کد مطلب: ۷۲۲۰۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعمیق روابط آلمان و چین / برلین چاره‌ای جز دوستی با پکن ندارد!

تعمیق روابط آلمان و چین / برلین چاره‌ای جز دوستی با پکن ندارد!

صدر اعظم آلمان روز جمعه به همراه تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ آلمانی به پکن سفر کرد. بر خلاف تمام فشارهایی که از سمت فعالان حقوق بشر در مذمت روابط آلمان و چین وجود دارد، آلمان مجبور است تعاملات تجاری خود را با این کشور حفظ و تقویت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر روز جمعه صدر اعظم آلمان و تیم همراه او به چین یک پیام واضح به همراه داشت و آن هم الزام ادامه تجارت با دومین اقتصاد بزرگ جهان بود. اولاف شولتس پس ورود به پکن و به قصد تقویت روابط آلمان و چین، با شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در تالار بزرگ خلق پکن دیدار کرد.

به نقل از سی‌ان‌ان ، هیئتی متشکل از 12 غول صنعتی آلمان، از جمله مدیران عامل فولکس واگن، دویچه بانک، زیمنس و غول مواد شیمیایی BASF برای این بازدید یک روزه به شولتس پیوستند. قرار بود آنها با شرکت‌های چینی پشت درهای بسته دیدار کنند. این گروه بدون قرنطینه اجباری یک هفته‌ای وارد چین شدند و تنها در فرودگاه یک تست کرونا از آنها گرفته شد.

در دیدار صبح جمعه بین رهبران دو کشور، شی‌جین‌پینگ خواستار تقویت روابط آلمان و چین و همکاری دو کشور با یکدیگر در بحبوحه یک وضعیت بین‌المللی پیچیده و متزلزل شد و گفت که این سفر درک و اعتماد متقابل را تقویت می‌کند، همکاری‌های عمل‌گرایانه را در زمینه‌های مختلف تعمیق می‌بخشد و برای فاز بعدی روابط چین و آلمان برنامه‌ریزی می‌کند.

شولتس در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست وزیر چین گفت که روابط اقتصادی آلمان با چین اخیراً دشوارتر شده است زیرا پکن دسترسی به برخی از بازارهای خود را دشوارتر کرده است. به نظر می‌رسد اخیرا چین به خوداستواری و روابط افتصادی کمتر تمایل پیدا کرده است.

سفر صدر اعظم آلمان به چین اولین سفری است که در سه سال گذشته توسط یکی از رهبران گروه 7 به این کشور و در آستانه ورود آلمان به رکود اقتصادی انجام می‌شود. اما نگرانی‌هایی وجود دارد از اینکه منافع دومین اقتصاد بزرگ اروپا هنوز هم به منافع چین وابسته باشد.

روابط آلمان و چین، دوستی بی‌حدومرز!

چین پس از حمله روسیه به اوکراین اعلام کرده که دوستی با مسکو بی‌حدومرز است. این در حالی است که روابط چین با آمریکا رو به انحطلط است و اکنون برخی از اعضای ائتلاف دولت شولتس نگران روابط آلمان با چین هستند. این تنش‌ها با پیشنهاد اخیر شرکت کشتیرانی چینی کاسکو مبنی بر خرید 35 درصد از سهام یکی از چهار پایانه بندر هامبورگ در آلمان شدت گرفت. با فشارهای برخی از اعضای دولت این میزان به 24.9 درصد کاهش یافت.

این توافق احتمالی نگرانی را در آلمان ایجاد کرده است که روابط نزدیک‌تر با چین زیرساخت‌های حیاتی را در معرض فشار سیاسی پکن قرار می‌دهد و بیشتر به سود شرکت‌های چینی خواهد بود. اما آلمان در شرایطی نیست که بتواند با چین رقابت کند. لیساندرا فلاچ، مدیر مرکز اقتصاد بین‌الملل ifo گفت: اگر اتحادیه اروپا و آلمان از چین جدا شوند، تولید ناخالص داخلی آلمان دچار زیان بزرگی خواهد شد.

تخمین زده می‌شود کاهش معاملات تجاری میان اتحادیه اروپا و چین می‌تواند یک درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را کاهش دهد. آلمان باید در نبود روسیه به عنوان تامین‌کننده اصلی گاز آن روابط خود را با دیگر کشورها بهبود بخشد. و در مورد چین، نمی‌خواهد یک بازار دیگر و یک شریک دیگر را از دست بدهد. این دو تلاش می‌کنند روابط خود را تا حد امکان حفظ کنند.

فشارها بر برلین در حال افزایش است

چین بر خلاف کشورهای غربی، در خصوص روسیه موضع بی‌طرف گرفت و همزمان روابط خود با موسکو را افزایش داد. این مساله نگرانی‌هایی را برای شرکت‌هایی که قصد فعالیت در چین را داشتند به وجود آورد. از طرفی نقض حقوق بشر در چین، فشارها بر برلین را افزایش داده است. روز چهارشنبه 70 گروه فعال حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به اولاف شولتس گفتند که در خصوص سفر خود به پکن تجدید نظر کند و به قیمت نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی روابط آلمان و چین را افزایش ندهد. آنها معتقدند آلمان وابستگی خود را به یک دیکتاتور کاهش داده تا به یک دیکتاتور دیگر وابسته شود.

آلمان از بزرگترین شریک تجاری خود نخواهد گذشت!

اما آلمان قصد ندارد روابطش را با مهم‌ترین شریک تجاری خود قطع کند. سال گذشته چین برای ششمین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری آلمان شد و مبادلات تجاری به ارزش 242 میلیارد دلار با این کشور داشت.

حتی با وجود سیاست‌های کووید صفر چین، آلمان تمام دلایل مورد نیاز را برای حفظ روابط خود با این کشور دارد. با اینکه سال گذشته جهان 12 درصد از واردات خود را از چین گرفت، آلمان 80 درصد واردات لپ‌تاپ و 70 درصد واردات گوشی موبایل از این کشور را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، صنایع برقی و شیمیایی وابسته به تجارت با چین هستند. چین همچنین بازار بسیار خوبی برای خودرهایی همچون فولکس واگن و مرسدس است.

وزیر اقتصاد آلمان پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال وضع قوانینی برای کاهش جذابیت تجارت با چین هستند اما به نظر می‌رسد روابط آلمان و چین همچنان به قوت خود باقی بماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.