کد مطلب: ۶۹۰۵۹۶

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد

استفاده از رمزارز راهی برای دورزدن تحریم/ رفتار دوگانه دولت‌ها با ارز دیجیتال

استفاده از رمزارز راهی برای دورزدن تحریم/ رفتار دوگانه دولت‌ها با ارز دیجیتال

اخیرا رئیس سازمان توسعه تجارت از ثبت اولین سفارش رسمی واردات ایران با رمزارز خبر داد. محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران، معتقد است که شرایط ایران در رقابت بین‌المللی نابرابر است. با توجه به شرایط کنونی، استفاده از رمزارز می‌تواند ابداعی برای استفاده از ارزهای خارجی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌تازگی علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، از ثبت اولین سفارش رسمی واردات با رمزارز خبر داد. این مقام مسئول توضیح داد که از شهریور سال جاری، ایران به صورت گسترده از قراردادهای هوشمند بهره می‌برد. وی این فرایند را فصلی جدید در تجارت خارجی خواند.

طبق موافقت‌نامه‌ای که بانک مرکزی با وزارت صمت داشت، استفاده از رمزارزهایی که به شکل رسمی استخراج شده‌اند، برای بخش خصوصی بلامانع است. همچنین از پایان شهریور ماه شرایط واردات با رمزارز نهایی و اجرایی خواهد شد.

پیمان‌پاک در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که بانک‌های مرکزی کشورها رمزارز را به رسمیت شناخته‌اند، اما اعلام رسمی نمی‌کنند. او معتقد است که به‌زودی مقاومت‌ها می‌شکند؛ ایران باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی داشته باشد.

رمزارز ابزاری برای ابداع راهکارهای جدید

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، در رابطه با استفاده از رمزارز‌ در تجارت خارجی به تجارت‌نیوز گفت: اولین ثبت سفارش به مبلغ ۱۰ میلیون دلار با رمزارز صورت گرفت. این اتفاق را می‌توان به فال نیک گرفت. ما می‌توانیم از این ابزار برای ابداع راهکاری برای استفاده از ارزهای خارجی بهره بگیریم.

وی اشاره کرد: وقتی با تحریم روبه‌رو هستیم، هر روشی که بتواند شرایط را برای واردات و صادرات تسهیل کند، امری مثبت است.

او بیان کرد: موضوع رمزارزها حائز اهمیت است. زیرا در جهان کشوری نیست که تجارت خارجی خود با رمزارز را آغاز کرده باشد. اما بنا بر اعلام ریاست بانک مرکزی، استفاده از رمزارزهای دارای مجوز برای تجارت خارجی در ایران به رسمیت شناخته شده است. این مساله تاثیر مثبتی بر تجارت خارجی ایران می‌گذارد.

وی تشریح کرد: اگر ما با رقبای خود در شرایط عادی و برابر فعالیت اقتصادی داشته باشیم، روش بانکی بهترین روش است. زیرا می‌توانیم از امکانات بانک بهره ببریم. امکانات بانکی به بنگاه‌های ما اجازه می‌دهد کالای خود را با سرمایه کمتری به خارج بفرستند. همچنین می‌توانند وجوه خود را به صورت مدت‌دار در اختیار خریدار قرار دهند. ولی منابع خود را در داخل نقدی دریافت کنند. این کارها را بانک انجام می‌دهد. اینها امکاناتی هستند که از ما به خاطر تحریم سلب شده‌اند.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران افزود: بنابراین شرایط ما در رقابت بین‌المللی نابرابر است. با توجه به شرایط کنونی، استفاده از رمزارز می‌تواند تسهیل‌گر و افزایش‌دهنده تجارت خارجی باشد.

کشورهای دیگر با ایران معامله می‌کنند؟

لاهوتی اشاره کرد: یک نکته در استفاده از رمزارز وجود دارد. اینکه در حدود واردات است و برای صادرات با این واحد پولی جدید موضوعی مشخص نشده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی و یا سازمان توسعه تجارت، بتوانند روشی برای تعاملات ارزی در صادرات ایجاد کنند، قطعا مفید خواهد بود. برای استفاده از رمزارز باید کشورهای طرف معامله ما هم پذیرای این واحد ارزی باشند. البته سازمان‌های ذی‌ربط به دنبال تعاملات لازم هستند و خواهند بود. نتیجه این تسهیل واردات مواد اولیه است. همچنین می‌توانیم از منابع جدید ارزی برای واردکنندگان بهره ببریم.

رفتار دولت با رمزارز دوگانه است

بر اساس این گزارش، بعضی ازمعامله‌گران حوزه رمزارز معتقدند که رفتار دولت در این حوزه دوگانه است. یعنی آنجایی که موضوع رمزارز به اقتصاد و منفعت دولت مربوط می‌شود، به رسمیت می‌شناسد. در عین حال هشدارهای متناقضی به معامله‌گران یا افراد عادی جامعه می‌دهد. به طور مثال هنوز اقدامی برای ساماندهی صرافی‌های دیجیتال مجوزدار صورت نگرفته است.

خواسته معامله‌گران حوزه رمزارز این است که دولت نکات مثبت رمزارز را برای تمام مردم آزاد کند و به رسمیت بشناسد. همچنین در راستای نکات منفی رمزارزها به مردم آگاهی بدهند تا افراد جامعه بتوانند از ظرفیت رمزارز استفاده کنند، اما وارد معاملات زیان‌آور نشوند.

برای مطالعه بیشتر مطلب ر مزریال هیچ منفعتی برای اقتصاد ندارد بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.