جدید که مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند، واسطه‌های مالی از فرآیند انجام پرداخت‌ها حذف می‌شوند؛ که این باعث کاهش هزینه‌ها و تسهیل مبادلات خواهد شد. این تحولات جدید به حذف سوئیفت از چرخه پرداخت‌های بین‌المللی می انجامد؛ تحولاتی که شرکت IBM نیز در تسریع آن اثرگذار خواهد بود.

شرکت بزرگ فناوری آی بی ام به دنبال ایجاد یک سیستم ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است. شرکت آی بی ام این اقدامش را در سال 2018 با معرفی یک سیستم مبتنی بر بلاک چین انجام داد تا جایگزینی برای سیستم پرداخت قدیمی سوئیفت ارائه دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این پیشنهاد جدید، سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چینِ آی بی ام نام دارد که بر اساس پروتکل استلار ریپل عمل می‌کند. آی بی ام اعلام کرده است که سیستم پرداختی جدیدش می‌تواند به صورت هم‌زمان معاملات را در لحظه تسویه و پرداخت کند و همچنین این بستر پرداختی بین‌المللی می‌تواند با سیستم‌های پرداختی فعلی موسسات بانکی ارتباط برقرار کرده و ادغام شود.

طبق اعلام آی بی ام این سیستم پرداختی جدید در کنار ایجاد شفافیت، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و مقرون به صرفه است و فرصت‌های مالی را فراهم می‌کند.

آی بی ام در وبسایت خود گفته است که جهان به مدت ۵۰ سال از یک شبکه بدون تغییر برای انجام معاملات مالی خود استفاده کرده است. اگرچه جهانی شدن سبب تغییر جهان شده است، اما هزینه‌های پرداخت و سایر موانع مالی باقی مانده است و در حال حاضر راهی جدید برای انتقال پول وجود دارد.

افزایش سرعت معاملات مالی با استفاده از بستر پرداختی بلاک‌چین

با استفاده از فناوری بلاک چین و پروتکل استلار ریپل، سیستم پرداخت بلاک‌چینی باعث می‌شود که موسسات مالی در عرض چند ثانیه بتوانند پرداخت‌های فرامرزی خود را واریز و تسویه کنند.

طبق اعلام آی بی ام در این شیوه جدید انجام پرداخت‌ها، دو موسسه مالی که با یکدیگر معامله می‌کنند، توافق می‌کنند که از یک ارز باثبات متصل به یک دارایی، ارز دیجیتال بانک مرکزی یا سایر دارایی‌های دیجیتالی به عنوان یک دارایی رابط بین دو ارز استفاده کنند. این دارایی‌های دیجیتالی، تجارت و دستورالعمل‌های مهم پرداخت و تسویه را فراهم می‌کند.

امکان ارتباط مستقیم دو ارز ملی با استفاده از دارایی‌های دیجیتال بلاک‌چینی

این غول فناوری در ادامه توضیح می‌دهد که موسسات مالی از سیستم‌های مالی موجود خود استفاده می‌کنند و به طور یکپارچه به سیستم‌های پرداخت وصل می‌شوند تا اولین ارز را به دارایی دیجیتال تبدیل کنند. سپس به طور هم‌زمان دارایی دیجیتال را به دومین ارز تبدیل می‌کنند و معامله تکمیل می‌شود و تمام جزئیات معامله در یک بلوک زنجیره‌ای تغییرناپذیر ثبت می‌شود.

بنابر اعلام آی بی ام، فناوری پرداختی جدید ارائه شده این ظرفیت را دارد که انقلابی در صنعت پرداخت با پردازش سریع واریز و تسویه هم‌زمان ایجاد کند که کمک می‌کند پردازش مرتبط با معاملات چند واسطه‌ای از بین برود و هزینه‌ها کاهش یابد. انتظار می‌رود تا سال 2020 با میانگین رشد سالانه 7 درصد، صنعت پرداخت به 2000 میلیارد دلار رشد کند.

دست به کار شدن سوئیفت جهت تطبیق خود با فناوری‌های جدید

آی بی ام ادعا می‌کند که بیش از 400 راه‌حل بلاک چینی ایجاد کرده و توسعه داده است که در حال تغییر نحوه انجام تجارت است. همچنین این سیستم بیش از 60 درصد از سیستم‌های معاملات جهانی را اجرا می‌کند.

سوئیفت نسبت به این تغییرات جهانی در عرصه پرداخت‌های بین‌المللی بی‌تفاوت نبوده است و اخیرا اعلام کرده است که سیستم پرداخت جدید خود که نوآوری در پرداخت‌های جهانی نام دارد را راه‌اندازی کرده است که توسط 174 بانک تطبیق داده شده است. با این حال سیستم پرداختی جدید سوئیفت جهت انجام معاملات همچنان به بانک‌های واسطه‌ای متعدد وابسته است.

منبع: مقاوومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.