کد مطلب: ۱۶۵۷۹۶

رقبای پسته ایرانی در میزان برداشت این محصول

رقبای پسته ایرانی در میزان برداشت این محصول

با آن‌که ایران از نظر سطح زیرکشت پسته در دنیا مقام اول را دارد اما متوسط میزان برداشت محصول در واحد سطح در آمریکا ۲.۶ تن است درحالی‌که این رقم در ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با آن‌که از نظر سطح زیرکشت پسته در دنیا مقام اول را داریم اما متوسط میزان برداشت محصول در واحد سطح در آمریکا ۲.۶ تن است درحالی‌که این رقم در ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شکرالله حاجی‌وند ظهر امروز در بازدید از مزرعه نمونه پسته کشور به این نکته اشاره کرد که پسته به دلیل نیاز کم به آب‌ در اولویت کشت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و ما همیشه در برنامه‌های کشت جایگزین پسته را انتخاب کرده‌ایم.

وی با تاکید بر کمبود آب و قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی در کشور ما 240 میلی‌متر است که ما توسعه کشاورزی را در اراضی شیب‌دار و با استفاده از آب سبز و آب باران دنبال می‌کنیم.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به کارهای انجام شده برای توسعه کشت پسته در کشور اشاره کرد و افزود: برنامه‌ای برای توسعه کشت در مراکز کم‌‌آب نداریم و در کنار این مسئله کمیته‌ای فنی از کارشناسان دانشگاهی تشکیل شده تا آخرین دستاوردهای علمی که به عملکرد بهتر و افزایش تولید محصول کمک می‌کند را در اختیار باغ‌داران و کشاورزان قرار دهیم که به عنوان مثال زمان برداشت مناسب، نحوه تغذیه و آزمایشات خاک از جمله آن‌ها است.

وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات را باغداری خرد در کشور برشمرد و افزود: با آن‌که ایران با 357 هزار هکتار در دنیا مقام اول سطح زیرکشت را دارد اما متوسط برداشت در کشور رقمی بین 500 تا 700 کیلو در هکتار است. درحالی‌که آمریکا با سطح زیر کشت 233 هزار هکتار 2.6 تن در واحد سطح برداشت می‌کند.

حاجی‌وند پیش‌بینی کرد: تا پایان امسال 304 هزار تن پسته از باغات پسته کشور برداشت شود که نسبت به سال گذشته کمی رشد داشته است.

وی به اهمیت صادرات پسته به عنوان محصولی غیرنقدی و ارزآوری آن برای کشور اشاره کرد و گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم پسته مرغوب 9 دلار است که ما امسال تا پایان مردادماه 19 هزار تن پسته به کشورهای آلمان، ویتنام، هنک‌کنگ و امارات به عنوان عمده مقاصد صادراتی ارسال کرده‌ایم.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به رقابت نزدیک آمریکا و ترکیه برای تولید و گرفتن بازارهای صادراتی پسته هم اشاره‌ای کرد و اذعان داشت: ترکیه به دلیل بارندگی‌های فراوان طی 2 تا 3 سال اخیر سطح زیر کشت خود را چند برابر کرده است که اگر ما مسائل مدیریتی کف باغ را رعایت کنیم با افزایش عملکرد می‌توانیم همچنان مانند گذشته جایگاه‌مان را حفظ کنیم.

حاجی‌وند در مورد علت کم‌باروری میانگین مزارع ما برای تولید پسته در کشور گفت: در برخی استان‌ها مانند کرمان، فارس، خراسان رضوی و مرکزی بالای 10 تن در هکتار پسته برداشت می‌شود اما از آنجایی‌که برخی از باغات ما در حد 2 هکتار و خرده مالک هستند و افراد به آن برای تولید در حد مصرف خود نگاه می‌کنند حاضر نیستند وقت و هزینه اضافی برای بهبود محصول خود صرف کنند و در نتیجه میانگین تولید در کشور پایین می‌آید.

وی همچنین از احداث 20 واحد فرآوری پسته طی 2 ماه اخیر در استان کرمان خبر داد و گفت: 20 درصد باغات پسته ما به صورت صنعتی فعالیت می‌کنند و 80 درصد باقی سنتی هستند البته باید گفت که از مجموع 300 هزار باغدار پسته در کشور 250 هزار نفر آن در کرمان فعالیت می‌کنند و این در حالی است که در کشوری مانند آمریکا 40 هزار هکتار زیر نظر یک فرد و 40 هزار هکتار دیگر زیر نظر چند مالک است که همین امر قیمت تمام شده را پایین می‌آورد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.